Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (doktora) > HALK EDEBİYATINDA TÜR VE ŞEKİL
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
HALK EDEBİYATINDA TÜR VE ŞEKİL Üçüncü düzey TDE 541 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. EROL AKSOY
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yoktur
Dersin veriliş şekli Sözlü anlatım
Dersin amacı Sözlü kültür geleneğinin bir parçası olan Türk Halk Edebiyatı’ndaki ‘tür’ ve ‘şekil’ sorunlarını kavratmak
Dersin tanımı Türk Halk Edebiyatında tür ve şekil sorununun incelenmesi ve bu sorun üzerine belirtilen görüşlerin değerlendirilmesi.

Dersin içeriği
1- Sözlü kültür, yazılı kültür ve bunların folklorla ilişkisi
2- Folklorun mahiyeti
3- Canlı gösterim (performance-oriented)
4- ‘Müzik’in bir edebi eserin ‘tür’ ve ‘şekil’inin belirlenmesindeki rolü
5- Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu-1
6- Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu-2
7- Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu-3
8- ara sınav
9- Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-1
10- Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-2
11- Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-3
12- Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-1
13- Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-2
14- Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-3
15- yıl sonu sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sözlü kültür, yazılı kültür ve bunların folklorla ilişkisinin öğrenilmesi.
2- Folklorun mahiyetinin öğrenilmesi.
3- 'Canlı gösterim'in öğrenilmesi
4- 'Müzik'in tür ve şeklin belirlenmesindeki rolünün öğrenilmesi.
5- Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorununun tespit edilmesi.
6- Anonim Halk Edebiyatı'nda tür ve şekil sorununun tespit edilmesi.
7- Tekke Edebiyatı'nda tür ve şekil sorununun tespit edilmesi.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2- Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3- Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4- Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5- İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6- Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8- XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9- İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10- Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12- Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13- Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14- Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15- Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı OĞUZ, Öcal (2001). Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam, Ankara: Akçağ Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar ARAS, Enver (1998). “Azerbaycan Âşık Havaları”, Milli Folklor, c. 5, S. 40 (Kış 1998), s. 31-41. ASSMANN, Jan (2001). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, (Çeviren: Ayşe Tekin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. BAUMAN, Richard (1997). “Tür” (Çeviren: Hülya Seyhan Sipahioğlu), Milli Folklor, c.5, S.33 (Bahar 1997), s. 96-98 BORATAV, Pertev Naili (1969). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul: Gerçek Yayınevi. BORATAV, Pertev Naili (1982). “Halk Edebiyatında Tür ve Biçim Sorunu Üzerine”, Folklor ve Edebiyat (1982)-1, İstanbul: Adam Yayıncılık, s. 153 – 158. ÇOBANOĞLU, Özkul (2001). Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ Yayınları. DİZDAROĞLU, Hikmet (1969). Halk Şiirinde Türler, Ankara: TDK Yayınları. ELÇİN, Şükrü (1986). Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. GÖRKEM, İsmail (2000). Halk Hikayeleri Araştırmaları/Çukurovalı Âşık Mustafa Köse ve Hikâye Repertuvarı, Ankara: Akçağ Yayınları (s.4-12 : Helvacı Güzeli hikâyesi işlenecek). GÜNAY, Umay (1992). “Halk Şiirinde ‘Ayak’ Konusunda Düşünceler”, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi içinde, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 181-183. GÜZ, Nüket (1986). “Metin İncelemeleri”, İ.Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü Yıllığı –I, s. 173-180. OĞUZ, Öcal (2000). Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Ankara: Akçağ Yayınları. OĞUZ, Öcal (2002). Küreselleşme ve Uygulamalı Halkbilimi, Ankara: Akçağ Yayınları. ONAY, Ahmet Talat (1996). Türk Hak Şiirlerinin Şekil ve Nev’i, (Hz: Cemal Kurnaz), Ankara: Akçağ Yayınları. ONG, Walter J. (1995). Sözlü Kültür Yazılı Kültür/Sözün Teknolojileşmesi, (Çeviren: Sema Postacıoğlu – Banon), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. PROPP, Vladimir (1998). “Folklor Türlerinin Tasnif Esasları” (Çeviren: Metin Özarslan), Milli Folklor, c.5, S. 38 (Yaz 1998), s. 120 – 128. TORUN, Ali ( ). “Mani Tarzı ve Bu Tarzın Menşei Hakkında Bazı Düşünceler”, Milli Folklor, S. 2, s. 25- YILDIRIM, Dursun (1998) “Sözel Eleştiri ve ‘Nasreddin Hoca Bildirileri’ Üzerine Birkaç Söz”, Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 232-236. YILDIRIM, Dursun (1998). “Sözlü Gelenek Kültürü”, Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 81-83. YILDIRIM, Dursun (1998). “Sözlü Kültür ve Folklor Kavramı Üzerine Düşünceler”, Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 37-42. YILDIRIM, Dursun (1998). “Türk Folklor Araştırmalarının Problemleri”, Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 65-75.

Ders ile ilgili dosyalar