Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DOĞRUSAL OLMAYAN PROGRAMLAMA |
İkinci düzey |
ENM 514 |
|
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
ENM 102, ENM 212, ENM 309, ENM 312
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EMEL KIZILKAYA AYDOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. EMEL KIZILKAYA AYDOĞAN
PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze sınıf dersleri.
|
Dersin amacı
|
Doğrusal olmayan problemler ve denge problemlerine genişlemelerin arkasındaki teoriyi anlamak. Bu problemler ile ilgili optimallik şartlarını anlamak. Bu problemleri çözecek algoritmalar sunmak.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders doğrusal olmayan programlama ile ilgili giriş ve matematiksel olarak ciddi bir motivasyon vermektedir. Ayrıca, doğrusal olmayan programların optimalliği için gerekli ve yeterli şartlara modeller üzerinde konsantre olunacaktır.
|
1- |
Temel Matematik Konularının Tekrarı
|
2- |
Kavramlara Giriş
|
3- |
Konkav ve Konveks Fonksiyonlar
|
4- |
Tek değişkenli DOP’ları çözmek
|
5- |
Altın Kesim Arama Algoritması
|
6- |
Çok Değişkenli Kısıtsız Maksimizasyon ve Minimizasyon
|
7- |
En Hızlı Yükseliş Yöntemi, En Hızlı İniş Yöntemi
|
8- |
Lagranj Çarpanları
|
9- |
Kuhn-Tucker Şartları
|
10- |
Yıliçi Sınavı
|
11- |
Quadratik Programlama
|
12- |
Ayrılabilir Programlama
|
13- |
Mümkün Yönler Yöntemi
|
14- |
Pareto Optimalite ve Tercih Eğrileri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Optimizasyon Problemlerini formule edebilmek
|
2- |
Optimalliği kavramak.
|
3- |
Optimizasyondaki konveksliği anlamak.
|
4- |
Dual problemi tanımlamak ve yorumlamak.
|
5- |
Sayısal yöntemleri kullanabilmek.
|
6- |
Kısıtlı optimizasyonu yapabilmek.
|
7- |
Kısıtsız optimizasyonu yapabilmek.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
|
|
8- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
10- |
Çağın sorunları hakkında bilgi
|
|
11- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
2
|
15
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
15
|
30
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
15
|
15
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Wayne L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Forth Edition, 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
[1] Igor Griva, Stephen G. Nash, Ariela Sofer, Linear and Nonlinear Optimization, Second Edition, 2008.
[2] Hamdy A. Taha, Operations Research: An Introduction, Eighth Edition, 2007.
[3] Frederick S. Hillier and Gerald J. Lieberman, Introduction to Operations Research, Seventh Edition, 2001.
[4] David G. Luenberger and Yinyu Ye, Linear and Nonlinear Programming, Third Edition, 2008.
|
|