Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Harita Mühendisliği > BİLGİ SİSTEMLERİNDE SAYISAL YÖNTEMLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLGİ SİSTEMLERİNDE SAYISAL YÖNTEMLER Birinci düzey HM 405 Zorunlu 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ABDURRAHMAN EYMEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ABDURRAHMAN EYMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sınıf dersleri: Haftada iki saat teorik temeller. Öğrenciler, programlı ders faaliyetlerinin %70’ine devam etmek zorundadır.
Dersin amacı 3 boyutlu analiz ve mekansal analizlerin temel kavramlarını öğrenmek,
Dersin tanımı Mekansal Analiz, Mesafe ve Yoğunluk Analizleri, Enterpolasyon, Yüzey Analizleri, Veri Dönüşüm Fonksiyonları, Raster Verilerin yeniden sınıflandırılması, İstatistiksel İşlemler, ArcToolbox Mekansal Analiz Araçları, Model Builder

Dersin içeriği
1- Coğrafi Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar
2- Mekansal Analiz Araçları
3- Mesafe Yoğunluk Analizi
4- Enterpolasyon
5- Yüzey Analizleri
6- Veri Dönüşüm Fonksiyonları
7- Zone Bazlı ve Hücre Bazlı İstatistik Hesaplamalar
8- Zone Bazlı ve Hücre Bazlı İstatistik Hesaplamalar
9- Su Toplama Analizi
10- Drenaj Güzergah Analizleri
11- Yüzey Maliyet Hesabı
12- ArcToolbox özelleştirme
13- Model Builder
14- Model Builder
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sayısal Yükseklik Modelleri üzerinde analizler yapabilecek,
2- Raster Veri Modellerini üzerinden istatistiksel hesaplamalar yapabilecekler,
3- Model Builder fonksiyonlarını kullanarak hızlı veri analizi yapabileceklerdir.
4- İleri düzeyde sorgulama ve analiz yeteneğinin kazanımı
5- Gürültü ve kirlilik haritaları oluşturabilme ve analiz edebilme
6- Konumsal verilere yönelik simülasyona ve animasyon hazırlayabilme
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Yomralıoğlu, T., (2000), Coğrafi Bilgi Sistemleri, Akademi Kitabevi, Trabzon ESRI, (2010), ArcGIS Spatial Analiz, İşlem Şirketler Gurubu Dökümanları ESRI, (2010), ArcGIS 3D Analiz, İşlem Şirketler Gurubu Dökümanları
Yardımcı Kaynaklar Kent Bilgi Sistemi Uygulamaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 1999, KTÜ Merkez Kütüphanesi, Trabzon Fundamental operations in computer-assisted map analysis, International Journal of Geographical Information Science, Volume 1, Issue 2 1987 , pages 119 - 136.

Ders ile ilgili dosyalar