Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (doktora) > SELÇUKLULAR DÖNEMİ MEZHEP HAREKETLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SELÇUKLULAR DÖNEMİ MEZHEP HAREKETLERİ Üçüncü düzey TİB 721 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ABDULLAH ÖMER YAVUZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULLAH ÖMER YAVUZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Azmi BAYER
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Selçuklular Dönemi Mezhep Hareketleri Hakkında Derinlemesine Araştırma Yapma Yeteneği Kazandırmak
Dersin tanımı Selçuklular Dönemi Mezheplerini Tarihsel Süreç Merkezli olarak incelemek

Dersin içeriği
1- Dönem Giriş Dersi / Selçuklu Araştırmalarına Giriş
2- Selçuklu Tarihine Giriş
3- Selçuklu Tarihine Giriş
4- Selçuklular Dönemi Mezheplerinin Tarihsel Arka Planı
5- Selçuklular Döneminde Din
6- Selçuklular Döneminde Mutezile
7- Selçuklular Döneminde Mutezile
8- VİZE
9- Selçuklular Döneminde Eşarilik
10- Selçuklular Döneminde Eşarilik
11- Selçuklular Döneminde Maturidilik
12- Selçuklular Döneminde Maturidilik
13- Selçuklular Döneminde Şiilik
14- Selçuklular Döneminde Şiilik
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Selçuklular Tarihi hakkında detaylı bilgiye sahip olur.
2- Selçuklular dönemindeki mezheplerin tarihsel arka planlarını bilir.
3- Selçuklular dönemindeki dinler hakkında bilgi sahibi olur.
4- Selçuklular döneminde Mutezile''nin tarihsel gelişimini bilir.
5- Selçuklular döneminde Eşariliğin tarihsel gelişimini bilir.
6- Selçuklular döneminde Maturidiliğin tarihsel gelişimini bilir.
7- Selçuklular döneminde Şiiliğin tarihsel gelişimini bilir.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2- Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3- Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4- Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5- İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6- Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8- XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9- İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10- Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12- Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13- Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14- Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15- Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 12 3 36
Sunum / Seminer hazırlama 6 3 18
Kısa sınavlar 0 3 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Büyük Selçuklu Devleti Tarihi (1040-1157), Osman Gazi Özgüdenli; Büveyhîler’in Mezhebî Eğilimleri/Politikaları Üzerine, Muharrem Akoğlu; Büyük Selçuklu Devleti’nin Kuruluş Devrinde Mezhep Politikaları, Abdullah Ömer Yavuz; Coğrafya ve Mezhep, Abdullah Ömer Yavuz; Selçuklular Döneminde Maturidilik, Ahmet Ak; Büyük Selçuklular Döneminde Şia, Adem Arıkan
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar