Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KANATLI HAYVAN BESLEME |
Birinci düzey |
ZT 409 |
Zorunlu |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe, İngilizce
|
Koordinatör
|
PROF. DR. YUSUF KONCA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. YUSUF KONCA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Selma BÜYÜKKILIÇ BEYZİ
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve uygulamalı
|
Dersin amacı
|
Kümes hayvalarının besin madde ihtiyaçları ve farklı tür, ırk ve yaştan kanatlı hayvnaların beslenmesinin öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Kümes hayvalarının besin madde ihtiyaçları ve farklı tür, ırk ve yaştan kanatlı hayvnaların beslenmesi
|
1- |
Kanatlı beslemeye genel giriş
Dünyada ve ülkemizde sektöre genel bakış, yem ve diğer üretim miktarları ile ilgili son istatistikler
Tavukçuluğun gelişimi
Kanatlı besleme ve günümüzdeki felsefesi, insan ve çevre sağlığı ile ilişkisi
Doğru kanatlı beslemenin temel hedefi ve vizyonu
Kanatlı beslemenin çerçevesi
|
2- |
Kanatlı beslemede önemli yem hammaddeleri- Enerji kaynakları
Tahıllar, Tahıllarda Yararlanımı sınırlandıran etmenler
Bitkisel ve Hayvansal Yağlar ve kanatlılarda kullanımları
|
3- |
Kanatlı beslemede önemli yem hammaddeleri –Protein kaynakları
Bitkisel ve hayvansal protein kaynakları
Bitkisel ve hayvansal kökenli yemlerin kullanımında kritik risk noktaları
|
4- |
Kanatlı beslemede önemli yem hammaddeleri –Yem Katkı maddeleri
Antibiyotik, Probiyotik, Prebiyotik, Enzim, Organik Asit, Bitkisel Ekstrakt,
Toksin bağlayıcı, Pelet bağlayıcı, Renk maddeleri, Lezzetlendirici yem katkıları. Şelat Mineral Bileşikler
|
5- |
Kanatlı beslemede protein, enerji , bunlara ait ihtiyaçların hesaplanması
Önemli mineral ve vitaminler. Amino asit stabilitesi ve ideal protein yaklaşımı
Mineral ve vitamin stabilitesi ve önemli vitaminler ile ilgili temel bilgi
|
6- |
Kanatlı hayvanların sindirim sistemi-morfolojik ve fizyolojik özellikleri. Sindirim sistemi gelişimi , beslemenin etkisi
Etlik Piliçlerin beslenmesi genel bilgiler ve rasyon uygulamaları ve maliyet hesabı, ekonomik üretim.
Etlik piliçlerin dönemlere göre yem ve besin ihtiyaçları. Islak ve dane yemleme uygulamaları
|
7- |
Yumurta tavuğu civciv ve yarkalarının beslenmesi, ve rasyon uygulamaları
Yumurta yaşına dek besleme uygulamaları ve stratejileri
Yarka döneminde dikkat edilecek unsurlar
Yumurta öncesi yem ve özellikleri
|
8- |
Yumurta Tavuklarının Beslenmesi ve rasyon uygulamaları
Yumurta verimi ve yaşa bağlı olarak besleme proğramları
Yumurta tavuklarında sıcaklık stresine göre besleme
Kanatlılarda asit baz dengesi
Yumurta tavuklarında asit baz dengesi, solunum alkolozisi
Yumurta tavuklarında kafes yorgunluğu
Yumurta büyüklüğü besleme ilişkisi
Yumurta kabuğu ve beslemeye bağlı problemler
|
9- |
Damızlık tavukların beslenmesi
Damızlıkların yarka ve yumurta dönemi beslenmesi
Yem ve su kısıtlama programları
Horozların beslenme programları
Yumurta dönemi yem ve verim kontrolü
Döl verimi ve besleme ilişkisi
|
10- |
Tavuk eti ve yumurta kalitesi ve beslenme ile ilişkisi, insan sağlığı ve güvenli yem ve gıda üretim modelleri, organik kanatlı besleme kuralları
Yumurta ve piliç etinde insan sağlığı açısından değeri artırılmış ürünler üretimi.
Ürün kalitesi kavramı ve beslenme ilişkisi
Beslemeye bağlı riskler (Dioksin, GDO, Antibiyotik, Pestisid vb)
|
11- |
Hindilerin Beslenmesi ve rasyon uygulamaları
Hindi Irkları ve Genel Özellikleri
Besi Hindileri
Farklı Durumlara göre hindilerin beslenme programları
|
12- |
Devekuşu besleme
Devekuşunda sindirim sistemi
Devekuşu rasyonları
Devekuşu beslemede önemli noktalar
|
13- |
Tavukçuluk sektöründen temsilcilerle mesleki değerlendirme ve sektör hakkında bilgi aktarma, tanışma ve sohbet.
|
14- |
Tavukçuluk sektöründen temsilcilerle mesleki değerlendirme ve sektör hakkında bilgi aktarma, tanışma ve sohbet.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kanatlı sektörü ve beslemenin bu alandaki yeri
•
|
2- |
Besleme ile ilgili son gelişmeleri takip ederek bu alanda bilgi sahibi olmak
•
|
3- |
Kanatlı besleme temel bilgilerinin yanı sıra pratiğe yönelik bilgilerle iş avantajı sağlamak
•
|
4- |
Tavukçuluk sektörünün her alanında bilgi sahibi olmak
•
|
5- |
Etlik piliç (Broyler), Yumurta Tavuğu, Hindi ve Devekuşu Besleme yanı sıra Et ve Yumurtacı Damızlıkların beslenmesi konularında bilgi edinmek
•
|
6- |
Dersin uygulaması ile sektörde söz sahibi olabilecekleri düzeyde rasyon yapabilme seviyesine ulaşmak ve farklı uygulamalar konusunda tecrübe kazanmak
•
|
7- |
Bölümde mevcut biyolojik araştırmalara isteğe bağlı katkı yapmak suretiyle kanatlı besleme-yetiştirme pratikleri ile birlikte bilimsel araştırmalarla iç içe olma fırsatını yakalamak
•
|
8- |
Kanatlı yemleri, yem katkı maddeleri, yem teknolojileri konularında bilgi kazanımı
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
|
|
3- |
Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
|
|
4- |
Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
|
|
5- |
Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
|
|
6- |
Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
|
|
7- |
Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
|
|
8- |
Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
|
|
9- |
Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
|
|
10- |
Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
|
|
11- |
Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
|
|
12- |
Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
|
|
13- |
Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
|
|
14- |
Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
4
|
48
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
4
|
16
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
5
|
10
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
1
|
1
|
Laboratuvar
|
1
|
4
|
4
|
Arazi çalışması
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
1
|
60
|
Ödev
|
4
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kümes Hayvanlarının Beslenmesi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bilimsel Yönleriyle Tavuk Besleme
Ticari Kanatlıların Beslenmesi
Tavukçuluk Bilimi
|
|