Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Biyoistatistik (doktora) > DENEY TASARIM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DENEY TASARIM Üçüncü düzey BİS 611 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Anlatım ve Tartışma
Dersin amacı Bu ders kapsamında sağlık alanındaki araştırıcıların yaptığı çalışmalarda Deney Planlama Yöntemlerinin uygulamasının öğretilmesi, deney düzenine yönelik model denkleminin oluşturulması, parametre kestirimlerinin yapılması, sonuçların yorumlanması ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı

Dersin içeriği
1- Temel kavramlar, rastgelelik, bloklama ve körleme
2- Deneysel hata, yanlılık kaynakları ve düzeltme yöntemleri
3- Tek etkenli rastgele deney düzenleri – Tek yönlü varyans analizi
4- Tek etkenli rastgele deney düzenleri – Varsayımlar, model uyumu, Post-Hoc karşılaştırmalar
5- Tamamlanmış rastgele blok düzeni
6- Tamamlanmamış rastgele blok düzeni
7- Ara Sınav
8- Latin kare ve Greko latin kare deney düzenleri
9- Çok etkenli deney düzenleri – Ana etkiler
10- Çok etkenli deney düzenleri – Etkileşim kavramı, tam faktöriyel tasarımlar
11- Çapraz düzenler – Model oluşturma ve hipotez testleri
12- Çapraz düzenler – Model uyumu ve varsayımların kontrolü
13- Varyans bileşenleri analizi – 1
14- Varyans bileşenleri analizi – 2
15- FİNAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Deney tasarımları hakkında bilgi sahibi olur.
2- Çalışma için en uygun deney tasarımına karar verebilir, yöntemi uygular ve sonuçları yorumlar.
3- Rastgeleleştirme, bloklama, körleme gibi konularda bilgi sahibi olur.
4- Deneyin sonucuna etki edecek değişkenlerin etkisini ortadan kaldırmaya yönelik gerekli önlemleri alabilir ve/veya istatistiksel açıdan model üzerinden düzenlemeler yapabilir.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 2 12 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 24 24
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     210
AKTS     8.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 15
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Eğitmen notları
Yardımcı Kaynaklar Montgomery, DC., Design and Analysis of Experiments, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1984. Mason, RL., Gunst, RF., Hess, JL., Statistical Design and Analysis of Experiments, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1989. Diaz, AG., Phillips, DT., Principles of Experimental Design and Analysis. Chapman and Hall, London, 1985. Hicks, CR., Fundamental Concepts in the Design of Experiments. 2nd. ed., Holt, Rinehart and Winston, New York, 1973.

Ders ile ilgili dosyalar