Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. CEMİL OSMANOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Ülkemizde ve dünyada din öğretimi üzerine geliş-tiril-en yeni eğitim öğretim yaklaşımlarını teorik ve pratik boyutlarıyla öğrencilere tanıtmak.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste ülkemizde ve dünyada din öğretimi üzerine geliş-tiril-en yeni eğitim öğretim yaklaşımları teorik ve pratik boyutlarıyla ele alınmaktadır.
|
1- |
Din öğretiminde yeni yönelişler ve nedenleri.
|
2- |
Mukayeseli Din Eğitimi Bilimi ve görevleri.
|
3- |
Geleneksel Din Öğretimine yöneltilen eleştiriler.
|
4- |
İslam Ülkelerinde Din Eğitimi yaklaşımları.
|
5- |
Avrupa Ülkelerinde Din Eğitimi yaklaşımları.
|
6- |
Türkiye’de Din Öğretimi yaklaşımları.
|
7- |
Din Öğretiminde Doktriner yaklaşım.
|
8- |
Demokratik Çoğulcu toplumun okulunda dinler arası din öğretimi.
|
9- |
Din öğretiminde Mezhepler üstü-mezhepler arası yaklaşım.
|
10- |
Din Öğretiminde Sorgulayıcı yaklaşım.
|
11- |
Din Öğretiminde Fenomonolojik yaklaşım.
|
12- |
Din Öğretiminde Yorumlayıcı yaklaşım.
|
13- |
Din Öğretiminde Yapılandırmacı yaklaşımın imkanı.
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Din öğretiminde yeni yönelişlerin nedenlerini açıklayabilir.
|
2- |
Geleneksel din öğretimine yöneltilen eleştirileri değerlendirebilir.
|
3- |
İslam ülkelerindeki din eğitiminin yerini ve yapılanmasını irdeleyebilir.
|
4- |
Avrupa ülkelerindeki din eğitiminin yerini ve yapılanmasını irdeleyebilir.
|
5- |
Türkiye’deki din eğitimi yaklaşımlarının olumlu ve sınırlı yönlerini irdeleyebilir.
|
6- |
Çoğulcu demokratik toplumda din öğretimi yaklaşımlarını tartışabilir.
|
7- |
Din öğretiminde doktriner yaklaşımın olumlu ve sınırlı yönlerini tartışıp değerlendirebilir.
|
8- |
Din öğretiminde Mezhepler üstü-mezhepler arası yaklaşımların olumlu ve sınırlı yönlerini tartışıp değerlendirebilir.
|
9- |
Din öğretiminde fenomonolojik yaklaşımın olumlu ve sınırlı yönlerini tartışıp değerlendirebilir.
|
10- |
Din öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımın olumlu ve sınırlı yönlerini değerlendirebilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
|
|
2- |
Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
|
|
3- |
Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
|
|
4- |
Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
|
|
5- |
Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
|
|
6- |
Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
|
|
7- |
Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
|
|
8- |
Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
|
|
9- |
Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
|
|
10- |
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
|
|
11- |
Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
|
|
12- |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
|
|
13- |
Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
|
|
14- |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
6
|
78
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları, M.E.B., Ankara, 2003; 2- Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, M.E.B., İstanbul, 2000.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Din Öğretimi ve Din Hizmetleri Semineri, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1991; 2-Mualla, SELÇUK; “Teorik ve Pratik Açmazlarıyla Kültürel Miras Öğretimini Sorgulayan Bir Deneme’, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, s. 255–264; 3-R. Jakson; “Başkalarının dünya Görüşünü Anlama: Din Eğitimine Yorumlayıcı Yaklaşımlar” Değerler E. Dergisi, S.3, 2003; 4-M. Zeki Aydın; “Tunus’da İlk ve Orta Dereceli Okullardaki Din Öğretimi Ders Programları” C.Ü. İF. Dergisi; http://www.flwi.ugent.be/cie/mzaydin1.htm.
|
|