Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
NİŞASTA VE ŞEKER BİTKİLERİ |
Birinci düzey |
TAB 303 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ AZİZ ŞATANA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. AZİZ ŞATANA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ERMAN BEYZİ
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Ekonomik öneme sahip nişasta ve şeker bitkilerinin bitkisel ve tarımsal özellikleri, ekolojik istekleri, yetiştirme teknikleri ve ıslahı konularında öğrencilere temel bilgileri ve becerileri kazandırmak
|
Dersin tanımı
|
Patates, şekerpancarı, şeker kamışı, tatlı patates, tapioka ve yerelması gibi nişasta ve şeker bitkilerinin önemi, morfolojisi, fizyolojisi, iklim ve toprak istekleri, yetiştirme teknikleri (toprak işleme, gübreleme, tohumluk, ekim nöbeti, ekim, sulama, yabancı ot kontrolü, hastalık ve zararlıların kontrolü, hasat) ve depolanması
|
1- |
Nişasta ve şeker bitkileri olarak bilinen veya kullanılan bitkiler, patates bitkisinin tarımsal ve ekonomik önemi, patates bitkisinin kökeni, evrimi ve dünyaya yayılışı, patatesin üretim istatistikleri
|
2- |
Patatesin bitkisel özellikleri, sera ve laboratuarda canlı patates bitkisi üzerinde inceleme, bitkinin farklı organlarının resimlerinin çizilmesi
|
3- |
Patates yumrusunda fizyolojik yaş ve dormansi kavramları, patatesin iklim ve toprak isteklerinin anlatılması, laboratuvarda farklı fizyolojik yaştaki yumruların incelenmesi, farklı çeşitlere ait yumrulardaki sürgünlerin incelenmesi
|
4- |
Patateste toprak hazırlığı, çeşit seçimi ve tohumluk hazırlığı, patateste dikim, bakım ve hasat işlemleri, saksılara dikilen yumrulardaki gelişimlerin gözlenmesi
|
5- |
Patatesin hasat sonu fizyolojisi ve depolanması, patateste ıslah amaçları, saksılara dikilen yumrulardan bitki gelişimlerin gözlenmesi
|
6- |
Melezleme teknikleri ve yapılışı, seleksiyon yöntemleri ve kriterlerinin anlatılması, melezlemenin anlatıldığı filmin izlenmesi
|
7- |
Tatlı patates bitkisinin tarımsal ve ekonomik önemi; kökeni ve Dünyaya yayılışı, tatlı patatesin üretim istatistikleri tatlı patatesin bitkisel özellikleri, iklim ve toprak istekleri tohumluk tipleri ve tohumluk hazırlığı
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Tatlı patatesin toprak hazırlığı, dikim, bakım ve hasat işlemlerinin anlatılması, hasat sonu fizyolojisi ve depolanması, melezleme teknikleri ve seleksiyon yöntemlerinin anlatılması, serada fide yastıklarının hazırlanması ve depo-köklerin fide yastıklarına dikilmesi
|
10- |
Şeker pancarı bitkisinin tarımsal ve ekonomik önemi, şeker pancarı bitkisinin kökeni, evrimi ve Dünyaya yayılışı, şeker pancarı üretim istatistikleri, Türkiye’de ve Dünyada şeker sektörünün genel durumu
|
11- |
Şeker pancarının bitkisel özellikleri, iklim ve toprak istekleri, serada daha önce ekilmiş olan şekerpancarı bitkilerinin incelenmesi
|
12- |
Şeker pancarının toprak hazırlığı, dikim, bakım ve hasat işlemleri, hasat sonu fizyolojisi ve depolanması, şeker pancarında ıslah amaçları ve uygulanan yöntemler
|
13- |
Yer elması bitkisinin tarımsal ve ekonomik önemi, yer elmasının bitkisel özellikleri ve bu konu hakkında ödev verilecektir
|
14- |
Yer elması bitkisinin iklim ve toprak istekleri, yer elmasının toprak hazırlığı, dikim, bakım ve hasat işlemlerinin anlatılmas-1 Yer elması bitkisinin iklim ve toprak istekleri, yer elmasının toprak hazırlığı, dikim, bakım ve hasat işlemlerinin anlatılmas-2
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Nişasta ve şeker bitkilerini tanımlayabilecek ve teşhis edebilecektir
|
2- |
Nişasta ve şeker bitkilerinin çevresel isteklerini açıklayabilecektir
|
3- |
Nişasta ve şeker bitkilerinin yetiştirme tekniklerini anlatabilecektir
|
4- |
Nişasta ve şeker bitkilerinin ıslah yöntemlerini anlatabilecektir
|
5- |
Nişasta ve şeker bitkilerinin bitki çeşitliliği ile ilgili bilgi sahibi olunacaktır
|
6- |
Nişasta ve şeker bitkilerinin tohumluğu hakkında bilgi sahibi olunacaktır
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Bilimler, Ziraat Mühendisliği ve Tarla Bitkileri disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Ziraat Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi
|
|
2- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
|
|
3- |
Tarla Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü eldeki imkanlar dahilinde ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini kullanma ve uygulama becerisi
|
|
4- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, geliştirme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
|
|
5- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
|
|
7- |
Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
|
|
12- |
Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
8
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
106
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Nişasta ve Şeker Bitkileri, 2002 Prof.Dr.H.Halis ARIOĞLU
Nişasta ve Şeker Bitkileri, 1998 Prof.Dr. Celal ER ve Arş.Gör.Serkan URANBEY
|
Yardımcı Kaynaklar
|
The Potata Crop, 1978 P.M.HARRIS
The Sugar Beet Crop, 1995 D.A.COOKE AND R.K.SCOTT
|
|