Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FELSEFE TARİHİ I |
Birinci düzey |
İLH525 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET YILDIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR.ÖĞR. ÜYESi AHMET YILDIZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Yunus YURDAKUL
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
İlkçağ Felsefesinden başlayarak Rönesans felsefesine kadar, Felsefe tarihinin öne çıkan filozofları ve temel fikirlerini tanıtmak. Bu fikirleri açıklamak. Gerekli yerlerde değerlendirmeler ve İslam düşünce tarihindeki ilgili düşüncelerle karşılaştırmalar yapmak.
|
Dersin tanımı
|
Felsefe Tarihi I dersi felsefe tarihinin, ilkçağ felsefesi tarihinden başlayarak rönesans felsefesine kadar ki seyrini öğrencilere tanıtmayı, bu dönemlerde ön plana çıkan temel felsefi problemleri ve cevap önerilerini eleştirel bir tarzda ele almayı hedefleyen bir derstir.
|
1- |
Felsefenin Tanımı, Felsefi Düşüncenin Özellikleri, Felsefi düşüncenin ve Felsefe tarihini Bilmenin Önemi, Felsefe Tarihinin Genel Şeması
|
2- |
Antik Doğu ve Yunan Felsefesi, Sokrates Öncesi Doğa Filozofları: Thales, Anaximandros, Anaximenes
|
3- |
Pisagoras, Xenophanes, Elea Mektebi (Parmenides, Zenon)
|
4- |
Herakleitos, Empedokles,Demokritos, Anaxagoras
|
5- |
Antropolojik Dönem: Sofistler, Sokrates
|
6- |
Sistematik Dönem: Platon
|
7- |
Sistematik Dönem: Platon
|
8- |
Aristoteles
|
9- |
Hellenistik Dönem: Stoa Mektebi ve Epikürcülük
|
10- |
Hellenistik Dönem: Septisizm, Yeni Platonculuk
|
11- |
Ortaçağ Felsefesinin Genel Özellikleri, Temel Problemleri ve Dönemleri
|
12- |
Patristik Dönem: Augustinus, Boethius
|
13- |
Erken Skolastik Dönem: Anselmus ve Yüksek Skolastik Dönem: T. Aquinas
|
14- |
Skolastiğin Son Dönemi: D.Scotus, William Ockham
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Felsefenin temel problemlerini, konu alanlarını, felsefi düşüncenin genel özelliklerini ana hatlarıyla açıklayabilir.
|
2- |
Felsefi düşüncenin özelliklerini kavramakla ve felsefe tarihindeki farklı fikirleri tanımakla değişik konulara yaklaşım konusunda felsefi bir tutum, eleştirel bir yaklaşım sergileyebilir.
|
3- |
Batı felsefe tarihinin ilkçağ felsefesinden rönesans felsefesine kadarki dönemini öne çıkan filozofları tanıtabilir ve bunların temel fikirlerini açıklayabilir.
|
4- |
İlkçağ ve ortaçağ batı felsefesinde öne çıkan filozofların düşünceleri ile, İslam düşünce tarihindekiler arasında karşılaştırmalar yapabilir.
|
5- |
Batı kültürünün temel dayanaklarını oluşturan temel felsefi kaynakları tanımakla batı düşüncesini tanımak, anlamak ve değerlendirmek konusunda daha tutarlı bir bakış açısına sahip olur.
|
6- |
Hayata, hayatta karşılaştığı olaylara daha derin bakma, olayları ve sorunları bütüncül, rasyonel, eleştirel şekilde ele alma becerisi kazanır.
|
7- |
Filozofların farklı yaklaşımlarını ve farklı felsefi fikirleri karşılaştırabilir.
|
8- |
Felsefe alanında meşhur olan temel kavramları açıklayabilir.
|
9- |
Dini kaynaklardan elde ettiği bilgileri felsefî bakış açısı ile yorumlayıp değerlendirebilir.
|
10- |
Güncel bir takım anlayış ve akımların felsefe tarihindeki değişik fikirlerle ilişkisini açıklayabilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
3
|
3
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
80
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Felsefe Tarihi, Ed. Prof. Dr. Celal Türer; İlkçağ Felsefesi Tarihi, Prof. Dr. Osman Elmalı, Prof. Dr. Hacı Ömer Özden; Macit Gökberk, Felsefe Tarihi; Kamüran Birand, Felsefe Tarihi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Felsefeye Hazırlık, Felsefi Yazı Yazmak, Lewis Vaughn; Platon, sokrates''in Savunması; Platon, Devlet, 7. Kitap; İ. Gazali, İhya, İlim Kitabı.
|
|