Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Felsefe ve Din Bilimleri (doktora) > DİN EĞİTİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİN EĞİTİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR Üçüncü düzey FDB662 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. CEMİL OSMANOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Ülkemizde ve dünyada din öğretimi üzerine geliş-tiril-en yeni eğitim öğretim yaklaşımlarını teorik ve pratik boyutlarıyla öğrencilere tanıtmak.
Dersin tanımı Bu derste ülkemizde ve dünyada din öğretimi üzerine geliş-tiril-en yeni eğitim öğretim yaklaşımları teorik ve pratik boyutlarıyla ele alınmaktadır.

Dersin içeriği
1- Din öğretiminde yeni yönelişler ve nedenleri.
2- Mukayeseli Din Eğitimi Bilimi ve görevleri.
3- Geleneksel Din Öğretimine yöneltilen eleştiriler.
4- İslam Ülkelerinde Din Eğitimi yaklaşımları.
5- Avrupa Ülkelerinde Din Eğitimi yaklaşımları.
6- Türkiye’de Din Öğretimi yaklaşımları.
7- Din Öğretiminde Doktriner yaklaşım.
8- Demokratik Çoğulcu toplumun okulunda dinler arası din öğretimi.
9- Din öğretiminde Mezhepler üstü-mezhepler arası yaklaşım.
10- Din Öğretiminde Sorgulayıcı yaklaşım.
11- Din Öğretiminde Fenomonolojik yaklaşım.
12- Din Öğretiminde Yorumlayıcı yaklaşım.
13- Din Öğretiminde Yapılandırmacı yaklaşımın imkanı.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Din öğretiminde yeni yönelişlerin nedenlerini açıklayabilir.
2- Geleneksel din öğretimine yöneltilen eleştirileri değerlendirebilir.
3- İslam ülkelerindeki din eğitiminin yerini ve yapılanmasını irdeleyebilir.
4- Avrupa ülkelerindeki din eğitiminin yerini ve yapılanmasını irdeleyebilir.
5- Türkiye’deki din eğitimi yaklaşımlarının olumlu ve sınırlı yönlerini irdeleyebilir.
6- Çoğulcu demokratik toplumda din öğretimi yaklaşımlarını tartışabilir.
7- Din öğretiminde doktriner yaklaşımın olumlu ve sınırlı yönlerini tartışıp değerlendirebilir.
8- Din öğretiminde Mezhepler üstü-mezhepler arası yaklaşımların olumlu ve sınırlı yönlerini tartışıp değerlendirebilir.
9- Din öğretiminde fenomonolojik yaklaşımın olumlu ve sınırlı yönlerini tartışıp değerlendirebilir.
10- Din öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımın olumlu ve sınırlı yönlerini değerlendirebilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2- Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3- Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4- Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5- Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6- Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7- Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8- Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9- Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10- Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11- Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13- Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14- Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 6 78
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları, M.E.B., Ankara, 2003; 2- Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, M.E.B., İstanbul, 2000.
Yardımcı Kaynaklar 1-Din Öğretimi ve Din Hizmetleri Semineri, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1991; 2-Mualla, SELÇUK; “Teorik ve Pratik Açmazlarıyla Kültürel Miras Öğretimini Sorgulayan Bir Deneme’, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, s. 255–264; 3-R. Jakson; “Başkalarının dünya Görüşünü Anlama: Din Eğitimine Yorumlayıcı Yaklaşımlar” Değerler E. Dergisi, S.3, 2003; 4-M. Zeki Aydın; “Tunus’da İlk ve Orta Dereceli Okullardaki Din Öğretimi Ders Programları” C.Ü. İF. Dergisi; http://www.flwi.ugent.be/cie/mzaydin1.htm.

Ders ile ilgili dosyalar