Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sosyoloji > ÇEVRE VE TOPLUM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇEVRE VE TOPLUM Birinci düzey SOS272 Seçmeli 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ OLTAN EVCİMEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR.ÖĞRETİM ÜYESİ OLTAN EVCİMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı öğrencilerin çevre, toplum ve teknolojinin tanımı, temel prensipleri ve eğitimdeki rolü hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olmaktır. Toplum ve teknoloji gelişmesinin çevre sorunlarına olan etkilerini kavratmak.
Dersin tanımı Bu derste sosyolojinin alt dalı olan çevre sosyolojisi alanında gelişen kuramsal ve ampirik bilgi, yaklaşımlar ve yeni gelişmeler öğrenilecektir. Çevre sosyologları toplumun doğal çevreyi ve doğal çevrenin toplumu nasıl etkilediği konusu üzerine odaklanmakta ve bu karşılıklı etkileşimi analiz etmektedir. Derste küresel iklim değişikliği, enerji ve su konusu detaylı incelenerek, çevre sosyolojisindeki kuramsal yaklaşımların uygulaması ve eleştirel analizi yapılacaktır.

Dersin içeriği
1- Derse Giriş, işlenecek konular, dersin ne şekilde işleneceği konusu ve ders değerlendirmesi hakkında bilgi verme
2- Alt disiplin olarak çevre sosyolojisinin ortaya çıkması ve gelişmeler
3- Toplum ve çevre ilişkisini analiz eden kuramsal yaklaşımlar: ekolojik Marksizm, koşulandı üretim teorisi, ekolojik modernleşme, Risk toplumu, Eko feminizm
4- Toplum ve çevre ilişkisini analiz eden kuramsal yaklaşımlar: ekolojik Marksizm, koşulandı üretim teorisi, ekolojik modernleşme, Risk toplumu, Eko feminizm
5- Küresel İklim Değişikliği
6- Kyoto Protokolü, Çözüm Önerileri ve Eleştirileri
7- Küreselleşme ve doğal kaynakların kullanımı
8- Vize sınavı
9- Küreselleşme, Enerji ve Su
10- Çevresel Eşitsizlik ve Çevre Adaleti
11- Çevrecilik ve Sosyal Hareketler: Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa, Türkiye ve diğer ülkelerden örnekler
12- Çevre Politikaları ve Uygulamaları, İhtiyat İlkesi
13- Sürdürülebilir kalkınma: tanımı, ölçümü, göstergeleri
14- Konuları gözden geçirme
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çevre sosyolojisi kuramsal yaklaşımları öğrenmiş olacak
2- Kuramsal yaklaşımları kullanarak çevre ve toplum arasındaki ilişkiyi analiz etme becerisini kazanmış olacak
3- Çevre ve toplum arasındaki ilişkiye yönelik çeşitli konularda bilgi sahibi olma ve bilinç geliştirmiş olacak
4- Çevre sosyolojisi kuramsal yaklaşımları öğrenmiş olacak
5- Kuramsal yaklaşımları kullanarak çevre ve toplum arasındaki ilişkiyi analiz etme becerisini kazanmış olacak
6- Çevre ve toplum arasındaki ilişkiye yönelik çeşitli konularda bilgi sahibi olma ve bilinç geliştirmiş olacak
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3- Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5- Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6- Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7- Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8- Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9- Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10- Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11- -
12- -
13- -
14- -
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 1 14 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Konak, Nahide. 2010. “Çevre Sosyolojisi: Kavramsal ve Teorik Gelişmeler.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 24. Konak, Nahide. 2009. “Koşu Bandı Üretim Teorisi ve Ekolojik Modernleşme Teorisi Arasındaki Temel Tartışmalar.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi. Sayı 12. Spence, Chris. 2007. Küresel Isınma. Çev. Selin Göken ve Serkan Ağar. İstanbul: Pegasus Yayınları. Karakaya. Etem. 2008. Ed.) Küresel Isınma ve Kyoto Protokolü. Ankara: Bağlam.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar