Giriş | English

Lisans > Tip Fakültesi > Tip > TIBBİ LABORATUVAR BİLGİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi D.TİPİ AKTS kredisi Ders bilgileri
TIBBİ LABORATUVAR BİLGİSİ Birinci düzey SEC 227 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ LEMAN KARBUKAN NAYİM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MÜGE OĞUZKAYA ARTAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Çalışabilecekleri laboratuvar birimindeki temel uygulamaları bilen sağlık teknikeri yetiştirmek
Dersin tanımı temel tıbbi laboratuvar bilgisinin edinilmesi.

Dersin içeriği
1- enfeksiyon nedir, enfeksiyon etkenleri nelerdir?
2- sterilizasyon, dezenfeksiyon nedir, temel uygulamalarda kullanılan yöntemler
3- el hijyeni uygulamaları, kan ve kan ürünleri ile bulaşan enfeksiyonlar, enfeksiyondan korunmada uyulması gereken standart önlemler
4- bakteriyoloji laboratuvarı, kültür/antibiyogram nedir, örnek kabul ve ret kriterleri
5- seroloji nedir, serolojik testlerde örnek ret ve kabul kriterleri
6- CBC nedir, parametreleri, örnek kabul ve ret kriterleri
7- biyokimyasal testler nelerdir, örnek kabul ve ret kriterleri
8- parazitoloji laboratuvarı uygulamaları, örnek kabul ve ret kriterleri
9- tüberküloz ve mikoloji laboratuvarı, örnek kabul ve ret kriterleri
10- genetik laboratuvarı uygulamaları, örnek kabul ve ret kriterleri
11- patoloji laboratuvarı uygulamaları, örnek kabul ve ret kriteleri
12- nükleer tıp laboratuvarı uygulamalrı örnek kabul ve ret kriterleri
13- immünoloji laboratuvarı uygulamalrı örnek kabul ve ret kriterleri
14- idrar laboratuvarı uygulamaları örnek kabul ve ret kriterleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- hastane çalışmalarında enfeksiyondan korunmada yapması gerekenleri bilir ve uygulaması beklenir
2- steril malzeme nedir, dezenfeksiyon nedir, temel uygulama yöntemlerini bilir
3- el hijyeninin önemini bilir ve doğru şekilde uygulaması beklenir
4- bakteriyoloji, parazitoloji laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
5- seroloji laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
6- patoloji laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
7- biyokimya, idrar laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
8- nükleer tıp laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve uygulamaları bilir
9- CBC laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
10- immünoloji, genetik laboratuvarlarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2- Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3- Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4- Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5- Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6- Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7- Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8- Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9- Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10- Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11- İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12- Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13- Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14- Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15- Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16- Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17- En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18- Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     69
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders norları
Yardımcı Kaynaklar Tıbbi laboratuvar el kitabı,eds. Selda Demirtaş, Murat Can, Berrak Güven, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2014.

Ders ile ilgili dosyalar