Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > ÖZEL RÖLATİVİTE
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÖZEL RÖLATİVİTE Birinci düzey SFİZ416 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ERHAN ALBAYRAK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ERHAN ALBAYRAK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli TEORİK
Dersin amacı Bu kursun amacı, düşük ve yüksek hız bölgelerinde bağıl hareketi anlatıp sonuçlarını incelemektir.
Dersin tanımı Düşük hız limitinde geçerli olan Galilei dönüşümleri klasik düşüncelerle uyumlu olmasına rağmen yüksek hız limitinde geçerliliğini kaybeder. Dolayısı ile yüksek-hız bölgesinde geçerli olan Lorentz-Fitzgerald dönüşüm eşitlikleri elde edilerek meydana getirdiği sonuçlar incelenecektir.

Dersin içeriği
1- Genel Kavramlar ve Deneysel Temeller
2- Galile Dönüşümleri
3- Elektromanyetizma ve Newton Rölativitesi
4- Rölativistik Kinematik
5- Lorentz-Einstein Dönüşüm Eşitlikleri
6- Rölativitede Işığın Sapması ve Doppler Etkisi
7- Rölativistik Dinamik
8- Rölativitistik Momentum
9- Momentum, Enerji, Kütle ve Kuvvetin Dönüşüm Özellikleri
10- Rölativite ve Elektromagnetizma
11- Elektrik ve Manyetik Alan Dönüşümleri
12- Hareketli Yükler Arasındaki Kuvvetler
13- Maxwell Denklemlerinin Değişmezliği
14- Uzay-Zaman İlişkisinin Geometrik Gösterimi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yüksek hızlarda zaman kavramında ne tür değişikliklerin meydana geldiğini anlamak
2- Yüksek hızlarda uzunluk kavramında ne tür değişikliklerin meydana geldiğini anlamak
3- Yüksek hızlarda kütlede ne tür değişikliklerin meydana geldiğini anlamak
4- Yüksek hız bölgesinde kuvvet dönüşümlerini anlamak ve uygulamak
5- Yüksek hız bölgesinde çarpışma ve momentumun korunumu
6- Yüksek hız bölgesinde enerji dönüşümlerini anlamak ve uygulamak
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 12 2 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 2 10
Ara sınavlar 3 2 6
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 2 10
Yarıyıl sonu sınavı 4 2 8
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Özel rölativiteye giriş (ders notları), Erhan Albayrak, Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 2006, ISBN-ISSN: 9756478322
Yardımcı Kaynaklar 1-R. Resnick, Introduction to Special Relativity, John Wiley and Sons, Inc., Birinci Baskı, 1968. 2-J. F. Bueche, Introduction to Physics for Scientists and Engineers, McGraw-Hill, Inc., Dördüncü Baskı, 1986. 3-C. Kittel, W.D. Knight ve M. A. Ruderman, Mekanik, Çevirmen O. Özaltın, Berkeley Fizik Programı, Cilt 1, İkinci Baskı, 1981. 4-R. K. Wangsness, Electromagnetic Fields, John Wiley and Sons, Inc., İkinci Baskı, 1986. 5-J. D. Jackson, Classical Electrodynamics, John Wiley and Sons, Inc., İkinci Baskı, 1975. 6-J. A. Richards, F. W. Sears, M. R. Wehr ve M. W. Zemansky, Modern University Physics, Addison-Wesley Publishing Company, Inc., İkinci Baskı, 1982. 7-A. P. French ve M. G. Ebison, Introduction to Classical Mechanics, Chapman & Hall, Birinci Baskı, 1987. 8-T. W. B. Kibble, Classical Mechanics, John Wiley and Sons, Inc., Üçüncü Baskı, 1985. 9-A. Y. Özemre, Çağdaş Fiziğe Giriş, İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları. 10-E. Rıza, Özel Rölativite Ders Notları.

Ders ile ilgili dosyalar