Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GRAVÜR |
Üçüncü düzey |
RESUS013 |
|
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MAHMUT KARATOPRAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ EDA KARAKUŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Kuramsal olarak özgün baskı tekniklerinin tanıtılması ve değerli örneklerin ele alınarak incelemelerin yapılması öğretim elemanı rehberliğinde gerçekleşecektir. Yeni kaynaklar ve değerli eserler incelenecektir. Öğretim elemanı bizzat gravür tekniğinin ayrıntılarını, geleneksel yöntemlerden başlayarak ve çağdaş medyumların da yardımıyla uygulamalı olarak öğrencilere sunacaktır. Öğrenciler çukur baskı tekniğini geleneksel ve çağdaş uygulamalarıyla ayrıntılı olarak öğrenerek hayata geçireceklerdir
|
Dersin amacı
|
Genel olarak özgün baskı tekniklerinin tanıtılması ile gravür baskı sanatının doğasının öğrencilerce kavranması ve kendi yaşantıları yoluyla bu sanat dalını deneyimleyerek özgün ürünlere ulaşmalarının sağlanması bu dersin hedefini oluşturmaktadır. Teknik olarak yüksek değerde ürünlerin aynı zamanda içerik bakımından da zengin, yeni düşüncelerin ortaya koyulduğu çalışmalar olarak hayata geçirilmesi bu dersin temel amaçlarındandır.
|
Dersin tanımı
|
Sanat olgusunun çok yönlü olarak ele alınacağı, güncel sanat olayları ve yeni yaklaşımların konu edileceği sohbetler de hayata geçirilecektir. Kendi iç dünyalarından ve dış gerçeklikten orjinal fikir ve temalar çıkararak, özgün ürünler ortaya koymaları amacıyla öğrencilerde yeni farkındalıklar oluşturulmaya çalışılacaktır. Geleneksel ve çağdaş konu ve yorumları içeren eserler bu bağlamda oluşturulmaya çalışılacaktır.
|
1- |
Tanışma ve kaynaklar hakkında açıklamalar. Dersin tanımlanması, amaçlarının açıklanması Özgün baskı tekniklerinin tanıtılması ve örnekler üzerinde ayrıntılı incelemeler yapılarak baskı resim sanatının temelinin ve çağlar boyunca gösterdiği gelişmenin kavranması
|
2- |
Gravür baskı sanatının özünün açıklanması tekniğin ayrıntıları ile açıklanarak öğrencilere tanıtılması ve kullanılacak malzemelerin bir listesinin oluşturulması
“Teknolojinin getirdikleri ve insan…” konusunun ele alınarak tartışılması bu içerik çerçevesinde eskizlerin oluşturulması
|
3- |
Çinko levhanın parçalar halinde kesilerek öğrencilere dağıtılması, gravür çalışmaların ilk adımını oluşturan lak sürme (asfalt ile boyama) işleminin gerçekleştirilerek kuruması,
Eskizlerin incelenmesi ve geliştirilmesi, çinkoya aktarılması
|
4- |
Baskı işleminin gerçekleştirilmesi Her öğrencinin en az 2’şer baskı çalışmasının olması beklenir
|
5- |
Yeni bir konu olarak “hayvanlar ve çağrışımlar” konusunun ele alınması
|
6- |
Hazırlık sürecinin gerçekleştirilmesi
|
7- |
Baskı süreci ve sonuçların alınması
|
8- |
Vize
|
9- |
Gravür baskı çalışmalarında yeni açılımlara gidilmesi için öğrencilere çinkonun değişik şekillerde kesilebileceği anlatılacak ve denemeler yapmaları için teşvik edilecektir
Yeni çalışma konularının öğrencilerce belirlenmesi alternatifler üzerine tartışmalar.
|
10- |
Ön hazırlığı tamamlanan işlerin geliştirilmesi ve kendi konseptleri içinde seri oluşturma planları
|
11- |
İşlerin baskı sürecinde sonuçlandırılması, çalışmaların edisyon içi olarak kaydedilmesi
|
12- |
“Soyut kompozisyonlarda Yanılsama ve Ritm” konulu uygulamalar eskiz oluşturma ve geliştirme süreci
|
13- |
Hazırlık sürecinin gerçekleştirilmesi
|
14- |
Baskı süreci ve sonuçların alınması
|
15- |
Final
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çukur baskı tekniğini geleneksel ve çağdaş uygulamalarıyla ayrıntılı olarak öğrenerek hayata geçirebilme.
|
2- |
Ön çalışma ve eskizlerle dersin içeriği dahilinde kendi özgün tasarımlarına ulaşabilme
|
3- |
Görsel doygunluga ulaşmış, tamamlanmış, edisyon içinde değerli yerleri olan imzalı ürünler ortaya koyabilme
|
4- |
Özgün tasarımlarının çıkış noktasını ve gelişen fikirle birlikte ürününü yazılı olarak da savunabilme
|
5- |
Atölye kültürünü benimseme ve kurallara uygun çalışma şeklini benimseyebilme
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans yeterliklerine ek olarak, diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının moleküler düzeydeki kompozisyonları, hastalık etyolojisi, tedavi yöntemleri ve hastalığın yaygınlık ve korunma yöntemleri ile ilgili bilgilerini güncel ve ileri düzeyde değerlendirilebilir ve alanlar arasında ilişki kurabilir.
|
|
2- |
Lisans düzeyinden farklı olarak özgün ve spesifik konular hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
3- |
Diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının hastalıklarının teşhis ve tedavisi ile ilgili gerekli araç ve ekipman ile materyal bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Alanında bilim ve teknolojiye yenilik getirme koşuluyla araştırma yetisi kazanır
|
|
5- |
Bilim alanında yeni bir tedavi yöntemi geliştirebilir, özgün bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilir.
|
|
6- |
Ulusal ve uluslar arası alanlarda, alanı ile ilgili makale yayınlayabilir.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
|
|
8- |
Alanı ile ilgili materyal ve teknikleri kullanabilir ve proje geliştirebilir.
|
|
9- |
Ulusal, uluslar arası ve disiplinler arası çalışmalarda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurabilir. Meslek grubunu temsil edebilir.
|
|
10- |
Akademik ve profesyonel anlamda bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri hastasına aktarabilir ve hasta tedavisini en üst seviyede tamamlar.
|
|
11- |
Genel etik kurallarına uygun davranır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
1
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
7
|
1
|
7
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
91
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
7
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Beth Grabowski & Bill Fick "Baskı Resim Sanatı" Karakalem Kitabevi;
AKALAN Güler, 2000 “Gravür”, Kaleseramik Sanat Yayınları, Çanakkale
KESER Nimet, 2005. “Sanat Sözlüğü”, Ütopya Yayınları, Ankara
KAHRAMAN H. Bülent, 2005. “Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve öteleri…” Agora Kitaplığı, İstanbul
LYNTON Nobert, 2004. “Modern Sanatın Öyküsü”, Remzi Kitapevi, İstanbul.
ÇELİK Haydar,2007. Gravür Sanatı“, Engin Yayıncılık İstanbul
|
|