Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İDARİ YARGI |
Birinci düzey |
HK313 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MÜZEYYEN EROĞLU DURKAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak verilmektedir. Teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler yapılmaktadır. (Teorik anlatım ve pratik uygulama)
|
Dersin amacı
|
İdare hukuku uyuşmazlıklarının idari yargıda görülüş usulleri ele alınarak idari yargı teşkilatını da kapsayacak şekilde lisans eğitimi kapsamında gerekli eğitim ve öğretimin verilmesi
|
Dersin tanımı
|
İdari yargıda uygulanacak usul sürecini ifade eder, usul süreci davanın açılmasından önce başlar ve sonuçlanana kadar devam eder. Teorik ve uygulamadan olaylarla bağlantılı olarak eğitim verilir.
|
1- |
İdarenin yargısal denetiminde sistemler ve idari yargının gerekliliği, idari yargının doğuşu ve gelişimi, türk yargı sisteminin genel görünümü
|
2- |
Türk idari yargı teşkilatı; Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemeleri, askeri yüksek idare mahkemesi
|
3- |
İdari yargının görev alanı, idari yargının görev alanına giren ve girmeyen konular, idari yargının görev alanının daraltılması eğilimi ve tahkim usulü
|
4- |
Yargı düzenleri arasındaki uyuşmazlıkların giderilmesi, yargılama yetkisinin kapsamı ve sınırı
|
5- |
Yargılamanın aşamaları; idari yargılama usulünün genel ilkeleri, davanın açılması ve dava dilekçesi
|
6- |
Dava dilekçesi üzerinde ilk inceleme; görev ve yetki, idari merci tecavüzü, ehliyet, kesin ve yürütülmesi gereken işlemin varlığı, süre aşımı, husumet, dava dilekçesinin usul ve şekle uygunluğu
|
7- |
Dosyanın tekemmülü, üçüncü kişilerin tarafların yanında yer alması, davaya son veren taraf işlemleri
|
8- |
Davaların birleştirilmesi, ayrılması, idari yargılama usulünde ispat ve deliller, idari yargılama usulünde deliller
|
9- |
Tahkikat ve duruşma, davanın hüküm dışında sonuçlandırılması ve hüküm
|
10- |
İptal davası; iptal davasında genel ilkeler, İptal davasının tanımı ve özellikleri,konusu, menfaat ihlali şartı
|
11- |
İptal davasında iptal sebepleri
|
12- |
İptal davasının sonuçları
|
13- |
Yürütmenin durdurulması müessesesi; gerekliliği, hukuki niteliği, şartları, Yürütmenin durdurulması kararının sonuçları ve uygulanması
|
14- |
Tam yargı davaları; hukuki mahiyeti, çeşitleri, konusu, tam yargı davalarında sorumluluk esasları; sorumluluk ve idarenin sorumluluğu kavramları
|
15- |
tam yargı davalarında sorumluluk esasları;idare hukukunda sorumluluk türleri; kusur sorumluluğu, kusursuz sorumluluk, özellik arz eden bazı sorumluluk halleri
|
16- |
İdarenin sorumluluğunun şartları, idarenin sorumluluğunu etkileyen haller, tam yargı davasının sonuçları ve uygulaması
|
17- |
Tespit davasının idari yargıda yeri, idare hukukunda yokluk ve tespit davası
|
18- |
Yargı kararlarının uygulanmasından doğan sorumluklar; kararların yerine getirilmesi zorunluluğu, Türkiye’de yargı kararlarının uygulanması
|
19- |
İdari yargılama usulünde kanun yolları; temyiz, itiraz
|
20- |
İdari yargılama usulünde kanun yolları; kararın düzeltilmesi, yargılamanın yenilenmesi
|
1- |
idari yargı teşkilatı, mahkemelerin görevleri
|
2- |
dava açma süreci ve ilk inceleme konuları; görev, yetki, idari merci tecavüzü, ehliyet, kesin ve yürütülmesi gereken işlemin varlığı, süre aşımı, husumet, dava dilekçesinin şekle uygunluğu
|
3- |
yargılama sürecinde duruşma ve yürütmeyi durdurma
|
4- |
iptal ve tem yargı davaları
|
5- |
-idari işlemlerin esas bakımından incelenmesi
|
6- |
tam yargı davalarının incelenmesi
|
7- |
kanun yolları
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
2
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
3
|
45
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ramazan çağlayan, idari yargılama hukuku, Prof. Dr. Bahtiyar Akyılmaz, Prof. Dr. Murat Sezginer, Prof. Dr. Cemil kaya; idari yargı mevzuatı
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İdari yargı ile ilgili kanunlar
|
|