Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Tarih > TÜRKİYE CUMHURİYET TARİHİ III
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKİYE CUMHURİYET TARİHİ III Birinci düzey TAR 413 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ TEKİN AYCAN TAŞCI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HİKMET ZEKİ KAPCI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Türkiye Cumhuriyeti''nin kuruluşunda etkili olan faktörleri öğrenmek
Dersin tanımı Türkiye Cumhuriyeti Tarihine dair bilgi sahibi olmak

Dersin içeriği
1- CUMHURİYET TARİHİNİN TEMELİNİ OLUŞTURAN OSMANLI DÖNEMİ MODERNLEŞME ÇABALARI A) 19. Yüzyıl Öncesi Osmanlı Modernleşme Girişimleri 1) III. Ahmet (1703-1730) ve Lale Devri (1718-1730) B) 19. Yüzyıl Osmanlı Modernleşme Girişimleri 1) III. Selim Dönemi ve Nizam-ı Cedit (1789-1807)
2- 2) II. Mahmut Dönemi (1808-1839) 3) Tanzimat Dönemi (1839-1876) 3.1) Tanzimat Fermanı (3 Kasım 1839) 3.2) Islahat Fermanı (28 Şubat 1856) 3.3) Tanzimat Dönemi''nde Yapılan Yenilikler 3.4) İlk Örgütlü Muhalefet: "Yeni Osmanlılar Cemiyeti"
3- 4) İki Meşrutiyet Arası Dönem 4.1) Kanun-i Esasi''nin İlanı ve I. Meşrutiyet Dönemi 4.2) II. Abdülhamit Dönemi 4.3) İttihat ve Terakki Cemiyeti ve Jön Türkler 4.4) İkinci Meşrutiyet (23 Temmuz 1908) 4.5) 31 Mart Olayı (13 Nisan 1909) 4.6) Reformlar ve Siyasal Yaşam
4- 4.7) II. Meşrutiyet Dönemi Düşünce Akımları a) Osmanlıcılık b) İslamcılık c) Türkçülük d) Batıcılık 5) İkinci Meşrutiyet 5.1) İkinci Meşrutiyet – Birinci Dünya Savaşı Arası Dönem İktidar 5.2) İttihat ve Terakki İktidarı Karşısında Dönemin Muhalefeti
5- BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI 1) Osmanlı Devleti’nin Genel Durumu, İttifak Arayışları ve Savaş 2) 30 Ekim 1918 MONDROS MÜTAREKESİ ve Sonrası Süreç
6- MİLLİ MÜCADELE 1) İzmir’in İşgali ve Gayrimüslimlerin Tavrı 2) Ulusal Önderlik Etrafında Millî Mücadele’nin Örgütlenmesi ┗ Samsun’a Çıkış (19 Mayıs 1919) ve Havza Bildirisi (28 Mayıs 1919) ┗ Amasya Genelgesi (22 Haziran 1919) ┗ Erzurum Kongresi (23 Temmuz 1919) ┗ Sivas Kongresi (4 Eylül 1919) 3) Heyet-i Temsiliye ve İstanbul Hükümeti: Amasya Görüşmesi (20/22 Ekim 1919) 4) Osmanlı Mebusan Meclisi’nin Toplanması ve Misak-ı Milli’nin İlanı 5) İstanbul’un Resmen İşgali
7- TBMM''NİN AÇILMASI YENİ TÜRK DEVLETİNİN KURULUŞU 1) Birinci Türkiye Büyük Millet Meclisi''nin Toplanması 2) TBMM’nin Yapısı ve İşleyişi 3) TBMM''nin Açılmasından Sonra Çıkan Ayaklanmalar 4) TBMM''nin Almış Olduğu Tedbirler
8- Ara Sınav
9- SEVR BARIŞ ANTLAŞMASI 1) Sevr Antlaşması''nın İmzalanma Süreci 2) Sevr Antlaşması''nın Başlıca Hükümleri ve Önemi 3) TBMM''nin Sevr Antlaşması''na Karşı Tepkisi 3.1) Düzenli Ordunun Kurulması
10- BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI SONRASI 1) Mudanya Mütarekesi (11 Ekim 1922) 2) Saltanatın Kaldırılması (1 Kasım 1922) 3) Lozan Konferansı (20 Kasım 1922–24 Temmuz 1923)
11- CUMHURİYETİN İLANI 1) Birinci TBMM''de Seçim Kararının Alınması 2) Halk Fırkasının Kurulması 3) Ankara''nın Başkent Olması 4) Cumhuriyetin İlanı ve Tepkiler
12- HALİFELİK ve 1924 ANAYASASI 1) Halifeliğin Kaldırılması Meselesi 2) 1924 Anayasası ÇOK PARTİLİ DEMOKRATİK HAYATA GEÇİŞ DENEMELERİ 1) Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası (17 Kasım 1924-3 Haziran 1925) 2) Serbest Cumhuriyet Fırkası (12 Ağustos 1930-17 Kasım 1930)
13- CUMHURİYET DÖNEMİ İSYANLAR 1) Şeyh Sait İsyanı (13 Şubat 1925 – 15 Nisan 1925)
14- 2) Doğu İsyanları 2.1) Ağrı İsyanları (16 Mayıs 1926-14 Eylül 1930) 2.2) Dersim İsyanı (20-21 Mart 1937-10 Eylül 1937) 3) Menemen Olayı (23 Aralık 1930)
15- Final
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Batı''da meydana gelen değişimin Türk İnkılabına etkilerini anlayabilmek
2- Türk ve İslam dünyasında meydana gelen değişimin Türk İnkılabına etkilerini anlayabilmek
3- Osmanlı Devletinin iç ve dış politik sorunlarının Türk İnkılabını nasıl hazırladığını öğrenmek
4- 19. yüzyılda fikri alanda meydana gelen değişimi kavrayarak bunun Türk İnkılabı ile bağını kurabilmek.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17- Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18- Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar ATATÜRK, Mustafa Kemal, Nutuk (1919-1927), ( Hazırlayan: Zeynep Korkmaz), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2000. Atatürk’ün Söylev Demeçleri, C. I-II-III, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 1997. Atay Falih Rıfkı, Çankaya, Bateş Yayınları, İstanbul,1980. A Abadan Yavuz, Atatürk ve İlkeleri, Varlık Yayınları, İstanbul, 1963. İNAN, Afet, Medenî Bilgiler ve Mustafa Kemal Atatürk’ün El yazıları, Ankara 1969. Durmuş Yalçın vd., Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, C.1-2, ATAM yay.,Ankara 2014.

Ders ile ilgili dosyalar