Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖZEL RÖLATİVİTE |
Birinci düzey |
SFİZ416 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ERHAN ALBAYRAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ERHAN ALBAYRAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Bu kursun amacı, düşük ve yüksek hız bölgelerinde bağıl hareketi anlatıp sonuçlarını incelemektir.
|
Dersin tanımı
|
Düşük hız limitinde geçerli olan Galilei dönüşümleri klasik düşüncelerle uyumlu olmasına rağmen yüksek hız limitinde geçerliliğini kaybeder. Dolayısı ile yüksek-hız bölgesinde geçerli olan Lorentz-Fitzgerald dönüşüm eşitlikleri elde edilerek meydana getirdiği sonuçlar incelenecektir.
|
1- |
Genel Kavramlar ve Deneysel Temeller
|
2- |
Galile Dönüşümleri
|
3- |
Elektromanyetizma ve Newton Rölativitesi
|
4- |
Rölativistik Kinematik
|
5- |
Lorentz-Einstein Dönüşüm Eşitlikleri
|
6- |
Rölativitede Işığın Sapması ve Doppler Etkisi
|
7- |
Rölativistik Dinamik
|
8- |
Rölativitistik Momentum
|
9- |
Momentum, Enerji, Kütle ve Kuvvetin Dönüşüm Özellikleri
|
10- |
Rölativite ve Elektromagnetizma
|
11- |
Elektrik ve Manyetik Alan Dönüşümleri
|
12- |
Hareketli Yükler Arasındaki Kuvvetler
|
13- |
Maxwell Denklemlerinin Değişmezliği
|
14- |
Uzay-Zaman İlişkisinin Geometrik Gösterimi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yüksek hızlarda zaman kavramında ne tür değişikliklerin meydana geldiğini anlamak
|
2- |
Yüksek hızlarda uzunluk kavramında ne tür değişikliklerin meydana geldiğini anlamak
|
3- |
Yüksek hızlarda kütlede ne tür değişikliklerin meydana geldiğini anlamak
|
4- |
Yüksek hız bölgesinde kuvvet dönüşümlerini anlamak ve uygulamak
|
5- |
Yüksek hız bölgesinde çarpışma ve momentumun korunumu
|
6- |
Yüksek hız bölgesinde enerji dönüşümlerini anlamak ve uygulamak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
12
|
2
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlar
|
3
|
2
|
6
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
4
|
2
|
8
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Özel rölativiteye giriş (ders notları), Erhan Albayrak, Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 2006, ISBN-ISSN: 9756478322
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-R. Resnick, Introduction to Special Relativity, John Wiley and Sons, Inc., Birinci Baskı, 1968.
2-J. F. Bueche, Introduction to Physics for Scientists and Engineers, McGraw-Hill, Inc., Dördüncü Baskı, 1986.
3-C. Kittel, W.D. Knight ve M. A. Ruderman, Mekanik, Çevirmen O. Özaltın, Berkeley Fizik Programı, Cilt 1, İkinci Baskı, 1981.
4-R. K. Wangsness, Electromagnetic Fields, John Wiley and Sons, Inc., İkinci Baskı, 1986.
5-J. D. Jackson, Classical Electrodynamics, John Wiley and Sons, Inc., İkinci Baskı, 1975.
6-J. A. Richards, F. W. Sears, M. R. Wehr ve M. W. Zemansky, Modern University Physics, Addison-Wesley Publishing Company, Inc., İkinci Baskı, 1982.
7-A. P. French ve M. G. Ebison, Introduction to Classical Mechanics, Chapman & Hall, Birinci Baskı, 1987.
8-T. W. B. Kibble, Classical Mechanics, John Wiley and Sons, Inc., Üçüncü Baskı, 1985.
9-A. Y. Özemre, Çağdaş Fiziğe Giriş, İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları.
10-E. Rıza, Özel Rölativite Ders Notları.
|
|