Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EKOTOKSİKOLOJİ |
İkinci düzey |
BİY 525 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. DİLEK DEMİREZEN YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. DİLEK DEMİREZEN YILMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; Toksikolojinin temel kavramları, toksikantlara karşı farklı biyolojik cevaplar ve toksisiteyi tespit yöntemleri, epidomiyoloji kavramı, toksisiteyi etkileyen biyolojik ve kimyasal faktörler, spesifik toksikanlar, hava kirliliği, tarımsal aktiviteler ve etkileri, endüstriyel prosesler, yiyecekler, doğal toksikanlar.
|
Dersin tanımı
|
Toksikolojinin temel kavramları, toksikantlara karşı farklı biyolojik cevaplar ve toksisiteyi tespit yöntemleri, epidomiyoloji kavramı, toksisiteyi etkileyen biyolojik ve kimyasal faktörler, spesifik toksikanlar, hava kirliliği, tarımsal aktiviteler ve etkileri, endüstriyel prosesler, yiyecekler, doğal toksikanlar.
|
1- |
Toksikoloji ve Toksikanlar
|
2- |
Toksikanlara Karşı Biyolojik Cevaplar
|
3- |
Hava Kirliliği, iç ve dış sistemlerdeki çeşitleri ve kaynaları
|
4- |
Tarımsal Kökenli Toksikoloji
|
5- |
Smog ve asit birikimi, canlı organizmalar ve materyaller üzerine hava kirliliğinin etkisi
|
6- |
Endüstriyel süreçler ve toksikoloji
|
7- |
Toprak kirliliği ve biyolojik organizmalar üzerine etkileri
|
8- |
Pestisitler Ve Toksik Etkileri
|
9- |
Su Kirliliği
|
10- |
Atık Sular, Geri Kazanımları Ve Toksik Etkileri
|
11- |
Ağır Metaller Ve Toksikoloji Ile Ilişkileri
|
12- |
Biyolojik Sistemlerdeki Ağır Metallerin Kimyasal Ve Biyokimyasal Etkileri
|
13- |
Toksik Metallerin Giderimi
|
14- |
Laboratuar uygulaması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çevre kirliliği hakkında bilgi edinmek
|
2- |
Atık sular ve geri kazanımları hakkında bilgi edinmek
|
3- |
Ağır metaller ve toksik etkilerini anlamak
|
4- |
Toksikoloji kavramını anlayabilmek
|
5- |
Ekotoksikoloji testlerini anlayabilmek
|
6- |
Ekotoksikoloji ve toksikoloji arasındaki ilişkiyi kavrayabilmek
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
|
|
3- |
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
|
|
5- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
|
|
8- |
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
|
|
9- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
20
|
40
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
3
|
3
|
9
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
10
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
193
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ekoloji, Boşgelmez, A., Boşgelmez, İ., Savaşçı, S., Paslı, N. And Kaynaş, S., Ankara, 1. ve 2. cilt 2000
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Çevre Kirliliği, Akman, Y., Ketenoğlu, O., Evren, H., Kurt, L., Düzenli,S., Palme, 2000, Ankara.
2.Effect of Heavy Metal Pollution on Plants, Lepp,N.W., Applied Science Publishers, London and New Jersey.
|
|