Ön koşul dersleri
|
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ HİLAL KAHRAMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Neslihan ÖNER, Doç. Dr. Pınar Tekinsoy Kartın, Arş.Gör. Ayser Erat, Doç. Dr. Nuray ŞİMŞEK, Arş. Gör. Eda ALBAYRAK, Dr. Öğr. Üyesi Nurcan UZDİL, Doç. Dr. Salime MUCUK, Öğr. Gör. Dr. Nuray CANER, Dr. Öğr. Üyesi Gözde Özge Önder, Doç. Dr. Emine Erdem, Arş. Gör. Harun Özbey, Doç. Dr. Öznur BAŞDAŞ, Dr. Öğr. Üyesi Filiz ÖZKAN, Doç. Dr. Sevil Güler, Dr. Öğr. Üyesi Tülay BÜLBÜL, Dr. Öğr. Üyesi Hatice Güler, Dr. Öğr. Üyesi Sevda KORKUT, Doç. Dr.Betül Özen, Dr. Öğr. Üyesi Evrim Bayraktar, Dr. Öğr. Üyesi Ülkü Özdemir, Dr. Öğr. Üyesi Yağmur Sezer Efe.
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf derslerinde interaktif eğitim teknikleri, çeşitli görsel, işitsel materyaller kullanılmaktadır. Ünitedeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. SYHM-2 birinci sınıf güz döneminin ikinci modülüdür ve 5 hafta sürmektedir.
|
Dersin amacı
|
• Öğrenciler algılama, gözlem, zeka-bellek, anksiyete ve korku kavramlarının önemini ve hemşirelik bakım sürecinde kullanımını öğrenir.
• Öğrencilere vücut ısısı ölçümünü, vücut mekaniği ve pozisyonları ve sağlık eğitimini öğretmek.
• Öğrencilere yetişkinlerde ve çocuklarda sıvı-elektrolit dengesini öğretmek.
• Öğrencilere anatomik terimler, kemik ve eklemlerin anatomi ve histolojisi ile ilgili terimleri öğretmek.
• Öğrencilere 1-3 yaş dönemi ve büyüme teorilerini öğretmek.
• Öğrencilere karbonhidrat, protein ve yağ metabolizması ve besin gruplarını öğretmek.
• Öğrencilere su sanitasyonu ve sivil savunma ilkelerini öğretmek.
• Öğrencilere ilk yardıma giriş, kırık, çıkık, burkulma, yaralanmalar, yanık, güneş çarpması ve donmada ilk yardımı öğretmek, sıcak-soğuk uygulamalar ve hasta-yaralı taşınmasındaki ilkeleri öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Bu modül, algılama, gözlem, zeka-bellek, anksiyete, korku, vücut ısısı ölçümü, vücut mekaniği ve pozisyonları, hemşirelikte öğretim, yetişkinlerde ve çocuklarda sıvı-elektrolit dengesi, anatomik terimler, kemik ve eklemlerin anatomi ve histolojisi, 1-3 yaş dönemi ve büyüme teorileri, karbonhidrat, protein ve yağ metabolizması ve besin grupları, su sanitasyonu, sivil savunma, ilk yardıma giriş, kırık, çıkık, burkulma, yaralanmalar, yanık, güneş çarpması ve donmada ilk yardım, sıcak-soğuk uygulamalar ve hasta-yaralı taşınması konularını içermektedir.
|
1- |
Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizması,Besin grupları
|
2- |
Yetişkin ve çocuklarda sıvı-elektrolit dengesi
|
3- |
Algılama, zeka-bellek
|
4- |
Anksiyete ve korku
|
5- |
Gözlem, dinleme ve sessizliği kullanma
|
6- |
Büyüme teorileri ve 1-3 yaş dönemi
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Hemşirelikte Öğretim
|
9- |
Sivil savunma
|
10- |
Su sanitasyonu ve sağlık eğitimi
|
11- |
Sıcak ve soğuk uygulamalar
|
12- |
Termoregülasyon ve Vücut ısısı ölçümü
|
13- |
Vücut mekaniği, pozisyonlar, kırık ve çıkıklarda ilk yardım ve yaralı/hasta taşıma tekniği
|
14- |
İlkyardıma giriş, yaralar, yanıklar,donmalar ve güneş çarpması
|
15- |
Hareket sistemi anatomisi ve histolojisi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yetişkinde ve çocukta sıvı ve elektrolit dengesini açıklar ve gereksinimlere göre hesaplamaları yapar.
|
2- |
Hareket sistemi anatomi ve histolojisini açıklar.
|
3- |
Vücut mekaniğine uygun olan ve olmayan hareketleri karşılaştırarak hastaya verilen pozisyonları ve veriliş amaçlarını örneklerle açıklar.
|
4- |
Algılama, gözlem, zeka-bellek, anksiyete ve korku kavramlarını açıklar, aktif dinleme ve gerektiğinde sessiz kalmanın önemini kavrar, hemşirelik bakım sürecinde kullanımını tartışır.
|
5- |
1-3 yaş çocuğun büyüme ve gelişme özelliklerini açıklar.
|
6- |
Öğrenme kuramlarını açıklayarak sağlıklı veya hasta bireylerde hemşirelik öğretim planı doğrultusunda temel öğretim tekniklerini uygular.
|
7- |
Termoregülasyon mekanizmasını ve vücut sıcaklığı ölçüm ilkelerini açıklar.
|
8- |
İlk yardımın temel kurallarını sıralayarak yanık, donma, güneş çarpması, yararlanmalar, kırık çıkıklarda yapılacak ilk yardım uygulamalarını bilir.
|
9- |
Su sanitasyonu, önemi, metodlarını ve sağlığa etkilerini tartışır.
|
10- |
Sivil savunma kavramını ve yöntemlerini açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
5
|
21
|
105
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
6
|
30
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
8
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
200
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-Aliye Özenoğlu, Beslenme ve Diyetetiğin Psikososyal Boyutu, Mayıs 2020. 2- Gamze Akbulut, Besin ve Beslenme Bakım Süreci, Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2019. 3- Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 5. Baskı. Ankara: Akademisyen kitabevi; 2020. 4-Karadakovan A, Aslan Eti F. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Güncellenmiş 5. Baskı. Ankara: Akademisyen kitabevi; 2020. 5-Hockenberry M, Wilson D. Rodgers CC. Wong’s Essentials Pediatric Nursing. 10th Ed. LouisMissouri: Elsevier Inc.; 2017. 6- Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (Eds). Pediatri Hemşireliği. 2. Baskı. Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi; 2018. 7-Varcarolis E. Manual of Psychiatric Nursing Care Planning. 6th ed. New York: Elsevier; 2019. 8- Yüksel N. Ruhsal Hastalıklar. 4. baskı. Ankara: Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği AD. 37 Hatiboğlu Kitabevi; 2020. 9- Hockenberry M, Wilson D. Rodgers CC. Wong’s Essentials Pediatric Nursing. 10th Ed. LouisMissouri: Elsevier Inc.; 2017. 10- Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (Eds). Pediatri Hemşireliği. 2. Baskı. Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi; 2018. 11- Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 3. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri; 2020. 12- Lundy KS, Janes S. Community Health Nursing: Caring For The Public’s Health. 3th ed. Mississippi: Jones and Bartlett Publishers; 2014. 13-Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi; 2017. 14-Avery ve ark. Distributed Patterns of Functional Connectivity Predict Working Memory Performance in Novel Healthy and Memoryimpaired Individuals. Journal of Cognitive NeurosciencE. 32(2): 241-255, 2020. 15-Özdağ Ü. Algı Yönetimi, Kripto Basın Yayın, 2020. 16- Senemoğlu N. Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Yargı yayınları; 2015. 17- Güneri B, Arslan A. Olguya Dayalı Öğrenme. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi. 2020. 18-Aştı T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları, Bilgiden Uygulamaya, Kavramlar, İlkeler, Beceriler. 2. baskı. İstanbul: Akademi Basın; 2020. 19- Taşcı S ve ark. Temel Hemşirelik Becerileri Öğrenim Rehberi. 3. baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2018. 20-Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları İçin Temel Anatomi Kıvılcım Kitabevi, 1. basım 2017, İstanbul. 21-''İnsan'' ANATOMİ, Prof.Dr.Davut ÖZBAĞ,1. baskı,2020, İstanbul Tıp Kitabevleri. 22-Temel Histoloji. Birkan Yakan, Arzu Yay, Esra Balcıoğlu. Pegem Akademi, 2020. 23- Histoloji Konu Anlatımı ve Atlas. Michael H Ross, Wojciech Pawlina. (Barış BAYKAL, Çev. Ed.). Palme Yayıncılık, 2017. 24- Süzen B (2015) Temel İlk Yardım, Nobel Kitabevleri, İstanbul. 25- De Buck E, Van Remoortel H, Dieltjens T, Verstraeten H, Clarysse M, Moens O, Vandekerckhove P.Evidence-based educational pathway for the integration of first aid training in school curricula. Resuscitation. 2015 Sep;94:8-22. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.06.008. Epub 2015 Jun 18.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Resimli Anatomi Sözlüğü, Heinz Feneis, Arkadaş Tıp Kitapları.
2- http://www.e-ilkyardim.org/
3- www.acilveilkyardim.com/
4- https://www.afad.gov.tr/tr/IcerikDetay.aspx?ID=27
|
|