Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DENEY TASARIM |
Üçüncü düzey |
BİS 611 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım ve Tartışma
|
Dersin amacı
|
Bu ders kapsamında sağlık alanındaki araştırıcıların yaptığı çalışmalarda Deney Planlama Yöntemlerinin uygulamasının öğretilmesi, deney düzenine yönelik model denkleminin oluşturulması, parametre kestirimlerinin yapılması, sonuçların yorumlanması ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
|
1- |
Temel kavramlar, rastgelelik, bloklama ve körleme
|
2- |
Deneysel hata, yanlılık kaynakları ve düzeltme yöntemleri
|
3- |
Tek etkenli rastgele deney düzenleri – Tek yönlü varyans analizi
|
4- |
Tek etkenli rastgele deney düzenleri – Varsayımlar, model uyumu, Post-Hoc karşılaştırmalar
|
5- |
Tamamlanmış rastgele blok düzeni
|
6- |
Tamamlanmamış rastgele blok düzeni
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Latin kare ve Greko latin kare deney düzenleri
|
9- |
Çok etkenli deney düzenleri – Ana etkiler
|
10- |
Çok etkenli deney düzenleri – Etkileşim kavramı, tam faktöriyel tasarımlar
|
11- |
Çapraz düzenler – Model oluşturma ve hipotez testleri
|
12- |
Çapraz düzenler – Model uyumu ve varsayımların kontrolü
|
13- |
Varyans bileşenleri analizi – 1
|
14- |
Varyans bileşenleri analizi – 2
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Deney tasarımları hakkında bilgi sahibi olur.
|
2- |
Çalışma için en uygun deney tasarımına karar verebilir, yöntemi uygular ve sonuçları yorumlar.
|
3- |
Rastgeleleştirme, bloklama, körleme gibi konularda bilgi sahibi olur.
|
4- |
Deneyin sonucuna etki edecek değişkenlerin etkisini ortadan kaldırmaya yönelik gerekli önlemleri alabilir ve/veya istatistiksel açıdan model üzerinden düzenlemeler yapabilir.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
2
|
12
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
24
|
24
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
210
|
AKTS
|
|
|
8.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
25
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
15
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Eğitmen notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Montgomery, DC., Design and Analysis of Experiments, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1984.
Mason, RL., Gunst, RF., Hess, JL., Statistical Design and Analysis of Experiments, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1989.
Diaz, AG., Phillips, DT., Principles of Experimental Design and Analysis. Chapman and Hall, London, 1985.
Hicks, CR., Fundamental Concepts in the Design of Experiments. 2nd. ed., Holt, Rinehart and Winston, New York, 1973.
|
|