Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > SANAT TARİHİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SANAT TARİHİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ II Birinci düzey SNT314 Zorunlu 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli SÖZLÜ VE GÖRSEL SUNUM
Dersin amacı Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlarla ilgili teorik bilgilerin öğretilmesi Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlar dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin tanımı Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlarla ilgili teorik bilgilerin öğretilmesi Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlar dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin içeriği
1- Tezlerin metin yapısının oluşumunun nasıl yazılacağı hakkında bilgi edinilecektir.
2- Giriş, katalog bölümü, analiz, karşılaştırma, sentez, bibliyografya kısımlarının nasıl yazılacağı hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
3- Araştırma metninin hazırlanması dil ve referans dipnotlarının yazımı hakkında bilgi edinilecektir.
4- Muhteva ve mülakat dipnotları ile dipnot gösterim teknikleri, kurallar hakkında bilgiler edinilecektir.
5- Tapınaklar incelenmesi ve gözlem fişlerinin nasıl hazırlanması gerektiği hakkında fikir sahibi olunacaktır.
6- Mimarlık, antik çağ yapılarının gözlem fişlerinin nasıl hazırlanması gerektiği öğrenilecektir.
7- Hamamlar, lahitler ve höyüklerin gözlem fişlerinin nasıl hazırlanması gerektiği öğrenilecektir.
8- ARA SINAV
9- Türk İslam yapılarının gözlem fişlerinin nasıl hazırlanması gerektiği hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
10- Bir heykel ve resim nasıl incelenmesi gerektiği ile ilgili bilgiler edinilecektir.
11- El sanatları, mimariye bağlı ve kullandıkları ham maddeye göre el sanatları nelerdir? sorusu hakkında bilgiler edinilecektir.
12- El sanatlarına ait gözlem fişi örnekleri nasıl hazırlanması gerektiği hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
13- Popüler araştırma yazıları ve bildirilerden örnekler verilerek, bu yazı türlerinin nasıl yazılması gerektiği hakkında bilgi edinilecektir.
14- Özet ve kitap yazımında dikkat edilmesi gereken ana kuralların neler olduğu hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tezlerin metin yapısının oluşumunu öğrenecektir.
2- Tezlerin giriş, katalog bölümü, analiz, karşılaştırma, sentez, bibliyografya kısmının nasıl yazılacağını öğrenecektir.
3- Araştırma metninin hazırlanması dil ve referans dipnotlarını vermeyi öğrenecektir.
4- Dipnot gösterim yöntemlerinden muhteva ve mülakat dipnotlarını ve dipnot gösterim tekniklerini öğrenecektir.
5- Tapınakların incelenmesi ve gözlem fişlerinin nasıl hazırlanacağını öğrenecektir.
6- Antik çağ yapılarının gözlem fişlerinin hazırlanmasını öğrenecektir.
7- Türk-İslam yapılarının gözlem fişlerinin hazırlanmasını öğrenecektir.
8- Heykel ve resmin incelenmesini öğrenecektir.
9- El sanatlarına ait gözlem fişi hazırlamayı öğrenecektir.
10- Popüler araştırma yazıları,bildiriler ile kitap yazımı ve özeti hazırlamada dikkat edilmesi hususları öğrenecektir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 4 5 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     91
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Haşim KARPUZ, Arkeoloji, Sanat Tarihi ve El Sanatlarında Araştırma Teknikleri, Konya, 2001. Selçuk Mülayim, Araştırmacıya Notlar, İstanbul, 2008. Selçuk Mülayim, Bilim Olarak Sanat Tarihi "Aklın izleri", İstanbul,2006.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar