Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (doktora) > ORTA ASYA (İSLAM ÖNCESİ) TÜRK SANATI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ORTA ASYA (İSLAM ÖNCESİ) TÜRK SANATI Üçüncü düzey ST 531 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı Türklerin tarih sahnesine ilk çıktığı bölge kültürleri ve ilk Türk Devri eserleri kültür ve medeniyetini içermektedir. İslamiyet Öncesi Türk Sanatı dersinde; Türklerin İslamiyet’i kabul etmeden önceki dönemlerdeki yaptıkları sanat eserleri ve mimari yapıları incelenecektir. Türklerin tarihte ilk görüldükleri Orta Asya ve çevresinin tarihi ve coğrafi boyutu, bölgedeki arkeolojik araştırmalar ve bulgular, hazırlık kültürleri, İslâm öncesi Türk sanatında kurganların yeri; Hun tarihinin ana hatları; Hun mimarisi; Orta Asya hayvan üslubu; Hun sanatının batıya yayılışı, İskit dönemleri, arkeolojisi ve buluntuları Sanat Tarihi bakış açısıyla incelenmektedir. Hun, Göktürk ve Uygur dönemi yapıları ve sanat eserleri ele alınacaktır.
Dersin tanımı Türklerin tarih sahnesine ilk çıktığı bölge kültürleri ve ilk Türk Devri eserleri kültür ve medeniyetini içermektedir. İslamiyet Öncesi Türk Sanatı dersinde; Türklerin İslamiyet’i kabul etmeden önceki dönemlerdeki yaptıkları sanat eserleri ve mimari yapıları incelenecektir. Türklerin tarihte ilk görüldükleri Orta Asya ve çevresinin tarihi ve coğrafi boyutu, bölgedeki arkeolojik araştırmalar ve bulgular, hazırlık kültürleri, İslâm öncesi Türk sanatında kurganların yeri; Hun tarihinin ana hatları; Hun mimarisi; Orta Asya hayvan üslubu; Hun sanatının batıya yayılışı, İskit dönemleri, arkeolojisi ve buluntuları Sanat Tarihi bakış açısıyla incelenmektedir. Hun, Göktürk ve Uygur dönemi yapıları ve sanat eserleri ele alınacaktır.

Dersin içeriği
1- Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Orta Asya’nın Coğrafi Durumu hakkında bilgi edinilecektir.
2- Orta Asya Kültürleri; 1-Anav Kültürü, 2-Afanasyevo Kültürü 3-Andronovo Kültürü, 4-Karasuk Kültürü hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
3- Türklerin Ana Yurdu ve Göçler hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
4- Orta Asya’da Kurulan İlk Türk Devletleri hakkında fikir edinilecektir.
5- İskit Sanatı hakkında bilgi edinilecektir.
6- Hun Sanatı, Hunlarda Din, Ölü Gömme Adetleri hakkında fikir sahibi olunup, konuya yönelik çeşitli sorular sorabilecektir.
7- Hun Mimarisi, Mezar Mimarisi (Kurganlar) ve İslam Öncesi Türk Sanatında Kurganların Yeri, 1-Pazırık Kurganları, 2-Başadar Kurganı 3-Şibe Kurganı 4-Bere ve Tüekta Kurganı 5-Noin Ula Kurganı 6-Katanda Kurganları hakkında fikir sahibi olunacaktır.
8- ARA SINAV
9- Çadır, Topak Ev, Alaçık, Karaçadır, Çadırın Türk Evi ile İlişkisi hakkında detaylı bilgi edinilecektir.
10- Hun Halı, Dokuma ve Maden Eserleri, Hun Resim Sanatı hakkında fikir edinilecektir.
11- Göktürkler Dönemi Eserleri hakkında bilgi edinilecektir.
12- Uygur Sanatı, -Uygur Şehirleri hakkında fikir sahibi olunup konuya yönelik sorulara yanıt verebilecektir.
13- İslam Öncesi Türk Sanatının İslami Dönemi Etkisi hakkında bilgi sahibi olunup, konuya yönelik sorulara yanıt verebilecektir.
14- Mimari Bir Külliyeler Kompleksi Olarak Orhun Anıtlarının Örettikleri ve Asya’ya Batı Tarihçiliği Gözüyle Bakmanın Sakıncaları Çinli Seyyahlar ve Seyahatnameleinde Orta Asya I, Arap Seyahatnamelerinde Türkler Avrupalı Seyyahlar ve İpek yolu, gibi konular hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Orta Asya’nın Coğrafi Durumu hakkında bilgi edinilecek.
2- Orta Asya Kültürleri; 1-Anav Kültürü, 2-Afanasyevo Kültürü 3-Andronovo Kültürü, 4-Karasuk Kültürü hakkında bilgi edinilecek.
3- Türklerin Ana Yurdu ve Göçler öğrenilecek.
4- Orta Asya’da Kurulan İlk Türk Devletleri hakkında bilgi edinilecek.
5- İskit Sanatı öğrenilecek.
6- Hun Sanatı, Hunlarda Din, Ölü Gömme Adetleri hakkında bilgi edinilecek.
7- Hun Mimarisi, Mezar Mimarisi (Kurganlar) ve İslam Öncesi Türk Sanatında Kurganların Yeri, 1-Pazırık Kurganları, 2-Başadar Kurganı 3-Şibe Kurganı 4-Bere ve Tüekta Kurganı 5-Noin Ula Kurganı 6-Katanda Kurganları hakkında bilgi edinilecek.
8- Çadır, Topak Ev, Alaçık, Karaçadır, Çadırın Türk Evi ile İlişkisi Hun Halı, Dokuma ve Maden Eserleri, Hun Resim Sanatı hakkında bilgi edinilecek.
9- Göktürkler Dönemi Eserleri Uygur Sanatı, -Uygur Şehirleri İslam Öncesi Türk Sanatının İslami Dönemi Etkisi hakkında bilgi edinilecek.
10- Mimari Bir Külliyeler Kompleksi Olarak Orhun Anıtlarının Örettikleri ve Asya’ya Batı Tarihçiliği Gözüyle Bakmanın Sakıncaları Çinli Seyyahlar ve Seyahatnameleinde Orta Asya I, Arap Seyahatnamelerinde Türkler Avrupalı Seyyahlar ve İpek yolu, Genel tekrar ve değerlendirme hakkında bilgi edinilecek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16- Akademik çevreyi tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 15 75
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ÖGEL, Bahaeddin: Türk Mitolojisi, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, TTK Basımevi, 2. Baskı, Ankara 1993. ÖGEL, Bahaeddin: Türk Kültür Tarihine Giriş, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1991. RADLOF, W.: Sibirya'dan Seçmeler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2.Basım, Ankara 1986. SÜMER, Prof.Dr.Faruk: Oğuzlar, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul 1992 TÜMER, Prof.Dr.Günay, KÜÇÜK, Doç.Dr.Abdurrahman: Dinler Tarihi, Ocak Yayınları, Ankara 1988 YURDAYDIN, Hüseyin G., DAĞ, Doç.Dr.Mehmet: Dinler Tarihi, Gündüz Matbaacılık, Ankara 1978. ERKİN, Alptekin Uygur Türkleri, Boğaziçi Y.,İstanbul,1978. Doğan AVCIOĞLU, Türklerin Tarihi-II. ve III. kitap, Bilgi Y., Ankara, 1994-1995. Mustafa CEZAR, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, T. İş Bankası Y., İstanbul, 1977.
Yardımcı Kaynaklar Mircea ELIADE, İmgeler ve Sımgeler, 1992, Gece, Ankara. Emel ESİN, Türkistan Seyahatnamesi, TTK Y, Ankara, 1959. -------------, Türk Kültür Tarihi - Orta Asya’daki Erken Safhalar, A.KM Y., Ankara, 1985. İbrahim KAFESOĞLU, “Asya Türk Devletleri” ve “Kültür ve Teşkilat” Türk Dünyası El Kitabı, T.K.A.Y. 2.Baskı, Ankara. L.LIGETİ, Bilinmeyen İç Asya ,TDKY., 2.Baskı, Ankara, 1986. Bahattin ÖGEL, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, TTKY., 2 Baskı, Ankara,1984. Bahattin ÖGEL, “Uygur Devletinin Teşekkülü ve Yükselişi”, Belleten, C.19, s.331-376

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -