Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İngiliz Dili ve Edebiyati (doktora) > ÇAĞDAŞ EDEBİYAT KURAMLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇAĞDAŞ EDEBİYAT KURAMLARI Üçüncü düzey ELIT603 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Ingilizce
Koordinatör PROF. DR. HASAN BAKTIR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ.DR. MELİH KARAKUZU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı DOÇ.DR. MELİH KARAKUZU
Dersin veriliş şekli Anlatım, Sunum, Ödev, Tartışma.
Dersin amacı Bu ders başlıca çağdaş edebiyat kuramları ve onların uygulamalı eleştiride uygulaması üzerine odaklanır.
Dersin tanımı Yirminci Yüzyıl, çeşitli türdeki eleştirileri ve hem eski hem de yeni eserleri okumamızı, anlamamızı etkileyen bazı edebiyat kuramlarına tanıklık etmiştir. Bu ders şu akımların tarihsel geçmişi ve doğasını inceler: Formalism (Biçimcilik), New Criticism(Yeni Eleştiri), Reader-Response Theory (Okur Tepki Kuramı), Structuralism (Yapısalcılık), Psychoanalysis (Psikanaliz), Poststructuralism (Post Yapısalcılık), Feminist Poetics (Feminist Şiir), Postmodernism (Postmodernizm), and Postcolonialism (Postkolonializm)

Dersin içeriği
1- Giriş: Edebi Çalışmalar ve Kuram.
2- Biçimcilik ve Yeni Eleştiri.
3- Biçimcilik ve Yeni Eleştiri.
4- Retorik ve Okur-Tepkisi
5- Yapısalcılık ve Göstergebilim
6- Yapısalcılık ve Göstergebilim
7- Postyapısalcılık, Yıkım ve Postmodernizm
8- Psikanalitik Eleştiri:Freud ve Lacan
9- Yarıyıl Sınavı
10- Tarihsel Eleştiri
11- Feminizm ve Cinsiyet Çalışmaları
12- Feminizm ve Cinsiyet Çalışmaları
13- Postkoloniyal Eleştiri
14- Yeni Tarihçilik
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Okunulan herhangi bir kitaba, ona uygulanabilecek muhtemel eleştiri kuramlarıyla yaklaşmak.
2- Kuram ve eleştirinin bizim okuma duygumuzu genişletmeye nasıl yardımcı olacağını anlamak
3- Edebiyat bölümlerinde kuram hakkında neler konuşulduğunu anlayabilme.
4- ---
5- ---
6- ---
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1- Bu bölümde lisansüstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
2- 2- Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
3- 3- Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
4- 4- Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
5- 5- Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
6- 6- Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
7- 7- Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler
8- 8- İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
9- 9- Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
10- 10- Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
11- 11- İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
12- 12- İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler.
13- 13- Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
14- 14- Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler.
15- 15- Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
16- 16- Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
17- 17- Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler.
18- 18- Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
19- 19- Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
20- 20- Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 6 60
Ödevler 1 6 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 15 15
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 15
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Davis, Robert Con and Ronald Schleifer, eds. Contemporary Literary Criticism: Literary and Cultural Studies, 4th edition. New York: Longman 1998. Hutcheon, Linda. The Politics of Postmodernism, 2nd edition. London and New York: Routledge, 2002.
Yardımcı Kaynaklar Selden, Raman, Peter Widdowson and Peter Brooker, eds. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory, 5th edition. London and New York: Pearson Longman, 2005.

Ders ile ilgili dosyalar