Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ECZACILIK VE İLAÇ HUKUKU |
Birinci düzey |
ECH 202 |
Zorunlu |
3 |
1.00 |
1.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN MİRSAD GÜNDAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MURAT DOĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Harun Mirsad GÜNDAY
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi
|
Dersin amacı
|
Eczacılık mesleğine mensup kişilere sahip oldukları hak ve yükümlülükler hakkında bilgi vermek ve uygulamada yer alan hukuki problemlere çözüm tutmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
İlaç ve eczacılık hukuku; ilaç kavramından, ilaçların bulunmasından piyasaya verilmesine kadar olan aşamada ve kullanımı sırasında ortaya çıkan hukuksal problemler ile eczacının hak ve yükümlülüklerini ele alan hukuk dalını ifade eder.
|
1- |
Toplumu Düzenleyen Kurallar, Hukuk ve Hukuk Bölümleri
|
2- |
Türk Hukukunun Oluşumu ve Kaynakları
|
3- |
Hukuk Kurallarının Tasnifi, Uygulanması ve Haklar
|
4- |
Eczacılık ve Eczacı Olabilmenin Şartları
|
5- |
İnsanlar Üzerinde İlaç Deneyleri Kavramı, Kapsamı ve Türleri
|
6- |
Eczacının Genel Olarak Sorumluluğunu Gerektiren Haller
|
7- |
Eczacının Aydınlatma Yükümlülüğü
|
8- |
Eczacının Sır Saklama Yükümlülüğü
|
9- |
Eczacının Bozuk İlaç Verilmesinden Doğan Hukuki ve Cezai Sorumluluğu
|
10- |
Eczacının İmal Ettiği İlaçtan Doğan Sorumluluğu
|
11- |
İlaç Tavsiyesinden Doğan Sorumluluk
|
12- |
İdarenin Hukuki Sorumluluğu
|
13- |
İlaç Patenti
|
14- |
İlaç Sahtekarlığı Suçları
|
15- |
İlaç Kullanımından Doğan Zararlardan Cezai Sorumluluk
|
16- |
Genel Tekrar
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İlaç ve Eczacılık Hukukunun genel esaslarına ilişkin bilgilerin verilmesi sağlanır.
|
2- |
İlaç ve Eczacılık Hukukunun temel terminolojisine ilişkin bilgilerin verilmesi sağlanır.
|
3- |
İlaç ve Eczacılık Hukukunun diğer hukuk dallarıyla olan ilişkisi ve uygulanacak temel ilkelere ilişkin bilgilerin verilmesi sağlanır.
|
4- |
Teorik olarak alınan bilgiler, derste verilen birçok somut örnek aracılığıyla günlük hayattaki karşılıklarının anlaşılması ve bunların uygulanabilirliği hakkında bilgi sağlanır.
|
5- |
Mezuniyet sonrası en çok karşılaşılan problemlerin, uygulamada yapılan hataların neler olduğu bilgisi sağlanır.
|
6- |
Meslek hayatında karşılaşılabilecek olaylara hukuki bakış açıları ve çözümleri bu ders özelinde sunulur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
1
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
1
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
42
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-) İsmail Kayar ve İhlan Üzülmez, Hukukun Temel Kavramları, Seçkin Yayıncılık, 2003.
2-) Murat Doğan, Eczacının Tazminat Sorumluluğu, Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:VII, Sayı:3-4, Yıl:2012, 1-19.
3-) Mahmut Koca, İlaç Kullanımından Doğan Zararlardan Cezai Sorumluluk, Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi I. Sağlık Hukuku Sempozyumu (İlaç Hukuku), 08-09 Mayıs 2009, 321-361
İsa Döner, İlaç Sahtekarlığı Suçları, Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi I. Sağlık Hukuku Sempozyumu (İlaç Hukuku), 08-09 Mayıs 2009, 361-391
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|