Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OSMANLI TEŞKİLAT TARİHİ I |
İkinci düzey |
TAR 321 |
|
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
---
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET İNBAŞI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Özen TOK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Osmanlı teşkilat yapısının idari, askeri, iktisadi, sosyal yönleriyle ele alınıp,bu alanda öğrencilere temel bilgilerin kazandırılması hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Tanzimat öncesi Osmanlı müesseseleri tarihi ele alınarak, Osmanlı Devleti’nin genel özellikleri ve erken dönem Osmanlı idarî müesseseleri, Osmanlı devlet teşkilâtı, sultan ve Divan-ı Hümâyun, Osmanlı hanedanı ve saray, askerî, malî, toprak, hukuk sistem, eğitim, vakıf sistemi gibi konular ele alınır.
|
1- |
Osmanlı Devleti'nin Genel Özellikleri ve Erken Dönem Osmanlı Kurumları
|
2- |
Osmanlı'da Devlet Yapısı ve Hakimiyet Anlayışı
|
3- |
Osmanlı Merkez Teşkilatı
|
4- |
Divan-ı Hümayun ve Üyeleri
|
5- |
Divan-ı Hümayun Kalemleri
|
6- |
Saray Teşkilatı
|
7- |
Arşiv ve Tahrir Sistemi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Eyalet Yapılanması ve İdarecileri
|
10- |
Osmanlı Toprak Sistemi
|
11- |
Erken Dönem Osmanlı Askeri Teşkilatı
|
12- |
Kapıkulu Sistemi
|
13- |
Eyalet Askerî Teşkilatı
|
14- |
Osmanlı Denizciliği
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Osmanlı Devleti''ni idari, askerî, iktisadi ve sosyal kurumları yönüyle diğer devletlerle karşılaştırma,
|
2- |
Osmanlı merkez teşkilâtı konusunda temel bilgilerin kazandırılması,
|
3- |
Osmanlı kurumlarının tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olmaları,
|
4- |
Osmanlı Devleti''nin uzun süre varlığını sürdürmede kurumların rolünün ortaya konulması.
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
To develop and deepen current and advanced knowledge in the field at the level of expertise with original thought and research, based on master''s degree qualifications, and to reach original definitions that will bring innovation to science.
|
|
2- |
To understand the interaction between disciplines related to the field of physics; Achieving original results by using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas
|
|
3- |
To be able to access new scientific information in the field of physics and to gain high-level skills in research methods related to the field.
|
|
4- |
To be able to develop a new scientific method in the field of physics or to apply a known method to a different problem.
|
|
5- |
Being able to research, comprehend, design, adapt and apply an original subject
|
|
6- |
Ability to question, synthesize and evaluate new and complex ideas
|
|
7- |
Publishing original studies in peer-reviewed journals
|
|
8- |
To be able to develop original ideas and methods related to the field and interdisciplinary by using high-level mental processes such as creative and questioning thinking, problem solving and decision making.
|
|
9- |
Ability to present original views effectively within a community of experts
|
|
10- |
Being able to communicate and discuss at an advanced level in written, oral and visual language in at least one foreign language.
|
|
11- |
To contribute to the process of becoming an information society by introducing technological advances in the academic and professional context
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
73
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tufan Gündüz (Editör), Osmanlı Teşkilat Tarihi, Ankara 2012
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Baltacı, Cahit, XV-XVI. Asırlarda Osmanlı Medreseleri, İstanbul 1976
Cin, Halil, Osmanlı Toprak Düzeni ve Bu Düzenin Bozulması, İstanbul 1985
Halaçoğlu Yusuf, XIV-XVII. Yüzyıllarda Osmanlılarda Devlet Teşkilâtı ve Sosyal Yapı, Ankara 1998
İnalcık, Halil, The Ottoman Empire the Classical Age, 1300-1600, London 1963
Mumcu, Ahmet, Hukuksal ve Siyasal Karar Organı Olarak Divan-ı Hümâyun, Ankara 1976
Saydam, Abdullah, Osmanlı Medeniyeti Tarihi, Trabzon 1999
Uzunçarşılı, İ. H., Osmanlı Devleti Teşkilâtına Medhal, Ankara 1988
Uzunçarşılı, İ. H., Osmanlı Devleti’nin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, Ankara 1988
|
|