Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ FEYZA GÖREZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOKTOR ÖĞRETİM ÜYESİ FEYZA GÖREZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Bu derste sosyal bilimlerde disiplinlerarası bakış açısıyla araştırma yöntemleri hakkında teorik bilgilendirme ve uygulama yapılması amaçlanmaktadır. Dersin temelinde veri toplama ve analiz yöntemleri; kuramsal yaklaşımlar ve metin okumaları; akademik yayın kuralları ve kullanılan yöntemler ele alınacaktır.
|
Dersin tanımı
|
-
|
1- |
Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar:
• Üniversite nedir, nasıl işler, ne işe yarar?
• Bilim, bilgi, araştırma, yöntem vb. kavramların anlamı, bilimsel süreçteki karşılıklarına değinilecek.
• Bilimin işlevleri ve kaynakları ele alınacak
• Dersin ölçe ve değerlendirme sistemiyle işleyişi kararlaştırılacak.
|
2- |
Bilimsel Bilgi Kaynakları ve Bilgiye Ulaşma Yolları
• Bilimsel bilgi kavramı ve kaynakları ele alınacak.
• Bilgi Merkezleri: kütüphaneler, enformasyon merkezleri, dokümantasyon merkezleri, arşivler, bilgi ve belge sağlayan kuruluşlar.
• İndeks hazırlayan kuruluşlar.
• Online veritabanları.
• Arama/Tarama motorları.
• Sayılan kaynakların kullanımıyla ilgili önemli noktalara değinilecek.
|
3- |
Bilimsel Araştırma Nedir?
• Bilimsel Düşünce ve Yaklaşımlar ele alınacak: Akılcılık ve Deneycilik ekolleri tanıtılacak. Tümevarım ve Tümdengelim yöntemlerine değinilecek.
• Bilimsel Araştırmanın altyapısını oluşturan kavramlara değinilecek: Bilimsellik, kavram, kuram ve yöntem terimleri ele alınacak.
• Bilimsel Araştırma süreci, türleri ve aşamaları incelenecek.
|
4- |
Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Araştırma Sürecinin Aşamaları
• Problem seçiminde göz önünde bulundurulan ölçütlere değinilecek.
• Araştırma probleminin tanımlanması için kullanılacak üç aşamalı yaklaşım ele alınacak.
• Problem tanımlanmasında önemli bir diğer kavram olarak değişkenler üzerinde durulacak.
• Amaç ve kapsamın oluşturulması
• Hipotezlerin belirlenmesi
|
5- |
Literatür Taraması ve Malzemenin Değerlendirilmesi
|
6- |
Araştırmanın Modellenmesi, desen ve kuramsal çerçevenin belirlenmesi
• Nitel, Nicel ve Karma Araştırma
|
7- |
Veri Toplama ve Veri Analizi
• Nitel Veri Toplama Teknikleri: Derinlemesine Görüşme, Odak Grup Görüşmeleri, Gözlem, Kültürel Çalışmalar.
• Nitel Veri Analizi: Söylem Çözümlemesi, İçerik Analizi, Konuşma Analizi, Doküman Analizi.
|
8- |
Bilimsel Araştırma ve Akademik Yazımda Etik
• Bilimsel Araştırmalarda Etiğin Değer ve Prensipleri
• Araştırma ve Yayınlarda Etik İlkeler, Bilimsel Etik İhlalleri
• Turnitin ve iThanticate ile İntihal Denetimi
|
9- |
Atıf Yöntemleri ve Akademik Yazımda Bilişim Teknolojileri
• Dipnot ve metin içi alıntılama
• APA formatı
• MS Word Aracılığıyla Alıntı ve Kaynakça Gösterimi
|
10- |
IMRAD Tekniği
• IMRAD Tekniği tanıtılacak
• Akademik bir metnin planlanması ve yazımı anlatılacak.
|
11- |
IMRAD Tekniği
• Giriş bölümünün nasıl hazırlanacağı ele alınacak.
|
12- |
IMRAD Tekniği Üzerine Alıştırma
|
13- |
IMRAD Tekniği
• Malzeme ve Yöntemler bölümlerinin nasıl hazırlanacağı irdelenecek.
|
14- |
IMRAD Tekniği
• Sonuç ve Tartışma bölümlerinin nasıl hazırlanacağı ele alınacak.
|
15- |
Bilimsel ve Edebi Metinlerde Kuram
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Öğrenciler için bilimsel araştırmalar konusunda rehber işlevi görmek.
|
2- |
Güncel olan akademik yazım tekniklerini bilerek, verecekleri ödevleri akademik çalışmaların belirli bir standarda göre hazırlanmasını sağlamak.
|
3- |
Öğrencilerin akademik yazım türlerini tanımalarını sağlamak.
|
4- |
Bilimsel etik, haklar ve sorumluluklar konusunda bilinçli hareket etmeye teşvik etmek.
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
3
|
42
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
- Wallerstein, I., “Sosyal Bilimler: Doğuştan Çatallanmaya” Sosyal Bilimleri Düşünmemek, Bgst Yayınları, sf.15-47. - Porta, D., Keating, M., “Sosyal Bilimlerde Kaç Yaklaşım var? Epistemolojik Bir Giriş” Sosyal Bilimlerde Yaklaşımlar ve Metodolojiler, Küre Yayınları, sf. 37-60. - Gulbenkian Komisyonu, “1945’ten günümüze Sosyal Bilimler İçinde Yapılagelen Tartışmalar”, Sosyal Bilimleri Açın, Metis Yayınları, sf. 37-67. - Okuma: Robson, C., “Multi-strategy (Mixed Method) Designes”, Read World Reserch, Oxford, sf. 174-186. - Porta, D., Keating, M., “Kavramlar ve Kavram Oluşumu” Sosyal Bilimlerde Yaklaşımlar ve Metodolojiler, Küre Yayınları, sf. 218-240. -Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Lisansüstü Tez Yazım Kılavuzu. https://sbe.erciyes.edu.tr/ckfinder/userfiles/files/tez_onerisi_kilavuzu(1).pdf https://sbe.erciyes.edu.tr/ckfinder/userfiles/files/tez_yazim_kilavuzu(7).pdf
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|