Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MOTORLU TAŞILAR-I |
Birinci düzey |
MM 333 |
Seçmeli |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. HÜRVET SARIKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. HÜRVET SARIKAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Mustafa GÜL
Arş. Gör. M. PARLAK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Motorlu taşıtların genel yapısının tanıtımı ve hareket dirençleri, genel hareket denklemleri ve hareket sınırlarını oluşturan büyüklüklerin sistem parametrelerine göre belirlenmesi. Taşıtlarda fren, fren donanımlarının incelenmesi. Taşıtların dönmesi ve direksiyon donanımlarının incelenmesi.
|
Dersin tanımı
|
Motorlu taşıtları oluşturan sistemlerin tanıtımı. Motorlu taşıtlarda genel hareket denklemlerinin sistem parametrelerine göre belirlenmesi.Taşıtlarda fren sistemlerinin incelenmesi.
|
1- |
Pnömatik tekerlek
|
2- |
Pnömatik tekerlek
|
3- |
Hareket dirençleri
|
4- |
Hareket dirençleri
|
5- |
Hareket denklemi ve tahrik sınırları
|
6- |
Hareket denklemi ve tahrik sınırları
|
7- |
Fren ve fren donanımları
|
8- |
Fren ve fren donanımları
|
9- |
YIL İÇİ SINAVI
|
10- |
Aktarma organları
|
11- |
Aktarma organları
|
12- |
Taşıtların dönmesi ve ön aks geometrisi
|
13- |
Taşıtların dönmesi ve ön aks geometrisi
|
14- |
Gezi mekaniği, doğrultu kontrolü, aşırı ve az dönme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Pnömatik tekerlekğin mekanik ve fiziksel özelliklerinin öğrenilmesi,
|
2- |
Motorlu taşıtlarda hareket dirençlerinin öğrenilmesi,
|
3- |
Motorlu taşıtlarda genel hareket denklemlerinin ve hareket sınırlarının elde edilmesi,
|
4- |
Fren ve fren donanımlarının incelenmesi,
|
5- |
Taşıtların dönmesi ve ön aks geometrisinin incelenmesi,
|
6- |
Motorlu taşıtlarda tasarıma yönelik genel sistem parametrelerinin incelenmesi.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
8- |
7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
9- |
7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
10- |
7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
11- |
8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
12- |
8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
13- |
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
14- |
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
15- |
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
1
|
6
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
62
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
• H.SARIKAYA, Motorlu Taşıtlar Ders Notları.
. Kuralay, N.S., Motorlu Taşıtların Temel Esasları-I, D.E.Ü.,Müh.Mim.Fak.,
İzmir,1987.
• Erzi, A.I., Motorlu Taşıtlar Ders Notları, İ.T.Ü. Makina Fak. Taşıt
Tekniği Kürsüsü,1975.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Staudt, W., Motorlu Taşıt Tekniği, MEB, 2001.
• Kuralay, N.S., Motorlu Taşıtların Tasarım Problemleri,D.E.Ü.,İzmir,2002.
|
|