Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTRİK BİLGİSİ |
Birinci düzey |
UGMB 105 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ İLKER DALKIRAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MEHMET ALİ SOYTÜRK - YRD.DOÇ. DR. FATMA YILDIRIM DALKIRAN - ÖĞRETİM GÖREVLİSİ UMUT ÖZDEMİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Temel elektriksel kavram ve büyüklüklerin öğrenilmesi
|
Dersin tanımı
|
Temel elektrik bilgisi
|
1- |
Elektron Teorisi • Elektrik yüklerinin atomlar, moleküller, iyonlar ve birleşikler içerisindeki yapıları ve dağılımı • İletken, yarı iletken ve yalıtkanların moleküler yapısı
|
2- |
Statik Elektrik ve İletimi • Statik elektrik ve elektrostatik yüklerin dağılımı; • Elektrostatik çekim ve itme yasaları; • Yük birimleri, Coulomb kanunu; • Elektriğin katılarda, sıvılarda, gazlarda ve boşlukta iletimi.
|
3- |
Elektrik Terminolojisi • Potansiyel fark, elektromotor kuvveti, gerilim, akım, direnç, iletkenlik, yük, konvansiyonel akım akışı, elektron akışı; bu kavramlar ile ilgili terimler, birimler ve bu kavramları etkileyen faktörler.
|
4- |
Elektrik Üretimi •Elektriğin ışık, ısı, sürtünme, basınç, kimyasal reaksiyon, manyetizma ve hareket metotlarıyla üretimi.
|
5- |
DC Elektrik Kaynakları • Primer ve sekonder pillerin, kurşun asitli pillerin, nikel kadmiyum pillerin ve diğer alkalin pillerin yapıları ve temel kimyasal reaksiyonları; • Seri ve paralel bağlı piller; • Bataryanın iç direnci ve batarya üzerindeki etkileri; • Termokuplelerin yapısı, malzemeleri ve çalışması; • Fotosellerin çalışması.
|
6- |
DC (Doğru Akım) Devreleri • Ohm kanunu, Kirchoff’un gerilim ve akım kanunları; • Ohm ve Kirchoff kanunlarını kullanarak direnç, gerilim ve akım hesaplamaları; • Bir kaynağın iç direncinin önemi.
|
7- |
Direnç / Rezistör a) • Direnç ve etkilediği faktörler; • Özgül direnç; • Direnç renk kodları, değerleri ve toleransları, tercih edilen değerleri, watt oranları; • Seri ve paralel bağlı dirençler; • Seri, paralel veya seri-paralel bağlı dirençlerde toplam direncin hesaplanması; • Potansiyometre ve reostaların çalışması ve kullanımı; • Wheatstone köprüsünün çalışması. b) • Pozitif ve negatif sıcaklık katsayılı iletim; • Sabit rezistörler, kararlılık, tolerans ve sınırlamalar, üretim metotları; • Değişken rezistörler, termistörler, gerilim bağımlı dirençler; • Potansiyometrelerin ve reostaların yapıları; • Wheatstone köprüsünün yapısı.
|
8- |
Güç • Güç, iş ve enerji (kinetik ve potansiyel); • Rezistör ile güç harcanımı; • Güç formülü; • Güç, iş ve enerji ile ilgili hesaplamalar.
|
9- |
Kapasitans / Kapasitör • Kondansatörün çalışması ve işlevi; • Plakaların, plakalar arası uzaklığın, plaka sayısının, dielektrik ve dielektrik katsayısının, çalışma geriliminin ve gerilim oranlarının kapasitans büyüklüğüne etkileri. • Kapasitör tipleri, yapıları ve işlevleri; • Kondansatör renk kodlaması; • Seri ve parallel devrelerde kapasitans ve gerilim hesaplaması; • Kondansatörün üssel şarj ve deşarjı, zaman sabitleri; • Kondansatörlerin testi.
|
10- |
Manyetizma a) • Manyetizma teorisi; • Mıknatısın özellikleri; • Dünyanın manyetik alanında asılı bir mıknatısın hareketi; • Manyetizasyon ve demanyetizasyon; • Manyetik koruma; • Manyetik maddelerin değişik tipleri; • Elektromıknatısın yapısı ve çalışma prensipleri; • Akım taşıyan bir iletkenin etrafında oluşan manyetik alanı belirleyen ‘el’ kuralları. b) • Manyeto motor kuvveti, alan şiddeti, manyetik akı yoğunluğu, geçirgenlik, histerezis çevrimi, artık kalan mıknatıs akı yoğunluğu, artık mıknatıslanmayı giderici kuvvete karşı manyetik direnç, doymanoktası, girdap akımları; • Mıknatısların bakım ve saklanması ile ilgili tedbirler.
|
11- |
İndüktans / İndüktör • Faraday kanunu; • Bir manyetik alanda hareket eden bir iletkende gerilim indüklenmesi; • İndüksiyon prensipleri; • Manyetik alan şiddetinin, akının değişme oranının ve iletken sarım sayısının indüklenmiş gerilim üzerindeki etkileri; • Karşılıklı indüksiyon; • Primer akım değişim oranının ve karşılıklı indüktansın, indüklenmiş gerilim üzerindeki etkileri; • Karşılıklı indüktansı etkileyen faktörler: bobin sarım sayısı, bobinin fiziksel boyutları, bobinin geçirgenliği, bobinlerin birbirlerine göre konumları; • Lenz kanunu ve polariteyi belirleyen kurallar; • Geri elektromotor kuvveti, öz indüksiyon; • Doyum noktası; • İndüktörlerin kullanım ilkeleri.
|
12- |
AC (Alternatif Akım) Teorisi • Sinüzoidal dalga şekli: faz, periyot, frekans, çevrim (cycle); • Ani, ortalama, karekök, zirve, zirveden zirveye akım değerleri ve bu değerlerin voltaj, akım ve güce bağlı olarak hesaplanmaları; • Üçgen/Kare dalgalar; • Tek/Üç faz prensipleri.
|
13- |
Rezistif (R), Kapasitif (C) ve İndüktif (L) Devreler • L, C ve R devrelerinde paralel, seri ve seri-paralel hallerde voltaj ve akımların faz ilişkileri; • L, C ve R devrelerinde güç kaybı; • Empedans, faz açısı, güç faktörü ve akım hesaplamaları; • Gerçek güç, gözüken güç ve reaktif güç hesapları.
|
14- |
Filtreler • Düşük geçiş, yüksek geçiş, band geçiş, band durdurma filtrelerinin çalışması, uygulaması ve kullanımı.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Alanındaki güncel bilgileri öğrenir.
|
2- |
Problem çözme becerisi kazanır.
|
3- |
Bilgiye ulaşmak için gerekli olan dokümanları etkin bir şekilde kullanır.
|
4- |
Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi edinir.
|
5- |
Kaynak araştırması yaparak veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
|
6- |
Ekip bilinci ile alanında ekip üyeleri ile birlikte çalışır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki uygulamalarda ve örgütlerde etkin olarak yer alan, sürekli öğrenimle kendisini geliştiren, güçlü iletişim kurabilen, takım çalışması yapabilen, çok disiplinli ortamlarda görev alabilen teknik eleman yetiştirebilmek.
|
|
2- |
Havacılık standartları ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip olmak.
|
|
3- |
Alanındaki bakım uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçip ve kullanabilmek.
|
|
4- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek.
|
|
5- |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilmek.
|
|
6- |
Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
|
|
7- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
|
|
8- |
Bilgiye erişebilmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilmek, veri tabanları, bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
|
|
10- |
Alanı ile ilgili şema, teknik resim vb. dökümanları anlayıp, yorumlayabilmek.
|
|
11- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olmak.
|
|
12- |
İngilizce ve Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanmak.
|
|
13- |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilmek ve yönetebilmek.
|
|
14- |
Alanındaki kavram, düşünce ve matematiksel ifadeleri anlayabilmek, kullanabilmek, bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara, araştırmalara ve farklı kaynak ve ölçümlerden elde edilen sonuçlara dayalı çözüm önerileri geliştirip, uygun düzeltici eylemde bulunabilmek.
|
|
15- |
Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilmek.
|
|
17- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
|
|
18- |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Elektrik Devreleri, Schaum''s Outline
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|