Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENETİK |
Birinci düzey |
BHM212 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK ANLATIM
|
Dersin amacı
|
MENDEL GENETIĞININ TEMEL PRENSIPLERI, KALITIMIN KROMOZOMAL TEORISI, KROMOZOMAL SAPMA VE MUTASYONLAR, DNA’NIN KIMYASAL YAPISI, REPLIKASYON, TRANSKRIPSIYON, TRANSLASYON, PROKARYOTIK VE ÖKARYOTIK GENLERIN YAPI VE FONKSIYONU, GENETIK MATERYALDEKI DEĞIŞIMLER, REKOMBINANT DNA TEKNOLOJISININ TEMEL ESASLARI VE POPÜLASYON GENETIĞI GIBI KONULARININ ÖĞRETILMESI
|
Dersin tanımı
|
MENDEL GENETİĞİ, OLASILIK, MENDEL GENETIĞINDEN SAPMALAR, EKSİK VE KODOMİNANS, GEN INTERAKSIYONLARI, HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KROMOZOMLAR, BAĞLANTI, CROSSİNG OVER VE KROMOZOM HARITALARI, KROMOZOM VARYASYONLARI, FARKLI TÜRLERDE KROMOZOMLAR, KROMOZOMLAR VE CİNSİYET OLUŞUMU, CİNSİYETE BAĞLI KALITIM, KROMOZOMAL MUTASYONLAR, DNA’NIN KIMYASAL YAPISI, DNA REPLİKASYONU VE SENTEZI, DNA ORGANIZASYONU, TRANSKRİPSİYON VE PROKARYOTLARDA TRANSKRIPSİYON KONTROLÜ, ÖKARYOTİK GEN YAPISI VE EKSPRESYONU, TRANSLASYON, GEN MUTASYONLARI, DNA TAHRİBİ VE ONARIMI, TRANSPOSABLE ELEMENTLER VE KANSER, BAKTERI VE FAJ GENETİĞİ, GELİŞİM GENETİĞİ VE GELİŞİMİN GENETİK KONTROLÜ, DNA KLONLAMA VE MANİPULASYONU, RECOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ VE TARIMDA UYGULANMASI VE POPULASYON GENETİĞİ KONULARİ İŞLENECEKTİR
|
1- |
GENETİĞİN KISA TARİHÇESİ VE TEMEL GENTİK KAVRAMLAR, MENDEL GENETİĞİ, OLASILIK, MONOHİBRİT, DİHİBRİT ÇAPRAZLAMALAR
|
2- |
MENDEL GENETİĞİNDEN SAPMALAR, EKSİK VE KODOMİNANS, GENE İNTERAKSİYONLARI
|
3- |
HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KROMOZOMLAR, BAĞLANTI, CROSSİNG OVER VE KROMOZOM HARİTALARI, KHİ- KARE TESTİ
|
4- |
KROMOZOM VARYASYONLARI, FARKLI TÜRLERDE KROMOZOMLAR, KROMOZOMLAR VE CİNSİYET OLUŞUMU, CİNSİYETE BAĞLI KALITIM
|
5- |
KROMOZOMAL MUTASYONLAR
|
6- |
DNA’NIN KİMYASAL YAPISI VE ANALİZİ
|
7- |
DNA REPLİKASYONU VE SENTEZİ, DNA ORGANİZASYONU
|
8- |
TRANSKRİPSİYON VE PROKARYOTLARDA TRANSKRİPSİYON KONTROLÜ
|
9- |
ÖKARYOTİK GEN YAPISI VE EKSPRESYONU
|
10- |
TRANSLASYON
|
11- |
GEN MUTASYONLARI, DNA TAHRİBİ VE ONARIMI, TRANSPOSABLE ELEMENTLER VE KANSER
|
12- |
BAKTERİ VE FAJ GENETİĞİ
|
13- |
DNA KLONLAMA VE MANİPULASYONU, RECOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ VE TARIMDA UYGULANMASI
|
14- |
POPÜLASYON GENETİĞİ
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
TEMEL GENETİK KAVRAMLARIN TANIMLANMASI, MENDEL GENETİĞİ, DNA MOLEKÜLÜNÜN YAPISI VE FONKSİYONUNU ÖĞRENEBİLECEKTİR
|
2- |
GEN ETKİLEŞİMLERİ, KANTİTATİF GENETİK, POPULASYON GENETİĞİNİ ÖĞRENEBİLECEKTİR
|
3- |
REKOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ VE TARIMSAL BİYOTEKNOLOJİ UYGULAMALARI HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLABİLECEKTİR
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bitki Koruma başlığı altında tarımsal hastalık ve zararlıların yönetimi hedefi çerçevesinde sunulan entomoloji, akaroloji, mikoloji, bakteriyoloji, viroloji, herboloji konularına ilişkin yeterli teorik ve pratik bilgi edinme, bu bilgileri sahada kullanabilme.
|
|
2- |
Ulusal ve uluslararası alanda Bitki Koruma branşının stratejik önemini kavrayabilme ve bu farkındalığı ifade edebilme
|
|
3- |
Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirme becerisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında bireysel veya takım halinde çalışabilme, bu alanda problemleri belirleme ve çözebilme kabiliyetini artırma
|
|
5- |
Bitki koruma konularıyla ilgili yeni bilgiler edinme ve sorunların çözümü için yöntemler geliştirme ve bu bağlamda teknolojiyi kullanabilme becerisi kazanma
|
|
6- |
Alanında ulusal ve uluslararası düzeyde sorunların farkındalığı ve çözümü için inisiyatif geliştirebilecek güncel bilgi ve beceri birikimi kazanma
|
|
7- |
Karar verebilme, teknolojik araçları kullanabilme, araştırma yapabilme ve araştırma sonuçlarını bilim dünyasıyla paylaşabilme becerisi kazanma
|
|
8- |
Alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan güncel bilgiyi takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme
|
|
9- |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için girdileri etkin kullanabilme ve uygun ürün modelini planlayabilme becerisi kazanma
|
|
10- |
Alanı ile ilgili olarak etik değerlere uygun olarak hareket edebilme
|
|
11- |
Biyolojik çeşitlilik ve bu çerçevede doğal kaynakların önemini kavrama, doğal dengenin korunmasına yönelik yüksek farkındalık düzeyine ulaşma ve bu farkındalık ve duyarlılığı artıracak yönde çevresini ve toplumu yönlendirebilme becerisine sahip olma
|
|
12- |
Ülkemizde ve dünyada yeni ortaya çıkan ve tehdit arz eden bitki koruma sorunlarının tanınması ve yayılışının engellenmesine yönelik bilgi birikimi oluşturma, sorunun ülkemize girmesini veya varsa yayılmasını engelleme konularında proaktif davranabilme
|
|
13- |
Alanı ile ilgili beklenmedik durumlarda etkin karar verebilme, yaratıcı olma, profesyonel olarak iş yapabilme ve liderlik vasfı taşıyabilme becerisi kazanma
|
|
14- |
Genelde Tarım, özelde Bitki koruma alanında ilgili kurumları tanıma ve ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
|
15- |
Kendi alanlarında bilgi seviyelerini artırarak, danışmanlık ve akademik yeteneklerini geliştirme becerisi kazanma
|
|
16- |
Alanları ile ilgili görevlerine ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da temel bilgilere haiz olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme
|
|
17- |
Bahçe ve tarla bitkileri başta olmak üzere, farklı ürün gruplarında oluşan Bitki Koruma sorunlarına cevap verebilecek beceriler kazanma
|
|
18- |
Bitki koruma sorunları oluşturma potansiyeline sahip mikro ve makro ölçekteki tüm organizmalar hakkında temel bilgi sahibi olma
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
3
|
1
|
3
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
97
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
BASIC GENETICS 2ND ED. WBC GENETICS, ANALYSIS & PRINCIPLES. 2ND ED. BROOKER.
AN INTRODUCTION TO GENETICS ANALYSIS 8E. W.H. FREEMAN.
PRINCIPLES OF MEDICAL GENETICS BY THOMAS D., M.D. GELEHRTER, FRANCIS S. COLLINS, DAVID GINSBURG
|
Yardımcı Kaynaklar
|
BİTKİ BİYOTEKNOLOJİSİ VE GENETİK İLKELER, TEKNİKLER VE UYGULAMALAR / PLANT BİOTECHNOLOGY AND GENETİCS: PRİNCİPLES, TECHNİQUES, AND APPLİCATİONS 2012 ISBN 978-605-133-182-9
|
|