Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANADOLU ÖNCESİ TÜRK SANATI I |
İkinci düzey |
ST 619 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Türklerin tarih sahnesine ilk çıktığı bölge kültürleri ve ilk Türk Devri eserleri kültür ve medeniyetini içermektedir. İslamiyet Öncesi Türk Sanatı dersinde; Türklerin İslamiyet’i kabul etmeden önceki dönemlerdeki yaptıkları sanat eserleri ve mimari yapıları incelenecektir.
|
Dersin tanımı
|
Türklerin tarihte ilk görüldükleri Orta Asya ve çevresinin tarihi ve coğrafi boyutu, bölgedeki arkeolojik araştırmalar ve bulgular, hazırlık kültürleri, İslâm öncesi Türk sanatında kurganların yeri; Hun tarihinin ana hatları; Hun mimarisi; Orta Asya hayvan üslubu; Hun sanatının batıya yayılışı, İskit dönemleri, arkeolojisi ve buluntuları Sanat Tarihi bakış açısıyla incelenmektedir. Hun, Göktürk ve Uygur dönemi yapıları ve sanat eserleri ele alınacaktır.
|
1- |
Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgi edinilerek Orta Asya’nın Coğrafi Durumu hakkında fikir sahibi olunacaktır.
|
2- |
Orta Asya Kültürleri; 1-Anav Kültürü, 2-Afanasyevo Kültürü 3-Andronovo Kültürü, 4-Karasuk Kültürü hakkında detaylı bilgiler edinilecektir.
|
3- |
Türklerin Ana Yurdu ve Göçler hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
4- |
Orta Asya’da Kurulan İlk Türk Devletleri hakkında fikir edinilecektir.
|
5- |
İskit Sanatı hakkında detaylı bilgiler edinilerek konuya yönelik sorular sorabilecektir.
|
6- |
Hun Sanatı, Hunlarda Din, Ölü Gömme Adetleri hakkında detaylı bilgiler edinilerek konuya yönelik sorulara cevap verebilecektir.
|
7- |
Hun Mimarisi, Mezar Mimarisi (Kurganlar) ve İslam Öncesi Türk Sanatında Kurganların Yeri, 1-Pazırık Kurganları, 2-Başadar Kurganı 3-Şibe Kurganı 4-Bere ve Tüekta Kurganı 5-Noin Ula Kurganı 6-Katanda Kurganları hakkında detaylı bilgiler edinilecektir.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Çadır, Topak Ev, Alaçık, Karaçadır, Çadırın Türk Evi ile İlişkisi açıklanarak konuyla ilgili detaylı bilgiler edinilecektir.
|
10- |
Hun Halı, Dokuma ve Maden Eserleri, Hun Resim Sanatı hakkında fikir edinilecektir.
|
11- |
Göktürkler Dönemi Eserleri hakkında detaylı bilgi edinilecektir.
|
12- |
Uygur Sanatı, -Uygur Şehirleri hakkında fikir sahibi olunacaktır.
|
13- |
İslam Öncesi Türk Sanatının İslami Dönemi Etkisi hakkında fikir edinilecektir.
|
14- |
Mimari Bir Külliyeler Kompleksi Olarak Orhun Anıtlarının Örettikleri ve Asya’ya Batı Tarihçiliği Gözüyle Bakmanın Sakıncaları Çinli Seyyahlar ve Seyahatnameleinde Orta Asya I, Arap Seyahatnamelerinde Türkler Avrupalı Seyyahlar ve İpek yolu, konuları hakkında bilgi edinilecektir.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler.
Orta Asya’nın Coğrafi Durumu hakkında bilgi edinilecek.
|
2- |
Orta Asya Kültürleri; 1-Anav Kültürü, 2-Afanasyevo Kültürü 3-Andronovo Kültürü, 4-Karasuk Kültürü hakkında bilgi edinilecek.
|
3- |
Türklerin Ana Yurdu ve Göçler hakkında bilgi edinilecek.
|
4- |
Orta Asya’da Kurulan İlk Türk Devletleri hakkında bilgi edinilecek.
|
5- |
İskit Sanatı hakkında bilgi edinilecek.
|
6- |
Hun Sanatı, Hunlarda Din, Ölü Gömme Adetleri
Hun Mimarisi, Mezar Mimarisi (Kurganlar) ve İslam Öncesi Türk Sanatında Kurganların Yeri, 1-Pazırık Kurganları, 2-Başadar Kurganı 3-Şibe Kurganı 4-Bere ve Tüekta Kurganı 5-Noin Ula Kurganı 6-Katanda Kurganları hakkında bilgi edinilecek.
|
7- |
Çadır, Topak Ev, Alaçık, Karaçadır, Çadırın Türk Evi ile İlişkisi
Hun Halı, Dokuma ve Maden Eserleri, Hun Resim Sanatı hakkında bilgi edinilecek.
|
8- |
Göktürkler Dönemi Eserleri
Uygur Sanatı, -Uygur Şehirleri hakkında bilgi edinilecek.
|
9- |
İslam Öncesi Türk Sanatının İslami Dönemi Etkisi hakkında bilgi edinilecek.
|
10- |
Mimari Bir Külliyeler Kompleksi Olarak Orhun Anıtlarının Örettikleri ve Asya’ya Batı Tarihçiliği Gözüyle Bakmanın Sakıncaları Çinli Seyyahlar ve Seyahatnameleinde Orta Asya I, Arap Seyahatnamelerinde Türkler Avrupalı Seyyahlar ve İpek yolu hakkında bilgi edinilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Günlük hayatta karşılaştığımız ekonomik sorunlara iktisat teorileri ışığında çözüm üretebilmek.
|
|
2- |
İktisat biliminin alt dallarında uzmanlaşmak.
|
|
3- |
İktisadi önermeleri çözebilmek amacıyla,matematiksel, ekonometrik ve istatistiksel yöntemleri kullanabilme yeteneğine sahip olmak.
|
|
4- |
Ekonomik verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında bilimsel ve ahlaki değerlere sahip olmak.
|
|
5- |
İktisadi araştırmaları hazırlama ve yazmada araştırma ve yazma yeteneği kazanmak.
|
|
6- |
Ekonomi alanında yabancı literatürü takip etmek amacıyla en az bir yabancı dili konuşma, anlama ve yazma becerisi kazanmak.
|
|
7- |
İktisat alanının gerektirdiği düzeyde paket programları kullanabilme yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
16
|
80
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ÖGEL, Bahaeddin: Türk Kültür Tarihine Giriş, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1991.
RADLOF, W.: Sibirya'dan Seçmeler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2.Basım, Ankara 1986.
SÜMER, Prof.Dr.Faruk: Oğuzlar, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul 1992
TÜMER, Prof.Dr.Günay, KÜÇÜK, Doç.Dr.Abdurrahman: Dinler Tarihi, Ocak Yayınları, Ankara 1988
YURDAYDIN, Hüseyin G., DAĞ, Doç.Dr.Mehmet: Dinler Tarihi, Gündüz Matbaacılık, Ankara 1978.
ERKİN, Alptekin Uygur Türkleri, Boğaziçi Y.,İstanbul,1978.
Doğan AVCIOĞLU, Türklerin Tarihi-II. ve III. kitap, Bilgi Y., Ankara, 1994-1995.
Mustafa CEZAR, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, T. İş Bankası Y., İstanbul, 1977.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
BANARLI, Nihat Sami: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1971.
CAMPBELL, Joseph: Doğu Mitolojisi, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara Haziran 1993.
HANÇERLİOĞLU, Orhan: Dünya İnançları Sözlüğü, Remzi Kitabevi , II. Basım, İstanbul Eylül 1993.
İNAN, Abdulkadir: Tarihte ve Bugün Şamanizm, TTK Basımevi, II.Baskı, Ankara 1972.
ÖGEL, Bahaeddin: Türk Mitolojisi, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, TTK Basımevi, 2. Baskı, Ankara 1993.
|
|