Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HESAPLAMALI FİZİK |
İkinci düzey |
FİZ 509 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET ERTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Bilgisayar uygulamalı ve yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Fizik Biliminde analitik çözümün mümkün olmadığı durumlarda sayısal hesap yapabilme
|
Dersin tanımı
|
Nümerik (Sayısal) hesaplama
|
1- |
Temel Bilgisayar Bilgisi, C programlama
|
2- |
Sayısal hesaplamalardaki nümerik hatalar
|
3- |
Lineer olmayan denklemlerin çözümleri (Basit iterasyon Yöntemi)
|
4- |
Lineer olmayan denklemlerin çözümleri (Yarılama Yöntemi)
|
5- |
Lineer olmayan denklemlerin çözümleri (Teğet-Kiriş Yöntemi)
|
6- |
Lineer olmayan denklemlerin çözümleri (Newton-Raphson Yöntemi)
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Sayısal Türev
|
9- |
Sayısal integral (Dikdörtgen, Yamuklar yöntemi,Simpson Yöntemi)
|
10- |
Diferansiyel deklemlerin çözümleri (Euler, Heun yöntemi)
|
11- |
Diferansiyel deklemlerin çözümleri (Runge-Kutta yöntemi)
|
12- |
Sayısal determinant hesabı
|
13- |
Özdeğer - özvektör hesaplama (Kuvvet iterasyonu)
|
14- |
Eğri Çakıştırma (fit) (birinci derece ve ikinci derece polinom, normal dağılım)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fiziksel problemleri analiz edip, gerektiğinde sayısal sonuçları elde edebilme
|
2- |
Sayısal sonuçlarda olabilecek hesaplama hatalarını bulabilme
|
3- |
Simülasyon metotlarından en az birini (MC) yapabilecek beceriyi kazanmak
|
4- |
Fizikteki önemli konulardan e az birisi (Ising Modeli) içi simülasyon yapabilecek duruma gelmek
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
|
|
2- |
Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
|
|
3- |
Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
|
|
4- |
Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
|
|
5- |
Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
|
|
6- |
Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
|
|
7- |
Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
|
|
8- |
Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
|
|
9- |
Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
4
|
56
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
38
|
38
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
190
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
12
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Herbert Schildt, C++: the Complete Reference (Third Edition), McGraw-Hill, 1998.
Ziya Aktaş, Hilmi Öncül, Saim Ural, Sayısal Çözümleme, Cilt 1, ODTÜ 1984.
Eyüp Sabri Türker, Engin Can,Bilgisayar Uygulamalı Sayısal Analiz Yöntemleri, Değişim Yayınları, 200?.
Bekir Karaoğlu, Sayısal Fizik, Seyir Yayıncılık, 2004.
Behiç Çağal, Sayısal Analiz, Birsen Yayınevi, 2000.
İbrahim Uzun, Nümerik Analiz, Beta Basım, 1998.
Recep Tapramaz, Sayısal Çözümleme, Literatür Yayıncılık, 2002.
Hasan Heperkan, Uğur Kesgin, Mühendisler için Sayısal Yöntemler, Literatür Yayıncılık, 2003.
Rubin H. Landau, Manuel J. Paez, Computational Physics, John Wiley & Sons, 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
http://www.cs.princeton.edu/courses/archive/fall09/cos323/syll.html
http://www.csse.uwa.edu.au/programming/gsl-1.0/gsl-ref_toc.html#TOC427
http://mathfaculty.fullerton.edu/mathews//n2003/NumericalUndergradMod.html
|
|