Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HESAPLAMALI FİZİK |
İkinci düzey |
FİZ 509 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET ERTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Bilgisayar uygulamalı ve yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Fizik Biliminde analitik çözümün mümkün olmadığı durumlarda sayısal hesap yapabilme
|
Dersin tanımı
|
Nümerik (Sayısal) hesaplama
|
1- |
Temel Bilgisayar Bilgisi, C programlama
|
2- |
Sayısal hesaplamalardaki nümerik hatalar
|
3- |
Lineer olmayan denklemlerin çözümleri (Basit iterasyon Yöntemi)
|
4- |
Lineer olmayan denklemlerin çözümleri (Yarılama Yöntemi)
|
5- |
Lineer olmayan denklemlerin çözümleri (Teğet-Kiriş Yöntemi)
|
6- |
Lineer olmayan denklemlerin çözümleri (Newton-Raphson Yöntemi)
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Sayısal Türev
|
9- |
Sayısal integral (Dikdörtgen, Yamuklar yöntemi,Simpson Yöntemi)
|
10- |
Diferansiyel deklemlerin çözümleri (Euler, Heun yöntemi)
|
11- |
Diferansiyel deklemlerin çözümleri (Runge-Kutta yöntemi)
|
12- |
Sayısal determinant hesabı
|
13- |
Özdeğer - özvektör hesaplama (Kuvvet iterasyonu)
|
14- |
Eğri Çakıştırma (fit) (birinci derece ve ikinci derece polinom, normal dağılım)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fiziksel problemleri analiz edip, gerektiğinde sayısal sonuçları elde edebilme
|
2- |
Sayısal sonuçlarda olabilecek hesaplama hatalarını bulabilme
|
3- |
Simülasyon metotlarından en az birini (MC) yapabilecek beceriyi kazanmak
|
4- |
Fizikteki önemli konulardan e az birisi (Ising Modeli) içi simülasyon yapabilecek duruma gelmek
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
|
|
2- |
Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
|
|
3- |
Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
|
|
4- |
Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
|
|
5- |
Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
|
|
7- |
Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
|
|
8- |
Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
|
|
9- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
10- |
En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
|
|
11- |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
4
|
56
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
38
|
38
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
190
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
12
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Herbert Schildt, C++: the Complete Reference (Third Edition), McGraw-Hill, 1998.
Ziya Aktaş, Hilmi Öncül, Saim Ural, Sayısal Çözümleme, Cilt 1, ODTÜ 1984.
Eyüp Sabri Türker, Engin Can,Bilgisayar Uygulamalı Sayısal Analiz Yöntemleri, Değişim Yayınları, 200?.
Bekir Karaoğlu, Sayısal Fizik, Seyir Yayıncılık, 2004.
Behiç Çağal, Sayısal Analiz, Birsen Yayınevi, 2000.
İbrahim Uzun, Nümerik Analiz, Beta Basım, 1998.
Recep Tapramaz, Sayısal Çözümleme, Literatür Yayıncılık, 2002.
Hasan Heperkan, Uğur Kesgin, Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2003.
Rubin H. Landau, Manuel J. Paez, Computational Physics, John Wiley & Sons, 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
http://www.cs.princeton.edu/courses/archive/fall09/cos323/syll.html
http://www.csse.uwa.edu.au/programming/gsl-1.0/gsl-ref_toc.html#TOC427
http://mathfaculty.fullerton.edu/mathews//n2003/NumericalUndergradMod.html
|
|