Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİMARİ TASARIM III |
Birinci düzey |
MİM311 |
Zorunlu |
3 |
10.00 |
10.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
MİM 211
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. FİLİZ SÖNMEZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr. Filiz Sönmez, Doç.Dr. Murat Çağlar Baydoğan, Dr. Ögr.Üyesi Sema Serim, Dr. Öğr. Üyesi Duygu Turgut, Dr. Öğr. Üyesi Sevim Seyhan Ayten, Dr. Öğr. Üyesi Ömer Faruk Bayram, Araş.Gör. Dr. Zeynep Arda Ergen, Araş.Gör. Dr. Fazıl Akdağ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Halide İrem Erkan Kaya
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik+Uygulama
|
Dersin amacı
|
Karmaşık çevre problemlerinin kavranması, çözümlenmesi, senteze ulaştırılması ve değerlendirilmesinde öğrencinin yeterliliğinin sınanması. Ayrıca yapılı bir çevrede “konut” projesi alıştırmasıyla sorgulanarak öğrencinin mimari algısının ve tasarlama yetisinin zenginleştirilmesi. Mimari tasarımın sorunsallaştırılarak kavramsal ve soyut düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Mekansal içeriğin, kullanım değeri ile buluşturulması. Küçük-orta ölçekli barınma ve/veya konaklama temelli bir kullanıma ilişkin senaryo ve programın oluşturulması. Doğal ve/veya yapılı çevre verilerinin –topoğrafik değişkenlik, eğimli arazi, sıkışık kentsel doku, infill (dolgu yapılanma), yerel bağlam- tasarım fikri için zemin oluşturması ve araçsallaştırılması. İfade araç ve yöntemlerinin, konvansiyonel ve dijital araçların ilişkisinin kurulmasını da içerecek şekilde geliştirilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Ders 8 şubeden oluşmaktadır. A, D, F, G, H şubelerinin proje konusu: Kayseri Yeni Mahalle’de Alternatif Yaşam/Konut Alanı Projesi’dir. Yeni Mahalle meydanı ve meydana açılan sokaklarda, meydan, cami, parklarla mahalleyi tanımlayan mekanlar arasında yeni konut alanlarının keşfi ve buradaki yaşantıya uygun konut birimleri tasarlamak. H şubesinin proje alanmı talas, erhan caddesidir. C şubesinin konusu Talas’ta Grup Konut’tur. Proje konusu kentsel bir alanda olduğu kadar yoğun ve belirleyici mimari gerekçelerin olmadığı bir yapılı çevrede, bir konut grubunun tasarlanmasıdır. Mevcut çevreden kaynaklanan gerekçelerin zayıfladığı durumlarda tasarım fikrinin olumsallıkları çıkış noktası olarak ele alması ve mimari dili bu olumsallıklar üzerinden kurgulaması önemsenmektedir. B ve E şubelerinin konusu: Dinamik / Ortak Bir Yaşam Pratiği: Paylaşımlı Konut’tur. Tasarım alanı: Ali Saip Paşa Sokak ve yakın çevresi olarka belirlenmiştir. Günümüzde ortak/paylaşımlı yaşama alanları, insanların ortak alanları paylaşmasını ve değişen dünya koşullarında iş birliği içinde yaşamasını sağlayarak ev kültürünü kişiye özel olmaktan çıkarıp müşterek bir hayata dönüştürüyor. Ortak yaşama alanları geçmişten tanıklık ettiğimiz birlikte yaşama kültürünü yeniden yaratıyor. İçerisindeki toplulukla; meslekler, kültürler, insanlar arasındaki görünür ve görünmez duvarları yıkarak herkesin birbirini kabul ettiği ortak yeni bir dil ve yaşam kültürü oluşturuyor. Buna göre öğrencilerden; barınmanın kodlarını yeniden yorumlamaya niyetlenmiş, farklı demografik yapılara, yaşam tarzlarına ve topluluklara yönelik, etkileşim yoluyla sosyal uyumu teşvik eden, çevresiyle anlamlı bir şekilde bütünleşen, yeşil alanların entegrasyonuna ve kamusal ve özel alanlar arasındaki ilişkinin en üst düzeye çıkarılmasına önem veren, hem kamusal hem de özel bir yapı olarak ikili bir role sahip, esnek ve uyarlanabilir ve çeşitlenebilir bir konut modeli tasarımı beklenmektedir.
|
1- |
Tanışma, beklentiler dersin içeriğinin ve yürütülme biçiminin tanıtımı ve tasarım alanının gezilmesi
|
2- |
Örnek projelerin sunumu/tartışılması ve tasarım alanına ilişkin çalışmalar ve sunumlar, poster sunumları
|
3- |
Örnek projelerin sunumu/tartışılması ve tasarım alanına ilişkin çalışmalar ve sunumlar, poster sunumları
|
4- |
Örnek projelerin sunumu/tartışılması ve tasarım çalışması ve ilk öneriler konunun (konut) çözümlenmesi
|
5- |
I. JÜRİ
|
6- |
Örnek projelerin sunumu/tartışılması ve tasarım çalışması ve ilk öneriler konunun (konut) çözümlenmesi
|
7- |
Örnek projelerin sunumu/tartışılması ve tasarım çalışması
|
8- |
Örnek projelerin sunumu/tartışılması ve tasarım çalışması
|
9- |
ESKİZ SINAVI
|
10- |
Tasarım çalışması
|
11- |
Tasarım çalışması
|
12- |
Tasarım çalışması
|
13- |
II. JÜRİ
|
14- |
Tasarım çalışması
|
15- |
Tasarım çalışması
|
16- |
Tasarım çalışması
|
17- |
.
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Bütünlüklü bir tasarım düşüncesi kurmak
|
2- |
Tasarım düşüncesi bağlamında mekanların kullanım değerlerini açığa çıkarmak
|
3- |
Barınma ve/veya konaklama içerikli bir kullanımı projelendirmek
|
4- |
Çevre verilerini çözümlemek ve tasarım için gerekçe olarak değerlendirmek
|
5- |
Çok yönlü ifade becerilerini geliştirmek.
|
6- |
Yapısal ilişkiler kurgulayabilme yetisi kazanır.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
8
|
112
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
4
|
2
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
1
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
8
|
8
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
20
|
20
|
Araştırma
|
4
|
4
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
252
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
3
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ficsher G., 2015. Mimarlık ve Dil. Daimon Yayınları, İstanbul.
Karatani K., 2006. Metafor Olarak Mimari (Çeviri:Barış Yıldırım), Metis Yayıncılık, İstanbul.
Corbusier L., 1993. Mimarlık Öğrencileriyle Söyleşi (Çeviri:Samih Rifat), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Soygeniş S., 2006. Mimarlık Düşünmek Düşlemek. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
Kahn L. I., 2014. Öğrencilerle Söyleşiler. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
Kaçel E., 1999. Bir Anatomi Dersi: Ev (ideal ev aranıyor). Cogito 18, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Loos A., 2017. Mimarlık Üzerine. Janus Yayıncılık, İstanbul.
Talamona M., 2004. Malaparte Evi (Çeviri: Alp Tümertekin). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Kolektif, 2017. Adolf Loos''''un Tristian Tzara Evi (Çeviri: Seda Garzanlı). Sub Yayınları, İstanbul.
Ertuğral Z., Acar E., 2021. Konut Tasarımı ve Yenilik. Yapı Dergisi, Sayı 464.
Gülsün B., 2021. Alternatif Konut Üretimi: “Sosyal Konut”. Yapı Dergisi, Sayı 463.
Olivetti A., 2015. Şehircilik-Sosyal Konut Çalışmaları. Arredamento Dergisi, Sayı 293.
Kaymaz Koca S., 2007. Türkiye’de Barınma Biçimlerinde Yaşanan Değişimler: Son Dönemde Yapılan Tüketim Odaklı Konutlar. Mimarlık Dergisi, Sayı 337.
Oktay D., 2005. Sürdürülebilirlik, Yaşanılabilirlik ve Kentsel Yaşam Kalitesi. Mimarlık Dergisi, Sayı 335.
Asoğlu A., 2013. Konut ve Konut Alanları Örneğinde Mimarlık Serüveni. ICONARP, Volume 1, Issue 1, pp:57-65.
Turgut H., Açımuz İşbakan N., 2019. Yeni Yaşam Biçimleri Üzerine Denemeler: Bir Mimari Tasarım Stüdyosu Deneyimi. MEGARON 2019;14(SUPPL. 1):70-82.
Durmaz M., 2020. 21. Yüzyılda Esnek Konut: Üç Çağdaş Örnek Çalışma. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
Coşkun Öner Ö., 2020. Gelecekteki Konut Tasarımları İçin Geleneksel Yapılarda Mimari Tasarım Parametrelerinin Karşılaştırılması. İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi. İzmir.
Bauman Z., 1999. Sosyolojik Düşünmek (Çeviri: Abdullah Yılmaz). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Harvey D., 2016. Kent Deneyimi (Çeviri: Esin Soğancılar). SEL Yayıncılık, İstanbul.
Lynch K., 2010. Kent İmgesi (Çeviri: İrem Başaran). İş Bankası Kültür Yayınları - İnceleme - Araştırma Dizisi, İstanbul.
Malaparte Evi, Marida Talamona, Çeviren: Alp Tümertekin, Yapı Kredi Yayınları
Alvaro Siza- Apaçıkligi imgelemek
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Jean Baudrillard, Jean Nouvel, 2011, Tekil Nesneler, YEM Yayınları, İstanbul.
Andrew Ballntyne, Mimarlar İçin Deleuze ve Guattari, 2010. Yem Yayınları, İstanbul. (5. Bölüm Kent ve Çevre, s. 83-103)
John Berger, 2011, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
John Berger, Fotokopiler, 2016, Metis Yayınları, İstanbul.
Philippe Boudon, 2015, Mimari Mekan Üzerine, Janus, istanbul
Otto Von Busch, Tasarlanacak Ne Kaldı?, 2015, Puna Yayın, İstanbul .
Italo Calvino, 2004, Paris’te Münzevi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Italo Calvino, 1994, Amerika Dersleri, Can Yayınları, İstanbul.
Italo Calvino, 1990, Görünmez Kentler, Remzi Kitapevi, İstanbul.
Gilles Deleuz, Francis Bacon, Duyumsamanın Mantığı, 2014, Norgunk Yayıncılık, İstanbul. (VIII. Bölüm Kuvvetleri Resmetmek ve XI. Bölüm Resmetmenin Öncesinde Resim)
Mehmet Ergüven, 1998, Görmece, Metis, İstanbul.
Mehmet Ergüven, 2002, Kurgu ve Gerçek, Gendaş Kültür, İstanbul.
Saint Exupery,1995, Küçük Prens, Oda Yayınları, İstanbul.
Henri Focillion, 2015, Biçimlerin Yaşamı, Janus Yayıncılık, İstanbul.
Aldous Huxley, 1995, Algı Kapıları, İmge Kitrapevi, İstanbul.
Kari Jormakka, 2012, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, YEM Yayınları, İstanbul.
Rem Koolhaas, Öğrencilerle Söyleşiler, 2014, YKY, İstanbul.
Rem Koolhaas, Bruce Mau, 1995, S,M,L,XL, 010 Publishes, Rotterdam.
Aykut Köksal, 1994, Zorunlu Çoğulluk, ATT Yayınları, İstanbul.
Gordon Matta-Clark, 2012, Lemis Yayın, İstanbul. (Eşinin yazdığı giriş metni s. I-XIII)
Maurice Merleau-Ponty, 2005, Algılanan Dünya, Metis, İstanbul.
Juhani Pallasmaa, 2011,Tenin Gözleri, YEM Yayınları, İstanbul.
Georg Perec, 2017, Mekan Feşmekan, Everest Yayınları, İstanbul. (s.184-248)
C. de Portzamparc, P. Sollers, 2010, Görmek ve Yazmak, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Alvaro Siza, 2011, Apaçıklığı İmgelemek, Janus, İstanbul. (Kentlerin Melezliği Arasında Dolaşmak s. 81-126, Özünde s.127-138)
Bülent Tanju, 2003, Mimarlıkta Sıfır Noktasını Aramak, Akın Nalça Kitapları, İstanbul.
T. Thiis-Evensen, 1989, Archetypes in Architecture, Oxford University Press, NY.
Ertuğ Uçar, 2017, Woolf’un İzinde, Can, İstanbul.
Ertuğ Uçar, 2014, Ormanda Kaybolmak, Alef Yayınevi, İstanbul.
O. M. Ungers, 2013, Kent Metaforları, Lemis Yayın, İstanbul.
|
|