Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YENİ TÜRK EDEBİYATI I |
İkinci düzey |
TDE241 |
|
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
1860-1880 arasında gelişen modern Türk edebiyatının tarihi ve bu edebiyatı hazırlayan sürecin aydınlatılması.
|
Dersin tanımı
|
1860-1880 arasında gelişen ve Tanzimat devri edebiyatının 1. dönemi olarak bilinen siyasal ve sosyal içerikli edebiyat dönemi.
|
1- |
Edebiyat nedir? Edebiyat tarihi nedir? Yeni Türk Edebiyatında tasnif ve isimlendirme konusu,Yeni Türk Edebiyatının başlangıcıyla ilgili değerlendirmeler...
|
2- |
Aydınlanma Süreci ve 18.yüzyılda yenileşmeyi hazırlayan tarihî, sosyal, siyasî, edebî şartlar: Tercüme Heyeti, Sefirler ve sefaretnameler, Matbaa ve İbrahim Müteferrika ve Nizamü''l ümem, Mühendishaneler, Nizam-ı Cedit, Vaka-i Hayriye,Tercüme Odası...
|
3- |
Tanzimat ve Islahat Fermanı: İlan ediliş süreçleri, metinlerle ilgili değerlendirmeler, devirde algılanışları, rejim değişikliği ile ilgili değerlendirmeler.
Meşrutiyet hazırlıkları, Meclis-i Mebusan, Kanun-ı Esasi, İstibdat, İkinci Meşrutiyet.
|
4- |
19. yüzyılın kamuları: Sosyal kamu,siyasal kamu, düşünsel kamu, edebî kamu.
19. yüzyılın düşünce hareketleri: Batıcılık, Osmanlıcılık, İslamcılık ve bir başlangıç olarak Türkçülük
(Ortaya çıkışları, sebep, süreç ve sonuçları, önemli temsilcileri)
|
5- |
Eski ile Yeni Arasında: Muhayyelat ve Aziz Efendi, Mihnet-i Keşan ve İzzet Molla, Müsameretname ve Emin Nihat Bey, Âkif Paşa ve torunu için yazdığı mersiye... Bu eserlerin öncülükleri...
|
6- |
Yeni Türk edebiyatında ilk tercümeler ve bütün edebi türlerde ilkler ve bu eserlerin özellikleri...
Tanzimat devri edebiyatının bir gazete edebiyatı olması konusu,resmi ve özel gazeteler ile ilgili bilgilendirme ve devir içerisindeki yeri.
|
7- |
Yeniliğin ilk yazarı olarak İbrahim Şinasi Efendi: Gazeteciliği, Durub-ı Emsal-i Osmaniye ve önsözleri temelinde devre yönelik değerlendirmeler.
|
8- |
ARASINAV
|
9- |
Bir şair olarak Şinasi: Münacaat ve Reşit Paşa Kasideleri
Şinasi''nin Türk şiirine getirdiği yenilikler ve şiirlerdeki düşünsel yapının değerlendirilmesi.
Şair Evlenmesi adlı oyun üzerine değerlendirmeler.
|
10- |
Eskiyle Yeni Arasında Mütereddit bir isim: Ziya Paşa: "Şiir ve İnşa Makalesi" ve "Harabat Mukaddimesi"
|
11- |
Namık Kemal: Bin edebiyat teorisyeni ve edebî eleştirileriyle Namık Kemal: "Lisan-ı Osmani''nin Edebiyatı Hakkında..." ve "Celal Mukaddimesi" üzerine değerlendirmeler.
|
12- |
Bir sanatçı olarak Namık Kemal: Şiir, roman ve tiyatro. "Hürriyet Kasidesi", İntibah ve Vatan Yahut Silistre üzerine değerlendirmeler.
|
13- |
Bir sanatçı olarak Namık Kemal: Şiir, roman ve tiyatro. "Hürriyet Kasidesi", İntibah ve Vatan Yahut Silistre üzerine değerlendirmeler.
|
14- |
Bir dilbilimci olarak Şemsettin Sami ve "Lisan-ı Türkî-Osmanî" makalesinin söyledikleri.
İlk Türk romanı olarak Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat üzerine değerlendirmeler.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk Edebiyatının yenileşmesini hazırlayan siyasî, sosyal ve edebî şartları kavrar.
|
2- |
Tanzimat ve Islahat Fermanlarının yarattığı etkileri öğrenir.
|
3- |
Yeni edebiyatın dünya görüşünü, sosyal ve siyasal içerikli bir edebiyat oluşunu kavrar.
|
4- |
Dönemin önemli özellikleri, isimleri ve eserleri üzerinde düşünce üretmeyi öğrenir.
|
5- |
Edebî eser yaratma tarzlarındaki yenileşmeyi kavrar.
|
6- |
Yeni şiirin özelliklerini, eski şiirden farklılıklarını, şiirin dönem içerisindeki yerini ve değerlerini öğrenir.
|
7- |
Hikaye ve roman türlerinin doğuş süreçlerini öğrenir ve ilk örnekler üzerinde düşünür.
|
8- |
Avrupâî tiyatro türünü ve geleneksel tiyatro ile farklılıklarını öğrenir.
|
9- |
Makale türünü, Türk edebiyatına gelişini ve devirdeki yerini öğrenir
|
10- |
Edebî eleştiri türünü ve devirdeki yapıcı özelliklerini kavrar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
|
|
2- |
Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
4
|
48
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ahmet Hamdi Tanpınar, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi,İstanbul: Dergâh Yay.
Tanzimat Devri Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yay.
Ali Budak,Batılılaşma ve Türk Edebiyatı, İstanbul: Bilge Kültür Sanat
İnci Enginün, Tanzimattan Cumhuriyete Yeni Türk Edebiyatı,İstanbul: Dergâh Yay.
Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı: Ankara Grafiker Yay.
Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I-II- III, İstanbul: Dergâh Yay.
Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I, İstanbul: Dergâh Yay.
İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul: Dergâh Yay.
Devir yazarlarının metinleri: İntibah, Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat
|
|