Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PLATON VE ARİSTOTELES |
Birinci düzey |
FEL 106 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ VEDAT ÇELEBİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MUSA DUMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-----
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze ve sözlü anlatım
|
Dersin amacı
|
Platon ve Aristoteles felsefesinin temel tezlerini tartışmak
|
Dersin tanımı
|
Platon ve Aristoteles felsefesinin araştırılması ve tartışılması
|
1- |
genel giriş; Platon ve Aristoteles felsefelerinin ana konuları
|
2- |
Platon; sokratik dönem, etik, varlık ve insan sorusu
|
3- |
Platon metafiziği: Devlet diyaloğunun 6. ve 7. kitapları
|
4- |
Platon'un Phaedon ve Sofist'te varlık görüşü.
|
5- |
Aristoteles'in varlık görüşü; Kategoriler'de töz-yüklem ilişkisi.
|
6- |
Aristoteles metafiziğinin ana öğeleri; Metafizik, 1., 5., 7. ve 12. kitaplar
|
7- |
Platon Etiği; Philebos diyaloğu
|
8- |
ara sınav
|
9- |
Aristoteles Etiği; Nikomakhos Etiği
|
10- |
Platon'un Siyaset teorisi; Devlet diyaloğu
|
11- |
Aristoteles'in Siyaset teorisi; Politika
|
12- |
Platon'un bilgi teorisi; Menon diyaloğu
|
13- |
Aristoteles'in bilgi teorisi; İkinci Çözümlemeler
|
14- |
Platon ve Aristoteles estetiği; Sempozyum diyaloğu ve Poetika
|
15- |
final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
öğenci Platon'un temel eserleri ile tanışır
|
2- |
öğrenci Aristoteles'in temel eserleri ile tanışır
|
3- |
öğrenci platon felsefesini anahatları itibariyle bilir
|
4- |
öğrenci Aristoteles felsefesini anahatları itibariyle bilir
|
5- |
öğrenci bu iki felsefedeki sorunları bilir.
|
6- |
öğrenci bu iki filozofun daha derinlikli bir tetkiki için ön-bilgi sahibidir.
|
7- |
öğrenci orijinal kaynaklara gidebilir
|
8- |
öğrenci bu iki filozofun temel sorunlarını tartışıp problematize edebilir
|
9- |
öğrenci felsefe tarihinde bu iki filozofun yeri hakkında fikir sahibidir.
|
10- |
öğrenci bu iki filozofun hayatı ile felsefeleri arasındaki ilişkileri bağlar hakkında fikir sahibidir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe Bölümü mezunları felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptirler.
|
|
2- |
Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
3- |
Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir.
|
|
4- |
Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama ve tartışma becerisine sahiptir.
|
|
5- |
Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
|
|
8- |
Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir.
|
|
9- |
Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
10- |
Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir.
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir.
|
|
12- |
Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır.
|
|
13- |
Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur.
|
|
14- |
Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir.
|
|
15- |
Felsefede araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
15
|
2
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Arslan Topakkaya. Platon-Aristoteles Karşılaştırması (İstanbul: Nobel yay., 2014).
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Platon. Devlet, çev. C. Saraçoğlu ve V. Atayman (İstanbul: Bordo-Siyah, 2013).
--- Sofist, çev. F. Akderin (İstanbul: Say, 2012).
--- Symposion, çev. E. Çoraklı (İstanbul: Kabalcı, 2007).
--- Phaidros, çev. H. Akverdi (İstanbul: MEB, 1990).
--- Ion, çev. N. P. Boyacı (İstanbul: Kabalcı, 2011).
--- Philebos, çev. F. Akderin (İstanbul: Say,
Aristoteles. Metafizik, çev. A. Arslan (İstanbul: Sosyal yay., 1996).
--- Kategoriler, çev. S. Babür (Ankara: İmge kitabevi, 1996).
--- Nikomakhos’a Etik, çev. F. Akderin (Say, 2013).
--- Politika, çev. M. Tunçay (İstanbul: Remzi Kitabevi, 2010).
--- Poetika, çev. N. Kalaycı (İstanbul: Pharmakon Kitap, 2012).
--- Retorik, çev. M. Doğan (İstanbul: YKY, 2013).
|
|