Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KATIHAL KİMYASI |
Birinci düzey |
KİMS328 |
Seçmeli |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Anorganik Kimya I ve Anorganik Kimya II Dersleri
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HALİL ŞAHAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr.Orhan TÜRKOĞLU, Prof.Dr.Şaban PATAT, Prof.Dr.Nilgün ÖZPOZAN, Yrd.Doç.Dr.Halil ŞAHAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders anlatımı
|
Dersin amacı
|
Katı hal kimyası fizik ve kimyanın alt bir dalı olup, dersin amacı; maddenin katı halinde bağlanma, bazı özel birim hücre tipleri, perovskitler, spineller, kristal yapı kusurları, katı hal reaksiyonları, faz diyagramları, faz diyagramlarının yorumlanması gibi konularda bilgi edinilmesini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Katı fazda yapı taşları arasında oluşan kimyasal bağlar ve katı türleri, kristal örgü noktası türleri, özel birim hücre tipleri, spinel ve perovskit tipi yapılar, katı çözeltiler, bazı iki bileşenli sistemlerin faz diyagramları ve yorumlanması, katı hal reaksiyon teknikleri
|
1- |
Kristalin ve amorf katıların genel karşılaştırması, birim hücre ve özellikleri, birim hücre tipleri
|
2- |
Kristal formüllerinin ve koordinasyon sayılarının bulunması, özel birim hücre tipleri (NaCl, CsCl, CaF2, Na2O, elmas, grafit v.s), perovskitler, normal spineller, ters spineller, allotropy, izotropy, anizotropy
|
3- |
Kristal örgülerinde en sık istiflenmeler, doluluk ve boşluk oranlarının hesaplanması
|
4- |
Kristal yapı kusurları (noktasal, çizgisel ve düzlemsel örgü hataları) ve bazı fiziksel ile ilişkisi
|
5- |
Katı hal reaksiyonları ve reaksiyon vasıtaları
|
6- |
Katı hal reaksiyon teknikleri (ani soğutma, yavaş soğutma, sol-gel v.s.)
|
7- |
İki bileşenli katı karışımlar
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Heterojen katı karışımlar (karışık kristaller) ve iki bileşenli katı çözeltiler hakkında genel bilgiler.
|
10- |
İki bileşenli katı çözelti ve alaşımlara ait bazı örnek sistemler.
|
11- |
Katı çözelti ve alaşımlarla XRD yöntemi arasındaki ilişkinin incelenmesi, birim hücre sabitlerinin değişimi
|
12- |
İki bileşenli katı çözelti ve alaşım sistemlerine ait bazı örnek faz diyagramları, faz diyagramları ile XRD ve DTA/TG yöntemleri arasındaki ilişki
|
13- |
Birbiri içerisinde devamlı çözünen sistemlerin faz diyagramları
|
14- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Özel birim hücre tiplerinin, kristal formüllerinin, kristal örgülerinde doluluk ve boşluk oranlarının nasıl hesaplandığının, birim hücre sabitleri ile yapı taşı yarıçapları arasındaki matematiksel ilişkinin ne olduğunun öğrenilmesi
|
2- |
Perovskitler, spineller ve kristal yapı kusurları hakkında bilgi edinilmesi
|
3- |
Katı hal reaksiyonları ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Katı çözeltiler, alaşımlar ve sentezleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
İki bileşenli sistemleri faz diyagramları hakkında bilgi edinmek
|
6- |
Faz diyagramlarının yorumlanması ve tartışılması ile ilgili yeteri bilgi edinmek
|
7- |
Faz diyagramları ile XRD ve DTA/TG ölçüm teknikleri arasında ilişki kurabilmek ve irdeleyebilmek
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
2
|
4
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
1
|
2
|
2
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
3
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
50
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çeşitli kaynaklardan edinilmiş ve düzenlenmiş ders notları, Maddenin Üç Hali, Cemil Şenvar, Hacettepe Üniversitesi yayınları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Basic Solid State Chemistry, West, A.R., John Wiley and Sons, 1988.
|
|