Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BOYALAR VE BOYANMA TEORİLERİ |
Üçüncü düzey |
VHE 619 |
|
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. AYKUT GRAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Narin LİMAN, Prof.Dr. Güner Küçük BAYRAM, Doç.Dr. Feyzullah BEYAZ, Yrd.Doç.Dr. Emel ALAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yrd.Doç.Dr. Emel ALAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin konusuna ilişkin bilgiler çeşitli görsel eğitim araçlarıyla anlatılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Doktora öğrencilerine, boyalar ve boyanma teorileri hakkında temel bilgiler vermektir.
|
Dersin tanımı
|
Dokuların boyalara affinitesini sağlayan faktörler, bazı boya maddelerinin özellikleri, boyanmayı etkileyen faktörler, boya nomenklatörü.
|
1- |
Dokuların boyalara affinitesini sağlayan faktörler
|
2- |
Dokularda boyaların bağlanma noktaları ve sayıları
|
3- |
Boyanmada tespitin etkisi
|
4- |
Histokimyasal bloking ve ektraksiyonun boyanma üzerine etkisi
|
5- |
Bazı boya maddelerinin özellikleri
|
6- |
Boyanma üzerine boyanın yapısının etkisi
|
7- |
Boya nomenklatörü
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Boyaların doku özelliklerine göre seçimi
|
10- |
Rutinde kullanılan bazı boyaların özellikleri: hematoksilen ve eozin
|
11- |
Bağdoku boyaları I
|
12- |
Bağdoku boyaları II
|
13- |
Bağdoku boyaları III
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dokuların boyalara affinitesini sağlayan faktörler, dokularda boyaların bağlanma noktaları ve sayıları hakkında bilgi sahibi olma
|
2- |
Boyanmada tespitin etkisi hakkında bilgi sahibi olma
|
3- |
Histokimyasal bloking ve ektraksiyonun boyanma üzerine etkisi hakkında bilgi sahibi olma
|
4- |
Bazı boya maddelerinin özellikleri, boyanma üzerine boyanın yapısının etkisi, boya nomenklatörü, boyaların doku özelliklerine göre seçimi hakkında bilgi sahibi olma
|
5- |
Rutinde kullanılan bazı boyaların özellikleri: hematoksilen ve eozin hakkında bilgi sahibi olma
|
6- |
Bağdoku boyaları hakkında bilgi sahibi olma
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Veteriner Hekimliğin her alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir,
|
|
2- |
Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir,
|
|
3- |
Doğru bir tanı için yeterli klinik ve laboratuar bilgi birikimi ve becerisi kazanır, elde ettiği verileri değerlendirebilir,
|
|
4- |
Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle çözüm üretebilir ve uygun sağaltım yöntemlerini kullanabilir,
|
|
5- |
Birey ve sürü sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir,
|
|
6- |
Hayvan yetiştirme ve beslenme ilkeleri ile hayvan ıslahı konularında yeterli bilgi ve deneyim kazanır,
|
|
7- |
Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır,
|
|
8- |
Veteriner hekimlik ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir,
|
|
9- |
Meslektaşları, diğer meslek mensupları hasta sahibi ve işverenler ile iyi iletişim kurabilir,
|
|
10- |
Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır,
|
|
11- |
Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir,
|
|
12- |
Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir,
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
16
|
1
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
16
|
2
|
32
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
16
|
1
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Histolojik Boyama Teknikleri (Ramazan Demir, Palme yayıncılık, Ankara 2001)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Theory and Practice of Histological Techniques. Bancroft JD, Stevens, Third Ed., Churchill Livingstone, Edinburgh, London, Melbourne and New York, 1990.
Manual of Histological staining methods of the Armmed Forces Institute of Pathology, Luna LG, Third Ed., McGraw-Hill Book Company, New York, Toronto, London, Sydney, 1968.
Laboratory methods in Histotechnology, Prophet EB, Mills B, Arrington JB, Sobin LH, American Registry of Pathology,Washington, 1992.
|
|