Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (yüksek Lisans) > GÜNÜMÜZ FIKIH PROBLEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GÜNÜMÜZ FIKIH PROBLEMLERİ İkinci düzey TİB 588 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HACI YUNUS APAYDIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ŞÜKRÜ SELİM HAS
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Osman Bayder
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Karşılaşılan güncel fıkıh problemlerini çözme becerisi sağlamak
Dersin tanımı İbadeti sosyal-iktisadi hayat, tıp ve aile ile ilgili karşılaşılan çağdaş problemlerin İslam Hukuku açısından hükümlerini tespit ve çözüm yollarını öğrenmek

Dersin içeriği
1- çağdaş problemler üzerine
2- günümüz problemlerine çözüm yolları
3- Literaür ve kaynak
4- Çağdaş Fıkıh Problemlerinin Sebepleri
5- Bankacılık Altın hesabı
6- Faiz ve enflasyon çözüm yolları
7- Çağdaş bazı iktisadi problemlerin çözümü
8- Resmi ve imam nikahı ilgili hükümler
9- Organ nakli
10- Tüp bebek ve dini hükmü
11- Doğrum kontrölü
12- Kürtaj ve dini hükmü
13- Çorap üzerine mesh
14- Cenaze namazı ile ilgili çağdaş promlemler
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci yeni çıkan problemlerin neler olduğu hakkında genel kanaat sahibi olur
2- Öğrenci problemlere nasıl çözüm bulacağı konusunda izlenecek yolu kavrar
3- İktisat ve ekonomik hayat ile ilgili sık karşılaşılan problemlerin neler olduğunu öğrenir
4- Aile hayatı ile ilgili sık karşılaşılan problemlerin neler olduğunu öğrenir
5- Sosyal-toplumsal olaylarla ilgili sık karşılaşılan problemlerin neler olduğunu kavrar
6- Diğer Çağdaş Problemleri İslam Hukuku açısından hükümlerini anlamak
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2- Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3- İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4- Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5- Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6- Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7- Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8- Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9- İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12- İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13- İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14- Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Nihat Dalgın-Tartışmalı Güncel Konular
Yardımcı Kaynaklar Hayrettin Karaman-İslamın Işığında Günün Meseleleri

Ders ile ilgili dosyalar