Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SERVET ÖZCAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. SERVET ÖZCAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze; Dersi alan öğrencilere ilerleyen haftalık konuların ppt sunumları dersten bir hafta önce dağıtılmakta ve internet ortamından yararlanabilecekleri kaynaklar da temin edilmektedir. Ayrıca, konu kapsamında sağlanan dokümantasyonların konular dahilinde sınıf içerisinde tartışılması sağlanmaktadır. Konunun tamamlanması sonrasında, her öğrenciye bireysel ödev konusu verilmektedir. Dersi takip eden haftada, öğrencilerin ödevlerini tartışmasına izin verilmekte ve benzer problemleri çözmeleri konusunda öneriler üretmeleri beklenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı; embriyonik kök hücre ve iPS hücrelerinin oluşumlarını ve özeliklerini öğrenmek, bu alanda bilimsel metodolojiyi anlamak ve derinleşmek, ES ve iPS konularında yayınlanmış kritik makaleleri eleştirel yorumlayabilmek ve rejeneratif tıp uygulamasında hücre tabanlı teknolojilerin kullanımı degerlendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, özünde embriyonik kök hücre ve iPS hücrelerinin potansiyellerini öğrenerek insan gelişiminde bu hücrelerin rolünü keşfetmektir.
Kök hücre çalışmalarının önemli hedeflerinde birisi de hücre farklılaşmasının anlaşılmasıdır. Biyolojik bilimlerde önemli sorulardan birisi; nasıl oluyor da döllenmiş tek yumurta hücresinden 200'den fazla vücudu oluşturan farklı hücre tipleri haline dönüşmekte sorusuna cevap verebilmektir. Bu sorunun anlaşılabilmesi için; 1) çeşitli hücre tiplerinin tanımlanması, 2) primer hücrelerden manipülasyonla farklılaşmış hücrelerin elde edilmesi mümkün olabilmekte sorularının cevaplandırılmasındır.
Kurs boyunca, öğrencilerin iPS oluşturulmasında bilim dünyasında kullanılan çeşitli modelleri yarar ve olumsuzlukları açısından tartışmak ve her bir jenerasyon metodolojisini klinik potansiyelleri açısından yararları ve sakıncaları açısından değerlendirmelerine temel oluşturacak bilgi düzeyine ulaştırmaktır.
|
1- |
Tartışma 1: Dersin genel tanımı ve Embiryonik Kök Hücre (ES) hakkında etik konular ve kullanım.
|
2- |
Tartışma 2: Tanımı ve tarihçesi bakımından ES nedir?
|
3- |
Tartışma 3: Uygulama 1; Hayvan modelinin oluşturulması.
|
4- |
Tartışma 4: Hücre farklılaşması, moleküler model.
|
5- |
Tartışma 5: Öncül hücre nasıl özelleşir/farklılaşır (devam).
|
6- |
Tartıma 6: İlaç araştırmaları ve toksisite testleri.
|
7- |
Tartıma 7: Yeni yöntem/teknik: iPS hücresi nedir?
|
8- |
Tartışma 8: iPS oluşturulmasında denysel yöntemler; viral vektörlerle transfeksiyon, kromozom integrsayonları.
|
9- |
Tartışma 9: iPS oluşturulmasında denysel yöntemler; epizomal vektörlerle transfeksiyon.
|
10- |
Tartışma 10: iPS oluşturulmasında denysel yöntemler; mRNA transfeksiyonu, protein uygulamaları.
|
11- |
Tartışma 11: iPS generasyonu, pluripotent transisyon, genetic, flow sitometre ve immünosito analizleri.
|
12- |
Tartışma 12: Klinik uygulama modelleri
|
13- |
Tartışma 13: Ders başlangıcı konularının ES ve iPS hücrelerinin potansiyel ve etik konularının tekrar ziyaret edilmesi.
|
14- |
Tartışma 14: Ders başlangıcı konularının ES ve iPS hücrelerinin potansiyel ve etik konularının tekrar ziyaret edilmesi.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Embiryonik kök hücrenin özelikleri, deneysel yaklaşımları değerlendirmek ve etik bakışı değerlendirebilmek
|
2- |
Embiryonik kök hücrenin özeliklerini tanımlamak ve hangi metotlarla laboratuvar ortamında karakterize edilebileceklerini tanımlamak
|
3- |
Embiryonik kök hücrenin ilk olarak farede modelinde tanımlanması ve insan hastalıkları modelinde çığır açıcı yaklaşımı sunmasını değerlendirmek
|
4- |
Hayvan modelinde transplantasyon sonrası Embiryonik kök hücre sonuçlarını tartışmak
|
5- |
Deneysel model systeminde embiryonik kök hücreyi keşfetmek; yararları ve olumsuzlukları değerlendirmek
|
6- |
İlaç toksisite çalışmalarında Embiryonik kök hücre kullanımını değerlendirmek: örnek model kalp hücreleri kullanımı
|
7- |
Deneysel yaklaşımla (yeniden programlama); iPS
|
8- |
Gerçek embiryonik kök hücre kullanımına karşı indüklenmiş (iPS) olumlu ve olumsuzluklarını karşılaştırmak. iPS teknolojisinin bize sunduğu imkanları değerlendirmek
|
9- |
İnsan hastalık ve tedavisinde kişi özelinde iPS oluşturulması; transplantasyonu ve hastalık mekanizmalarının anlaşılmasında model uygulamaları değerlendirebilmek
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
|
|
3- |
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
|
|
5- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
|
|
8- |
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
|
|
9- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
4
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
2
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
5
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
4
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
4
|
4
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1) Web based resources at CiRA, NCBI, EMBO etc.
2) Takahashi, K. et al. 2007. Induction of Pluripotent Stem Cells from Adult Human Fibroblasts by Defined Factors. Cell; 131: pgs 861-872. (Primary)
3) Thomson J.A. et al. 1998. Embryonic Stem Cell Lines Derived from Human Blastocyst. Science; 282: pgs 1145-1147. (Primary)
4) Rippon, H.J. and A.E. Bishop. 2004. Embryonic stem cells. Cell Proliferation; 37: pgs 23-34. (Review)
5) Nusslein-Volhard, C. Gradients that Organize Embryo Development. Scientific American; August 1996: pgs 54-61. (Introduction)
6) Yan, Y. et al. 2005. Directed Differentiation of Dopaminergic Neuronal Subtypes from Human Embryonic Stem Cells. Stem Cells; 23: 781-790. (Primary)
7) Braam, S.R. et al. 2009. Prediction of drug-induced cardiotoxicity using human embryonic stem cell-derived cardiomyocytes. Stem Cell Research; 4: pgs 107-116. (Primary)
8) Colman, A. 2008. Induced Pluripotent Stem Cells and Human Disease. Cell Stem Cell; 3: pgs 236-237. (Preview)
9) Hyun, I. et al. 2007. New Advances in iPS Cell Research Do Not Obviate the Need for Human Embryonic Stem Cells. Cell: Stem Cell; 1: pgs 367-36. (Review)
10) Belmonte, J.C.I. et al. 2009. Induced pluripotent stem cells and reprogramming: seeing the science through the hype. Nature Reviews: Genetics; 10: pgs 878-883.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Dersi alan öğrencilere ilerleyen haftalık konuların ppt sunumları dersten bir hafta önce dağıtılmakta ve internet ortamından yararlanabilecekleri kaynaklar da temin edilmektedir. Ayrıca, konu kapsamında sağlanan dokümantasyonların konular dahilinde sınıf içerisinde tartışılması sağlanmaktadır.
|
|