Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DEMOGRAFİK YAPI VE SAĞLIK |
Birinci düzey |
HAS 102 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ARDA BORLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunum, Soru cevap, tartışma
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı öğrencilere nüfus ve sağlık arasındaki ilişkileri ve hizmet verdiği bölgenin ya da nüfus gruplarının sağlık düzeyini belirlemeyi öğretmek ve kavratmaktır. Bununla birlikte, ülkedeki çeşitli nüfus gruplarının sağlık sorunlarını öğretmek ve kavratmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Nüfus ve sağlık arasındaki ilişkiler, nüfus artışının getirdiği sorunlar, nüfus politikaları, toplumu oluşturan nüfus grupları, özellikleri, sorunlarını içermektedir.
|
1- |
Dersin Tanıtımı, Amacı ve Hedefleri
|
2- |
Demografinin Tanımı ve İçeriği
|
3- |
Nüfus İle İlgili Tanımlar ve Kavramlar
|
4- |
Sağlık Düzeyi Göstergeleri
|
5- |
Türkiye’de Nüfusun Yapısı, Gelişimi ve Politikalar
|
6- |
Nüfus, Aile ve Sağlık İlişkisi
|
7- |
Fakirlik, Sağlık, Ekonomik Büyüme ve Ekonomik Kalkınma İlişkisi
|
8- |
Ana Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi, Sorun ve Öncelikler
|
9- |
Çocukluk Dönemi Nüfusunun Özellikleri, Sorun ve Öncelikler
|
10- |
Gençlik Dönemi Özellikleri, Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi, Sorun ve Öncelikler
|
11- |
Okul Çocuklarının Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi, Sorun Ve Öncelikler
|
12- |
Yaşlı Nüfus Tanımı, Özellikleri, Sorun ve Öncelikler,
|
13- |
Kadın Sağlığı, Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Sağlık İlişkisi
|
14- |
Dezavantajlı Nüfus Grupları
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Demografi ve nüfusla ilişkili kavramları ve temel göstergelerini tanımlar.
|
2- |
Dünyanın ve Türkiye''nin nüfus yapısındaki değişmeleri tarihsel ve sosyolojik açıdan inceleyip değerlendirir.
|
3- |
Nüfus büyüklüğü, nüfus artışı ve azalışının toplumsal ve sağlık etkilerini anlar.
|
4- |
Doğurganlık konusunu ve doğurganlığı etkileyen faktörleri bilir.
|
5- |
Sağlık düzeyi göstergelerinin neler olduğunu ve ne anlama geldiğini bilir.
|
6- |
Sağlık düzeyi göstergelerinin hesaplama yöntemleri konusunda beceri kazanır.
|
7- |
Toplumda sık görülen hastalık ve ölüm nedenlerini ve güncel değerlerini öğrenir.
|
8- |
Nüfus, hastalık, ana-çocuk sağlığı ve sağlıkla ilgili sorunları, göstergeleri ve güncel değerlerini öğrenir, toplumlar ve ülkeler arası karşılaştırmalar yapar.
|
9- |
Aile ve nüfus ilişkisi, aile ve sağlık ilişkisi konusunda bilgi sahibi olur
|
10- |
Özel nüfus gruplarının (anne, bebek, çocuk, gençler, yaşlılar ve dezavantajlı nüfus grupları) özelliklerini ve sağlık sorunlarını öğrenir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
38
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Haupt A, Kane, T. , ( 2000) Population Handbook, 4 th edition, Washington. 2.1993, 1998, 2003 ve 2008 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, Sağlık
|
|