Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Bilgisayar Mühendisliği (doktora) > DOĞRUSAL OLMAYAN PROGRAMLAMA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DOĞRUSAL OLMAYAN PROGRAMLAMA Üçüncü düzey ENM 514 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ENM 102, ENM 212, ENM 309, ENM 312
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. EMEL KIZILKAYA AYDOĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. EMEL KIZILKAYA AYDOĞAN PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze sınıf dersleri.
Dersin amacı Doğrusal olmayan problemler ve denge problemlerine genişlemelerin arkasındaki teoriyi anlamak. Bu problemler ile ilgili optimallik şartlarını anlamak. Bu problemleri çözecek algoritmalar sunmak.
Dersin tanımı Bu ders doğrusal olmayan programlama ile ilgili giriş ve matematiksel olarak ciddi bir motivasyon vermektedir. Ayrıca, doğrusal olmayan programların optimalliği için gerekli ve yeterli şartlara modeller üzerinde konsantre olunacaktır.

Dersin içeriği
1- Temel Matematik Konularının Tekrarı
2- Kavramlara Giriş
3- Konkav ve Konveks Fonksiyonlar
4- Tek değişkenli DOP’ları çözmek
5- Altın Kesim Arama Algoritması
6- Çok Değişkenli Kısıtsız Maksimizasyon ve Minimizasyon
7- En Hızlı Yükseliş Yöntemi, En Hızlı İniş Yöntemi
8- Lagranj Çarpanları
9- Kuhn-Tucker Şartları
10- Yıliçi Sınavı
11- Quadratik Programlama
12- Ayrılabilir Programlama
13- Mümkün Yönler Yöntemi
14- Pareto Optimalite ve Tercih Eğrileri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Optimizasyon Problemlerini formule edebilmek
2- Optimalliği kavramak.
3- Optimizasyondaki konveksliği anlamak.
4- Dual problemi tanımlamak ve yorumlamak.
5- Sayısal yöntemleri kullanabilmek.
6- Kısıtlı optimizasyonu yapabilmek.
7- Kısıtsız optimizasyonu yapabilmek.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2- Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5- Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7- Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9- Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
10- Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 2 15 30
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 15 30
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 15 15
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     189
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 1 20
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Wayne L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Forth Edition, 2004.
Yardımcı Kaynaklar [1] Igor Griva, Stephen G. Nash, Ariela Sofer, Linear and Nonlinear Optimization, Second Edition, 2008. [2] Hamdy A. Taha, Operations Research: An Introduction, Eighth Edition, 2007. [3] Frederick S. Hillier and Gerald J. Lieberman, Introduction to Operations Research, Seventh Edition, 2001. [4] David G. Luenberger and Yinyu Ye, Linear and Nonlinear Programming, Third Edition, 2008.

Ders ile ilgili dosyalar