Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (yüksek Lisans) > ÇAĞATAY TÜRKÇESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇAĞATAY TÜRKÇESİ İkinci düzey TDE 506 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HACER TOKYÜREK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. HACER TOKYÜREK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Dersin veriliş şekli TEORİ
Dersin amacı Çağatay Türkçesi ve edebiyatını tanıtmak ve öğretmek
Dersin tanımı 15-19. yüzyıllar arasında Doğu Türklerinin yazı dili olan Çağatay Türkçesinin grameri, bu dille oluşturan edebiyatın yazarları ve eserleri

Dersin içeriği
1- Çağatay Türkçesinin sınırları, kaynağı ve dönemleri hakkında bilgi verilir.
2- Çağatay Türkçesinin genel dil özellikleri hakkında bilgi verilir.
3- Çağatay Türkçesinin genel dil özellikleri hakkında bilgi verilir.
4- Klasik öncesi dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
5- Klasik öncesi dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
6- Klasik öncesi dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
7- Klasik dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
8- Vize
9- Klasik dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
10- Klasik dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
11- Klasik dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
12- Klasik dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
13- Klasik dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
14- Klasik dönem yazarları ve eserleri hakkında bilgi verilir.
15- Final
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çağatay Devleti hakkında açıklama yapabilir.
2- Türkçenin Çağatay Dönemi hakkında bilgi verebilir.
3- Çağatay Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir.
4- Çağatay Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
5- Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
6- Edebî metin çözümlemeleri yapar.
7- Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
8- Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
16- Akademik dünyayı tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 20 40
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 20 20
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Çelik, Ülkü (1996). Ali-şir Nevayi Leyli ve Mecnun, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Eckmann, Janos (2003). Çağatayca El Kitabı, Ankara: Akçağ Yayınları. Eraslan, Kemal (1999). Mevlana Sekkaki Divanı, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Argunşah, Mustafa (2018). Çağatay Türkçesi, İstanbul: Kesit Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar