Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PARA POLİTİKASI |
Birinci düzey |
C-İKT304 |
Seçmeli |
6 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EKREM ERDEM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. EKREM ERDEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders sınıf ortamında yüz yüze eğitim şeklinde teorik olarak işlenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Dersin temel amacı para politikası ile ilgili temel kavram, teori ve modellerin lisans düzeyinde anlaşılmasının sağlanarak öğrencinin para politikası uygulamalarını ve finansal sistemi anlamasını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Para politikasının amaçları, araçları, para arzı ve talebine dair teoriler ve süreçler, para ve ekonomik faaliyetler arasındaki ilişki ve bunu açıklayan modeller ve politik yaklaşımlar, ekonomik dalgalanmaların para hareketleriyle ilişkisi, enflasyon ve para politikası.
|
1- |
İktisat politikalarının amaçları, araçları ve kurumları.
|
2- |
Para politikasının amaçları: Fiyat istikrarı ve finansal istikrar
|
3- |
Geleneksel para politikası araçları
|
4- |
Makro ve mikro ihtiyati para politikası araçları
|
5- |
Para politikasının etkinliği, gösterge seçimi ve hedefleme stratejileri
|
6- |
Para arzı süreci ve MB’nın bilanço analizi: Parasal tabanın değiştirilmesi
|
7- |
Para arzı süreci ve MB’nın bilanço analizi: Parasal tabanın değiştirilmesi (devam)
|
8- |
Vize Sınavı
|
9- |
Para talebi teorileri
|
10- |
Finansal sistem ve ekonomi: Mal ve para piyasalarının IS-LM modelleri ile analizi
|
11- |
Para ve Ekonomik Faaliyetler: AD-AD Analizi
|
12- |
Parasalcı, Yeni klasik, yeni Keynesyen ve Reel Konjonktür Teorilerinin temel varsayımları ve toplam arz yaklaşımları
|
13- |
Konjonktür teorileri: Para ve Ekonomik dalgalanmalar (aktarma mekanizmaları- para - hasıla ilişkisi - yansızlık)
|
14- |
Enflasyon: Türleri, sebepleri ve maliyetleri
|
15- |
Enflasyon ve para politikası: Dezenflasyon politikaları, merkez bankasının güvenilirliği, Phillips eğrisi analizi ve Türkiye uygulamaları
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
Final Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Para teorilerini ve politikalarını anlar ve açıklar
|
2- |
Finansal istikrarsızlığın nedenlerini ve para politikasının nasıl katkı sağlayacağını tartışır.
|
3- |
Enflasyonun nedenlerini, ekonomiye etkisini ve para politikası ile nasıl mücadele edilebileceğini analiz eder ve açıklar
|
4- |
Merkez Bankası’nın işleyişini ve para politikalarını nasıl uyguladığını açıklar.
|
5- |
Enflasyonun nedenlerini ve ekonomiye etkisini tartışır.
|
6- |
Temel düzeyde para politikası uygulamalarını tartışır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Maliye alanı ile ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere uygulamadaki yansımaları da göz önüne alacak şekilde ileri düzeyde sahip olur
|
|
2- |
Mali olay ve olguları ekonomik, sosyal ve hukuki boyutlarıyla açıklar, mali göstergelere ilişkin verileri yorumlayabilir ve analiz edebilir
|
|
3- |
Maliye alanına ilişkin sorunları tespit edebilir, gerek ekip gerek bireysel olarak sorunları çözebilir, elde edilen bulguları rapor haline getirip sunabilir.
|
|
4- |
Teorik bilgilerinden hareketle mali sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak bu sorunların çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Vergilemenin teorik ve hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme, vergisel konularda toplumun farklı kesimlerine destek sağlama.
|
|
6- |
Maliye alanında bir yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, bilimsel ve mesleki konularda iletişim kurabilir.
|
|
7- |
Ekonomi biliminin teorik temelleri hakkında ileri seviyede bilgi sahibi olur, iktisadi gelişmeleri makro ve mikro düzeyde kuramsal açıdan değerlendirebilir.
|
|
8- |
Kamu mali yönetimi ve kamu bütçe sistemi hakkında bilgi sahibi olur, uygulanan politikalar ile arasında bağlantı kurabilir.
|
|
9- |
Muhasebe kayıt sistemi bilgisine sahip olur, işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar.
|
|
10- |
Temel bilgi teknolojilerini kullanarak, alanına özgü problemlere teknolojiye dayalı çözümler üretir.
|
|
11- |
İktisadi ve sosyal olayların analiz edilmesi için gerekli nitel ve nicel yöntemleri kullanabilir.
|
|
12- |
Sorumluluklarını yerine getirirken temel insani haklara ve özgürlüklere, çevre sağlığına, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı faaliyet ve davranış sergiler.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
123
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ekrem Erdem, Para Politikası Ders Notları
R. Glenn Hubbard, Money, the Financial System, and the Economy
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ekrem Erdem, Para, Banka ve Finansal Sistem.
Frederic S. Mishkin, The Economics of Money, Banking, and Financial markets.
Osman Z. Orhan ve S. Erdoğan, Para Politikası.
Merih Paya, Para Teorisi ve Politikası.
Gülsün G. Yay, Para ve Finans
Fatih Özatay, Parasal İktisat: Kuram ve Politika
|
|