Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EYÜP POLAT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Türklerin tarih sahnesine ilk çıktığı bölge kültürleri ve ilk Türk Devri eserleri kültür ve medeniyetini içermektedir. İslamiyet Öncesi Türk Sanatı dersinde; Türklerin İslamiyet’i kabul etmeden önceki dönemlerdeki yaptıkları sanat eserleri ve mimari yapıları incelenecektir.
Türklerin tarihte ilk görüldükleri Orta Asya ve çevresinin tarihi ve coğrafi boyutu, bölgedeki arkeolojik araştırmalar ve bulgular, hazırlık kültürleri, İslâm öncesi Türk sanatında kurganların yeri; Hun tarihinin ana hatları; Hun mimarisi; Orta Asya hayvan üslubu; Hun sanatının batıya yayılışı, İskit dönemleri, arkeolojisi ve buluntuları Sanat Tarihi bakış açısıyla incelenmektedir. Hun, Göktürk ve Uygur dönemi yapıları ve sanat eserleri ele alınacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Türklerin tarih sahnesine ilk çıktığı bölge kültürleri ve ilk Türk Devri eserleri kültür ve medeniyetini içermektedir. İslamiyet Öncesi Türk Sanatı dersinde; Türklerin İslamiyet’i kabul etmeden önceki dönemlerdeki yaptıkları sanat eserleri ve mimari yapıları incelenecektir.
Türklerin tarihte ilk görüldükleri Orta Asya ve çevresinin tarihi ve coğrafi boyutu, bölgedeki arkeolojik araştırmalar ve bulgular, hazırlık kültürleri, İslâm öncesi Türk sanatında kurganların yeri; Hun tarihinin ana hatları; Hun mimarisi; Orta Asya hayvan üslubu; Hun sanatının batıya yayılışı, İskit dönemleri, arkeolojisi ve buluntuları Sanat Tarihi bakış açısıyla incelenmektedir. Hun, Göktürk ve Uygur dönemi yapıları ve sanat eserleri ele alınacaktır.
|
1- |
Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Orta Asya’nın Coğrafi Durumu hakkında bilgi edinilecektir.
|
2- |
Orta Asya Kültürleri; 1-Anav Kültürü, 2-Afanasyevo Kültürü 3-Andronovo Kültürü, 4-Karasuk Kültürü hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
3- |
Türklerin Ana Yurdu ve Göçler hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
4- |
Orta Asya’da Kurulan İlk Türk Devletleri hakkında fikir edinilecektir.
|
5- |
İskit Sanatı hakkında bilgi edinilecektir.
|
6- |
Hun Sanatı, Hunlarda Din, Ölü Gömme Adetleri hakkında fikir sahibi olunup, konuya yönelik çeşitli sorular sorabilecektir.
|
7- |
Hun Mimarisi, Mezar Mimarisi (Kurganlar) ve İslam Öncesi Türk Sanatında Kurganların Yeri, 1-Pazırık Kurganları, 2-Başadar Kurganı 3-Şibe Kurganı 4-Bere ve Tüekta Kurganı 5-Noin Ula Kurganı 6-Katanda Kurganları hakkında fikir sahibi olunacaktır.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Çadır, Topak Ev, Alaçık, Karaçadır, Çadırın Türk Evi ile İlişkisi hakkında detaylı bilgi edinilecektir.
|
10- |
Hun Halı, Dokuma ve Maden Eserleri, Hun Resim Sanatı hakkında fikir edinilecektir.
|
11- |
Göktürkler Dönemi Eserleri hakkında bilgi edinilecektir.
|
12- |
Uygur Sanatı, -Uygur Şehirleri hakkında fikir sahibi olunup konuya yönelik sorulara yanıt verebilecektir.
|
13- |
İslam Öncesi Türk Sanatının İslami Dönemi Etkisi hakkında bilgi sahibi olunup, konuya yönelik sorulara yanıt verebilecektir.
|
14- |
Mimari Bir Külliyeler Kompleksi Olarak Orhun Anıtlarının Örettikleri ve Asya’ya Batı Tarihçiliği Gözüyle Bakmanın Sakıncaları Çinli Seyyahlar ve Seyahatnameleinde Orta Asya I, Arap Seyahatnamelerinde Türkler Avrupalı Seyyahlar ve İpek yolu, gibi konular hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler.
Orta Asya’nın Coğrafi Durumu hakkında bilgi edinilecek.
|
2- |
Orta Asya Kültürleri; 1-Anav Kültürü, 2-Afanasyevo Kültürü 3-Andronovo Kültürü, 4-Karasuk Kültürü hakkında bilgi edinilecek.
|
3- |
Türklerin Ana Yurdu ve Göçler öğrenilecek.
|
4- |
Orta Asya’da Kurulan İlk Türk Devletleri hakkında bilgi edinilecek.
|
5- |
İskit Sanatı öğrenilecek.
|
6- |
Hun Sanatı, Hunlarda Din, Ölü Gömme Adetleri hakkında bilgi edinilecek.
|
7- |
Hun Mimarisi, Mezar Mimarisi (Kurganlar) ve İslam Öncesi Türk Sanatında Kurganların Yeri, 1-Pazırık Kurganları, 2-Başadar Kurganı 3-Şibe Kurganı 4-Bere ve Tüekta Kurganı 5-Noin Ula Kurganı 6-Katanda Kurganları hakkında bilgi edinilecek.
|
8- |
Çadır, Topak Ev, Alaçık, Karaçadır, Çadırın Türk Evi ile İlişkisi
Hun Halı, Dokuma ve Maden Eserleri, Hun Resim Sanatı hakkında bilgi edinilecek.
|
9- |
Göktürkler Dönemi Eserleri
Uygur Sanatı, -Uygur Şehirleri
İslam Öncesi Türk Sanatının İslami Dönemi Etkisi hakkında bilgi edinilecek.
|
10- |
Mimari Bir Külliyeler Kompleksi Olarak Orhun Anıtlarının Örettikleri ve Asya’ya Batı Tarihçiliği Gözüyle Bakmanın Sakıncaları Çinli Seyyahlar ve Seyahatnameleinde Orta Asya I, Arap Seyahatnamelerinde Türkler Avrupalı Seyyahlar ve İpek yolu, Genel tekrar ve değerlendirme hakkında bilgi edinilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe tarihi ve disiplinleri ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir
|
|
2- |
Felsefe eğitiminin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri konusunda farkındalığa sahiptir
|
|
3- |
Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibidir
|
|
4- |
Felsefedeki problemleri saptama, tanımlama, tartışma ve çözüm üretme becerisine sahiptir
|
|
5- |
Türkçe ve yabancı kaynakları etkin bir biçimde kullanma becerisine sahiptir
|
|
6- |
Literatür tarama, metin okuma, yazma ve yorumlama becerisine sahiptir
|
|
7- |
Disiplinlerarası okuma ve bu okuduklarını çözümleme becerisine sahiptir
|
|
8- |
Eleştirel düşünme ve sorgulama becerisine sahiptir
|
|
9- |
Felsefe alanında edindiği bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır
|
|
10- |
Felsefe alanında edindiği bilgi ve becerileri güncel olayları ele alırken değerlendirir
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, felsefe, sanat, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme alışkanlığı edinir
|
|
12- |
Bireysel olarak ve bir grup içerisinde etkin biçimde çalışır
|
|
13- |
Kültürel, sosyal, etik, estetik ve politik problemlerin ortaya konmasına ilişkin uygun kavramlaştırma yollarını bulur
|
|
14- |
Etik değerleri gözeterek sorumluluk bilinci geliştirir
|
|
15- |
Felsefi literatüre katkıda bulunur
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
15
|
75
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
149
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ÖGEL, Bahaeddin: Türk Mitolojisi, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, TTK Basımevi, 2. Baskı, Ankara 1993.
ÖGEL, Bahaeddin: Türk Kültür Tarihine Giriş, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1991.
RADLOF, W.: Sibirya'dan Seçmeler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2.Basım, Ankara 1986.
SÜMER, Prof.Dr.Faruk: Oğuzlar, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul 1992
TÜMER, Prof.Dr.Günay, KÜÇÜK, Doç.Dr.Abdurrahman: Dinler Tarihi, Ocak Yayınları, Ankara 1988
YURDAYDIN, Hüseyin G., DAĞ, Doç.Dr.Mehmet: Dinler Tarihi, Gündüz Matbaacılık, Ankara 1978.
ERKİN, Alptekin Uygur Türkleri, Boğaziçi Y.,İstanbul,1978.
Doğan AVCIOĞLU, Türklerin Tarihi-II. ve III. kitap, Bilgi Y., Ankara, 1994-1995.
Mustafa CEZAR, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, T. İş Bankası Y., İstanbul, 1977.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mircea ELIADE, İmgeler ve Sımgeler, 1992, Gece, Ankara.
Emel ESİN, Türkistan Seyahatnamesi, TTK Y, Ankara, 1959.
-------------, Türk Kültür Tarihi - Orta Asya’daki Erken Safhalar, A.KM Y., Ankara, 1985.
İbrahim KAFESOĞLU, “Asya Türk Devletleri” ve “Kültür ve Teşkilat” Türk Dünyası El Kitabı, T.K.A.Y. 2.Baskı, Ankara.
L.LIGETİ, Bilinmeyen İç Asya ,TDKY., 2.Baskı, Ankara, 1986.
Bahattin ÖGEL, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, TTKY., 2 Baskı, Ankara,1984.
Bahattin ÖGEL, “Uygur Devletinin Teşekkülü ve Yükselişi”, Belleten, C.19, s.331-376
|
|