Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SINIF YÖNETİMİ |
Birinci düzey |
MB 304 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ELVAN YALÇINKAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına, etkili öğretimin gerçekleştirilebilmesi için sınıf yönetimine ilişkin bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
• Öğrenci davranışını etkileyen sosyo-psikolojik faktörler, sınıf ortamı ve grup etkileşimi, sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme ve uygulama, sınıf içinde zaman kullanımı, sınıf organizasyonu, motivasyon, iletişim, olumlu ve öğrenmeye uygun bir ortam yaratma, sınıf içinde karşılaşılan davranış sorunları ve alınan önlemler.
|
1- |
Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme, Sınıf Yönetiminin Temelleri
|
2- |
Sosyal Bir Sistem Olarak Sınıf
|
3- |
Sınıf Yönetimi Modelleri- Sınıfın Fiziksel Düzeni
|
4- |
Sınıfta İstenmeyen Davranışlar ve Baş Etme Stratejileri
|
5- |
Sınıf Kuralları
|
6- |
Sınıfta Motivasyon
|
7- |
Sınıfta Zaman Yönetimi
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Sınıfta İletişim Süreci
|
10- |
Sınıfta Öğrenme-Öğretme Sürecinin Yönetimi
|
11- |
Sınıfta Sorunlu ve Özel Öğrencilerin Yönetimi
|
12- |
Öğretmen - Veli Görüşmelerin Yönetimi
|
13- |
Sınıfta Bir Lider Olarak Öğretmen
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Okul - sınıf yönetimine ilişkin kavramları ve yaklaşımları bilir;
|
2- |
Okul ve sınıfı bir sosyal sistem olarak yorumlayabilir;
|
3- |
Sınıf ortamına göre farklı sınıf yönetimi modellerini uygulayabilir;
|
4- |
Öğrencilerin çok yönlü öğrenimi için farklı öğretim ortamlarını düzenleyebilir;
|
5- |
Sağlıklı iletişim kurabilir;
|
6- |
Öğretim kazanımlarına göre farklı öğretim yöntemi ve teknikleri uygulayabilir; Öğretim sürecini planlar ve uygular;
|
7- |
Öğrencilerde yaygın olan istenmeyen davranışları tespit etme ve sınıf içi kuralları geliştirerek bu tür davranışları önleyebilir veya çözebilir;
|
8- |
Öğrendiklerini alan dışı da kullanabilir ve ilişkilendirir;
|
9- |
İşbirliği gerektiren çalışmalar yapabilir; Eleştirilere açık olur ve eleştirilerden yararlanabilir;
|
10- |
Eğitim sorunlarının çözümü için önerilerde bulunabilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
|
|
3- |
Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
|
5- |
Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
6- |
Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
|
|
7- |
Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
|
|
8- |
Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
|
|
9- |
Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
10- |
Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
|
|
11- |
Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
|
|
12- |
Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
|
|
13- |
Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
|
|
14- |
Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
|
|
15- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
17- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
18- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
|
|
19- |
Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
12
|
24
|
Toplam iş yükü
|
|
|
103
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
• Şişman, M. & Turan, S. (Ed.) (2007). Sınıf Yönetimi. 8.Baskı. Ankara: Pegem Yayınları.
• Ada, S. Ve Çetin, M.Ö. (2006). Eğitim ve Öğretim Ortamında Disiplin Nedir? Ankara: Nobel Y.
• Erdoğan, İ. (2006). Sınıf Yönetim. İstanbul: Alfa Yayınları
• Cafoğlu, Z. (2007). Yeni Gelişmeler Doğrultusunda Sınıf Yönetimi. Ankara.
• Çelik, V. (2013). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınları.
• Çınar, İ. (Ed.) (2012). Sınıf Yönetimi. Ankara: Eğiten Kitapi
• Gülşen, C. (2010). Kuram ve Uygulamada Sınıf Yönetimi. Ankara
• Glasser,W.(1999). Başarısızlığın Olmadığı Okul. (Çev.Teksöz, K.). İstanbul
• Küçükahmet, L. (Ed.) (2006). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayınları.
• Okutan, M. (2010). Sınıf Yönetiminde Örnek Olaylar. Ankara: Öğreti Yayınevi.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|