Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > İktisat > TÜRKİYE EKONOMİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKİYE EKONOMİSİ Birinci düzey B-İKT315 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. EKREM ERDEM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. EKREM ERDEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Ders sınıf ortamında yüz yüze eğitim şeklinde teorik olarak işlenmektedir.
Dersin amacı Dersin temel amacı, öğrencilerin Türkiye ekonomisinin yapısını ve temel sorunlarını anlamalarını ve analiz edebilmelerini sağlamak için gerekli tarihsel, kurumsal ve yapısal bir çerçeve sunmaktır.
Dersin tanımı Türk ekonomisinin doğal, coğrafi ve nüfus yapısı, bölgesel kalkınma sorunları, milli gelir, büyüme ve gelir dağılımı sorunları, kamu maliyesi, para, finans ve istikrar politikaları, uluslararası iktisadi yapı ile tarım, sanayi ve hizmet sektörlerinin yapısı.

Dersin içeriği
1- Osmanlı sanayileşme politikaları ve Osmanlıdan devralınan ekonomik miras
2- Tek Parti Hükümetleri Dönemi (1923-1950)
3- Demokrat Parti Hükümetleri Dönemi (1950 – 1960)
4- Planlı dönemin başlaması ve İnönü Hükümetleri Dönemi (1961–1965)
5- Adalet Partisi Hükümetleri Dönemi (1965–1971)
6- 1971-1980 Dönemi Hükümetleri Dönemi
7- 24 Ocak Kararları, Askeri Hükümeti ve Anavatan Partisi Hükümetleri Dönemi (1980-1983; 1983-1991)
8- Ara sınav
9- DYP-SHP/CHP Koalisyon Hükümetlerii Dönemi (1991-1995)
10- REFAHYOL, ANASOL-D ve ANASOL-M Hükümetleri Dönemi (1996-2002)
11- Adalet ve Kalkinma Partisi Hükümetleri Dönemi (2002-2021): Büyüme, istihdam, enflasyon ve dış ticaretteki gelişmeler
12- Adalet ve Kalkinma Partisi Hükümetleri Dönemi (2002-2021): Kamu maliyesi, borç yönetimi, finansal piyasalar ve Ar-Ge’deki gelişmeler
13- Bitkisel tarım ve hayvancılık sektörlerindeki gelişmeler
14- Sanayi sektörünün yapısal değişimi ve gelişimi
15- Hizmet sektörlerinin dağılımı ve gelişimi
16- Dönem sonu sınavı
17- Dönem sonu sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türk ekonomisinin Osmanlı’dan günümüze kadar uzanan tarihsel arka planını dönemsel olarak konu temelli olarak öğrenir ve tartışır
2- Türkiye’nin yurt içi ve yurt dışı ekonomik sorunları bir bütün olarak anlar
3- Ekonomik sorunların, sosyal, kültürel, siyasi ve hukuki yapılarla ilişkisini anlar.
4- Güncel ekonomik sorunları ve tartışmaları anlayabilme yetisi kazanır
5- Ekonomik performansı hükümet dönemlerini de dikkate alarak karşılaştırmalı olarak analiz eder
6- Yaşanan ekonomik sorunların iktisat teorileri ile irtibatını sağlar (bu itibarla, her bölümde konunun teorik bağlantısı verilmektedir)
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İktisadi konular ile ilgili temel kavramları ve ekonomik göstergeleri açıklar.
2- İktisadi olayları, kavram ve teorileri kullanarak açıklar.
3- İktisadi teorilerin ve modellerin işleyişini açıklar ve uygun analiz araçları ile test eder.
4- İktisadi düşüncenin gelişimi ve modern düşünce sistemi içindeki yerini karşılaştırmalı olarak analiz eder ve açıklar.
5- Nitel ve nicel analiz yöntemleri ve araçları veri toplama, analiz etme ve yorumlamada kullanır.
6- Sayısal, sözel ve grafik halinde sunulan iktisadi bilgileri açıklar.
7- İktisadi konularda edindiği bilgi ve becerileri yazılı, sözlü ve görsel araçları kullanarak aktarır.
8- İktisat alanında bir yabancı dili kullanır ve yabancı literatürü takip eder.
9- Karşılaşılması öngörülmeyen karmaşık iktisadi durumlarda, yeni yaklaşımlar geliştirir ve çözüm üretebilir.
10- Bölgesel, ulusal ve küresel ölçekte karşılaşılan iktisadi sorunları analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
11- İktisat alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
12- Bağımsız ve özgün araştırma yapar ve alanındaki temel birincil kaynaklara ulaşır.
13- İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası analiz yapar.
14- Demokrasi, insan hakları, toplumsal ve bilimsel değerler ile mesleki etik ilkelerine uygun davranır.
15- İş hayatında karşılaşılan hukuksal sorunları çözer.
16- Sermaye piyasaları ile finansal teknikler konusunda sahip olduğu bilgileri kullanarak piyasalardaki gelişmeleri takip eder.
17- Ekonomideki karar birimlerinin davranışlarını bütüncül bir yaklaşımla analiz eder.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     123
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Prof. Dr. Ekrem Erdem / Yrd. Doç. Dr. Ömer Şanlıoğlu / Araş. Gör. M. Fatih İlgün, TÜRKİYE’DE HÜKÜMETLERİN MAKRO EKONOMİK PERFORMANSI (1950-2007)
Yardımcı Kaynaklar Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları (2019), Türkiye Ekonomisi

Ders ile ilgili dosyalar