Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİKRO ÖĞRETİM |
Birinci düzey |
MB 016 |
Seçmeli |
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Öğretim İlke ve Yöntemleri
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Ders sonunda öğrenciler;
1. Fen eğitiminde kullanılacak öğretim yöntemleri, teknikleri ve öğrenme araçlarını öğrenirler
2. Hangi tür materyallerden yararlanılacağı hakkında fikir yürütürler
3. Bir fen dersinin nasıl planlanacağı hakkında bilgi sahibi olurlar
4. Bir fen dersine nasıl başlanacağı hakkında bilgi sahibi olurlar.
5. Fen dersinde sınıf yönetiminin sağlanması hakkında öğrenirler
6. Öğrencinin ilgisini çekecek etkinlikler hazırlarlar.
7. Ödevler ve projeler vermeyi öğrenirler
8. “Bir fen dersinde nasıl ölçme ve değerlendirme yapılmalıdır?” sorusuna cevap ararlar
9. Bilimin doğası ve fen okur- yazarlığı kavramlarını derslerinde kullanabilirler
10. Duyuşsal özelliklere (tutum, motivasyon, endişe v.b.) nasıl vurgu yapılacağını anlarlar
11. 21. Yüzyıl becerilerini derslerine entegre eder
12. STEM temelli eğitimin temel prensiplerini derslerine entegre eder
13. Bir fen öğretmeninin tahtayı nasıl kullanacağı hakkında bilgi sahibi olur
14. Sesini etkili bir şekilde kullanmasını öğrenebilir
15. Dersi nasıl bitireceği hakkında fikir sahibi olur
16. Zamanı nasıl etkili kullanacağını öğrenir
|
Dersin tanımı
|
Fen eğitiminde kullanılacak öğrenme yöntemleri, teknikleri, öğrenme araçları nelerdir? Hangi tür materyallerden yararlanılmalıdır? Bir fen dersi nasıl planlanmalıdır? Bir fen dersine nasıl başlanmalıdır? Fen dersinde sınıf yönetimi nasıl sağlanmalıdır? Öğrencinin ilgisini çekecek ne tür etkinlikler yapılmalıdır? Ne tür ödevler ve projeler verilmelidir? Bir fen dersinde nasıl ölçme ve değerlendirme yapılmalıdır? Bilimin doğası ve fen okur- yazarlığı nasıl kullanılmalıdır? Duyuşsal özelliklere (tutum, motivasyon, endişe v.b.) nasıl vurgu yapılmalıdır? 21. Yüzyıl becerilerini derslerine nasıl entegre etmelidir? STEM temelli eğitimin temel prensiplerini derslerine nasıl entegre etmelidir? Bir fen öğretmeni tahtayı nasıl kullanmalı, sesini nasıl ayarlamalıdır? Bir fen öğretmeni dersini nasıl bitirmelidir? Zamanı etkili nasıl kullanılmalıdır?
|
1- |
Tanışma, Derse giriş
|
2- |
Madde ve Değişim (Sınıf 5; Kazanım sayısı 6)
Yöntem: Düz Anlatım; Teknik: Beyin Fırtınası
Araç: Slayt; Ölçme Aracı: Çoktan Seçmeli Soru
|
3- |
Madde ve Isı (Sınıf 6; Kazanım s. 13)
Yöntem: Gösteri; Teknik: İstasyon
Araç: Video/Animasyon; Ölçme Aracı: Açık Uçlu Sorular
|
4- |
Saf Madde ve Karışımlar (Sınıf 7; Kazanım s.16)
Yöntem: 5E; Teknik: TGA
Araç: Deney; Ölçme Aracı: Kahoot
|
5- |
Madde ve Endüstri (Sınıf 8; Kazanım s.17)
Yöntem: İşbirlikçi Öğrenme; Teknik: Altı Şapka
Araç: Kavram Haritası; Ölçme Aracı: Boşluk Doldurma
|
6- |
İnsan ve Çevre (Sınıf 5; Kazanım s.8)
Yöntem: Yaratıcı Drama; Teknik: Rol Oynama
Araç: Fen Okuryazarlığı; Ölçme Aracı: Kavram Karikatürü
|
7- |
Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı Sınıf 6; Kazanım. s.11)
Yöntem: Senaryo T. Öğrenme; Teknik: Çember
Araç: Poster; Ölçme Aracı: Açık Uçlu Sorular
|
8- |
Geri Dönüt Verme
|
9- |
Canlılarda Üreme Büyüme ve Gelişme (Sınıf 7; Kazanım s. 7)
Yöntem: Ters Yüz Öğrenme; Teknik: Kendi kendine Açıklama/Özet Çıkarma
Araç: Padlet; Ölçme Aracı: Portfolyo
|
10- |
Enerji Dönüşümleri ve Çevre Bilimi (Sınıf 8; Kazanım s. 12)
Yöntem: Çoklu Zeka Kuramı; Teknik: Köşeleme
Araç: Analoji; Ölçme Aracı: Kavram Karikatürü
|
11- |
Işığın Yayılması (Sınıf 5; Kazanım s. 6)
Yöntem: Argümantasyon/Tartışma; Teknik: Akvaryum
Araç: Model/Deney; Ölçme Aracı: Çoktan Seçmeli
|
12- |
Ses ve Özellikleri (Sınıf 6; Kazanım s. 9)
Yöntem: STEM T. Öğrenme; Teknik: Vızıltı
Araç: Arduino/Algoodo; Ölçme Aracı: Eşleştirme
|
13- |
Işığın madde ile etkileşimi (Sınıf 7; Kazanım s. 12)
Yöntem: Probleme D. Öğrenme; Teknik: Kartopu
Araç: Yapılandırılmış Grid/Bulmaca; Ölçme Aracı: D/Y-Boşluk Doldurma
|
14- |
Elektrik Yükleri ve Elektrik Enerjisi (Sınıf 8; Kazanım s. 11)
Yöntem: Bilimin D. Öğrenme; Teknik: Philips 66
Araç: Yapılandırılmış Grid/Bulmaca; Ölçme Aracı: D/Y-Boşluk Doldurma
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fen eğitiminde kullanılacak öğretim yöntemleri, teknikleri ve öğrenme araçlarını öğrenirler
Hangi tür materyallerden yararlanılacağı hakkında fikir yürütürler
Bir fen dersinin nasıl planlanacağı hakkında bilgi sahibi olurlar
Öğrencinin ilgisini çekecek etkinlikler hazırlarlar.
|
2- |
Bir fen dersine nasıl başlanacağı hakkında bilgi sahibi olurlar.
Fen dersinde sınıf yönetiminin sağlanması hakkında öğrenirler
|
3- |
Ödevler ve projeler vermeyi öğrenirler
|
4- |
“Bir fen dersinde nasıl ölçme ve değerlendirme yapılmalıdır?” sorusuna cevap ararlar
|
5- |
Bir fen öğretmeninin tahtayı nasıl kullanacağı hakkında bilgi sahibi olur
|
6- |
Bilimin doğası ve fen okur- yazarlığı kavramlarını derslerinde kullanabilirler
|
7- |
Duyuşsal özelliklere (tutum, motivasyon, endişe v.b.) nasıl vurgu yapılacağını anlarlar
|
8- |
21. Yüzyıl becerilerini derslerine entegre eder
|
9- |
STEM temelli eğitimin temel prensiplerini derslerinSesini etkili bir şekilde kullanmasını öğrenebilir
|
10- |
Zamanı nasıl etkili kullanacağını öğrenir
Dersi nasıl bitireceği hakkında fikir sahibi olur
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları kavrar.
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları inceler ve verileri yorumlar.
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak olay ve olguları bağımsız olarak yürütmek, planlamak ve yönetmek için sorumluluk alır.
|
|
2- |
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerinin nasıl uygulanacağını bilir.
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini inceler, değerlendirir ve uygular.
Öğretim program, strateji, yöntem ve tekniklerini bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
|
|
3- |
Ölçme ve değerlendirme araçlarının nasıl uygulanacağını bilir.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını inceler, değerlendirir ve uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını bağımsız olarak planlar ve geliştirir.
|
|
4- |
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bilgi edinir.
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında, edindiği bilgileri eleştirir ve değerlendirir, kavramlar arasında ilişki kurar, ihtiyaçlarını belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürür, gelişmeleri izler ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi kullanır.
Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Eğitim alanlarında bireysel ve/veya grup çalışmaları yapar.
|
|
5- |
Bilimin doğasını kavrar, bilginin kaynağı, sınırları, geçerlik ve güvenirliğinin nasıl değerlendirileceğini bilir.
Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapar, bilginin kaynağına ulaşır, bilginin geçerlik ve güvenirliğini test eder.
Bilimin doğasına yönelik uygulamalar yapmak, bilginin kaynağına ulaşmak ve bilginin geçerlik ve güvenirliğini test etmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
6- |
Ulusal ve uluslararası projeler hakkında bilgi sahibi olur.
Ulusal ve uluslararası projeler tasarlar.
Bireysel ve grup çalışmalarında ulusal ve uluslararası projeleri bağımsız olarak yürütür, planlar ve yönetir.
|
|
7- |
Öğretim materyalleri planlama ve tasarlama hakkında bilgi sahibi olur.
Öğretim materyalleri planlar ve tasarlar.
Öğretim materyallerini planlamak ve tasarlamak için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
8- |
Öğrenilen bilgilerin farklı derslerde nasıl kullanacağı hakkında bilgi sahibi olur.
Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygular.
Öğrenilen bilgileri farklı derslerde uygulayabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
|
9- |
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgilere sahip olur.
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır ve çözüm önerisi geliştirir.
Öğrenci gelişim düzeylerine bağlı olarak öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında sorumluluk alır.
|
|
10- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar.
Öğretmenin rehberlik görevlerini uygular ve öğrenci tanıma yollarını kullanır.
Öğretmenin rehberlik görevlerini uygulayabilmek ve öğrenci tanıma yollarını kullanabilmek için bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
11- |
Bir dersin nasıl planlanacağını, değerlendirileceğini ve yürütüleceğini bilir.
Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlar, değerlendirir ve yürütür.
Bilgi ve becerilerini kullanarak belirli bir dersi planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
12- |
Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin nasıl takip edileceğini ve kullanılacağını kavrar.
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri uygular.
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri planlamak, değerlendirmek ve yürütmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
13- |
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanır.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz eder ve değerlendirir.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile analiz etmek ve değerlendirmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
Milli Eğitim Temel Kanunu''''nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
|
|
14- |
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında bilgi sahibi olur.
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirir.
Mesleki sorumluluk ve etik bilinci hakkında karşılaşılan ve ön görülemeyen sorunları çözmek için sorumluluk alır.
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
|
|
15- |
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına nasıl uygulanacağını kavrar.
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
Felsefe, psikoloji, tarih, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramların alanına uygulanmasında bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
16- |
Sınıf yönetiminin nasıl etkili olacağını kavrar.
Sınıf yönetimini etkili olarak uygular.
Sınıf yönetimini etkili uygulayabilmek için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
17- |
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını kavrar.
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygular.
Atatürk ilke ve inkılaplarının önemini, gelişimini ve sonuçlarını alanına uygulamak için bağımsız ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alır.
|
|
18- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
|
|
19- |
Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanında bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
14
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Alkan, C ve Kurt, M (2014). Özel Öğretim Yöntemleri. (4.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Yaman, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2013). Fen Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri I-II. Ankara: Anı Yayıncılık
Bektaş, O. (2021). Felsefe denge kuramına dayalı fen öğrenimi etkinlikleri. Eğiten Kitap.
|
|