Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Felsefe > PLATON VE ARİSTOTELES
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
PLATON VE ARİSTOTELES Birinci düzey FEL 106 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ VEDAT ÇELEBİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MUSA DUMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -----
Dersin veriliş şekli yüz yüze ve sözlü anlatım
Dersin amacı Platon ve Aristoteles felsefesinin temel tezlerini tartışmak
Dersin tanımı Platon ve Aristoteles felsefesinin araştırılması ve tartışılması

Dersin içeriği
1- genel giriş; Platon ve Aristoteles felsefelerinin ana konuları
2- Platon; sokratik dönem, etik, varlık ve insan sorusu
3- Platon metafiziği: Devlet diyaloğunun 6. ve 7. kitapları
4- Platon'un Phaedon ve Sofist'te varlık görüşü.
5- Aristoteles'in varlık görüşü; Kategoriler'de töz-yüklem ilişkisi.
6- Aristoteles metafiziğinin ana öğeleri; Metafizik, 1., 5., 7. ve 12. kitaplar
7- Platon Etiği; Philebos diyaloğu
8- ara sınav
9- Aristoteles Etiği; Nikomakhos Etiği
10- Platon'un Siyaset teorisi; Devlet diyaloğu
11- Aristoteles'in Siyaset teorisi; Politika
12- Platon'un bilgi teorisi; Menon diyaloğu
13- Aristoteles'in bilgi teorisi; İkinci Çözümlemeler
14- Platon ve Aristoteles estetiği; Sempozyum diyaloğu ve Poetika
15- final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- öğenci Platon'un temel eserleri ile tanışır
2- öğrenci Aristoteles'in temel eserleri ile tanışır
3- öğrenci platon felsefesini anahatları itibariyle bilir
4- öğrenci Aristoteles felsefesini anahatları itibariyle bilir
5- öğrenci bu iki felsefedeki sorunları bilir.
6- öğrenci bu iki filozofun daha derinlikli bir tetkiki için ön-bilgi sahibidir.
7- öğrenci orijinal kaynaklara gidebilir
8- öğrenci bu iki filozofun temel sorunlarını tartışıp problematize edebilir
9- öğrenci felsefe tarihinde bu iki filozofun yeri hakkında fikir sahibidir.
10- öğrenci bu iki filozofun hayatı ile felsefeleri arasındaki ilişkileri bağlar hakkında fikir sahibidir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Felsefe Bölümü mezunları felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptirler.
2- Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir.
3- Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir.
4- Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama ve tartışma becerisine sahiptir.
5- Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir.
6- Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
8- Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir.
9- Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
10- Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir.
11- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir.
12- Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır.
13- Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur.
14- Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir.
15- Felsefede araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 15 2 30
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Arslan Topakkaya. Platon-Aristoteles Karşılaştırması (İstanbul: Nobel yay., 2014).
Yardımcı Kaynaklar Platon. Devlet, çev. C. Saraçoğlu ve V. Atayman (İstanbul: Bordo-Siyah, 2013). --- Sofist, çev. F. Akderin (İstanbul: Say, 2012). --- Symposion, çev. E. Çoraklı (İstanbul: Kabalcı, 2007). --- Phaidros, çev. H. Akverdi (İstanbul: MEB, 1990). --- Ion, çev. N. P. Boyacı (İstanbul: Kabalcı, 2011). --- Philebos, çev. F. Akderin (İstanbul: Say, Aristoteles. Metafizik, çev. A. Arslan (İstanbul: Sosyal yay., 1996). --- Kategoriler, çev. S. Babür (Ankara: İmge kitabevi, 1996). --- Nikomakhos’a Etik, çev. F. Akderin (Say, 2013). --- Politika, çev. M. Tunçay (İstanbul: Remzi Kitabevi, 2010). --- Poetika, çev. N. Kalaycı (İstanbul: Pharmakon Kitap, 2012). --- Retorik, çev. M. Doğan (İstanbul: YKY, 2013).

Ders ile ilgili dosyalar