Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİLOGENETİK SİSTEMATİK |
Üçüncü düzey |
BİY 619 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. COŞKUN TEZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. COŞKUN TEZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Her analiz bilgisayar programı kullanılarak öğretilecektir .Ayrıca, tartışma ve konu anlatımı şeklinde de öğretim yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı;
Doktora öğrencilerine filogenetik sistematiğin metodolojisini ve teorisini kavratmak. Bu suretle onlara güncel metotları değerlendirmeye , kullanmaya imkan vermek
|
Dersin tanımı
|
Giriş, terimler ve kavramlar. Doğal sınıflandırma ve doğal takson. Karakter tipleri ve karakter polarizasyonu. Dış grup karşılaştırması. Ontogeni ve filogeni. Karakter kodlama ve data matrisi hazırlama. Filogenetik ağaç ve kladogram. Taksonomik birimlerin belirlenmesinde otoapomorfik karakterlerin önemi. Ağaç oluşturma, ağaç karşılaştırması ve optimizasyon. Örnek analizler yapılması.
|
1- |
Giriş, terimler ve kavramlar.
|
2- |
Giriş, terimler ve kavramlar.
|
3- |
Doğal sınıflandırma ve doğal takson.
|
4- |
Karakter tipleri ve karakter polarizasyonu
|
5- |
Dış grup karşılaştırması.
|
6- |
Ontogeni ve filogeni
|
7- |
Karakter kodlama ve data matrisi hazırlama
|
8- |
Karakter kodlama ve data matrisi hazırlama
|
9- |
Filogenetik ağaç ve kladogram
|
10- |
Filogenetik ağaç ve kladogram
|
11- |
Ağaç oluşturma, ağaç karşılaştırması ve optimizasyon
|
12- |
Ağaç oluşturma, ağaç karşılaştırması ve optimizasyon
|
13- |
Örnek analizler
|
14- |
Örnek analizler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sistematik, taksonomi ve filogeni kavramları arasındaki farklar kavranabilir
|
2- |
Hiyerarşik isimlendirme sisteminin anlaşılması sağlanabilir
|
3- |
Kladistiği anlayabilir
|
4- |
Sinapmorf, monofiletik gruplar ve karakter haritalamanın önemi kavranabilir.-
|
5- |
Morfolojik veriler kullanılarak filogenetik analizlerin nasıl yapılacağı öğrenilebilir
|
6- |
Moleküler veriler kullanılarak filogenetik analizlerin nasıl yapılacağı öğrenilebilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
10
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
10
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
3
|
42
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Başıbüyük, H., Bardakçı, F., Belshaw, R., Quicke, D.L.J., Phylogenetic Systematic, Önder matbaa, Sivas, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Filogenetik sistematik ile ilgili değişik dergilerde yayınlanmış makaleler
|
|