Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FELSEFE VE EDEBİYAT |
Birinci düzey |
ELIT214 |
Seçmeli |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersin önkoşul dersi olmamakla birlikte felsefeye giriş dersini alan bir öğrenci dersin mantığını, bakış açısını daha iyi anlayabilmek için iyi bir altyapıya sahip demektir.Eserlerin ve dönemlerin yorumlanmasında kuşkusuz daha başarılı olacaktır.
|
Eğitimin dili
|
ingilizce
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SİNAN KILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ EMEL AYCAN ASMA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı felsefe ve edebiyatı disiplinlerarası bir bakış açısıyla inecelemek, analiz etmek ve gerek felsefede gerek edebiyatta önemli felsefecilerin ve edebiyatçıların bakış açılarını, eserlerini yorumlayarak, iki disiplini birbiriyle bağlantılı olarak karşılaştırmak,disiplinlerarası yorumlar yapabilmektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, öncelikle etimolojik olarak tanımlarından yola çıkarak edebiyat, felsefe ilişkisini, düşünürlerin ve edebiyatçıların fikirlerine, eserlerine göre tartışmak ve analiz etmek üzerine kuruludur.
|
1- |
Müfredat programının açıklanması ve genel olarak dersin giriş konularının açıklanması.
|
2- |
Felsefe ve edebiyat terimlerinin etimolojik anlamı ve tarihsel dönemlerde farklı bilim adamlarına göre yorumlarının incelenmesi.
|
3- |
Felsefe ve edebiyatın karşılaştırılması, etkileşim yönlerinin incelenmesi ve ortaya konması.
|
4- |
Felsefede ve edebiyatta düşünürlerin, edebiyatçıların bakış açıları ve ortaya koydukları eserlerde edebiyatın ve felsefenin ortak ve farklı yönlerinin tartışılması.
|
5- |
Justen Garder''ın Sofie''s World adlı eserinin felsefi yönden incelenmesi ve ortaya koyduğu bakış açılarının yorumlanması.
|
6- |
Albert Camus''un ''The Stranger'' adlı eserinin edebi ve felsefi yönden incelenmesi.
|
7- |
Konuların gözden geçirilmesi ve tartışılması
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Goethe''nin felsefi bakış açısının incelenmesi ve ''Faust'' adlı eserinin edebi ve felsefi analiz edilmesi.
|
10- |
Dostoyevski''nin Crime and Punishment adlı eserinin edebi ve felsefi yönden analiz edilmesi.
|
11- |
Aldous Huxley''in Brave New World adlı eserinin edebi ve felsefi yönden incelenmesi.
|
12- |
Kafka''nın ''Metamorphosis'' adlı eserinin edebi ve felsefi yönden incelenmesi.
|
13- |
Dönem Konularının gözden geçirilmesi.
|
14- |
Konuların tekrar edilmesi ve yeniden yorumlanması.
|
15- |
Yarıyılsonu sınavı
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Bu derste öncelikli olarak felsefe ve edebiyatın tanımları üzerinde durulacaktır.
|
2- |
Edebiyat felsefe ilişkisi, bunun tarihsel, edebi ve felsefi boyutları tartışılacaktır.
|
3- |
öğrenciler edebiyatın ve felsefenin farklı boyutlarda disiplinler arası boyutta etkileşimini ve ilişkisini analiz edebileceklerdir.
|
4- |
Farklı dönemlerde edebiyat, felsefe ilişkisi, düşünürlerin ve edebiyatçıların bakış açılarına göre yorumlanacaktır.
|
5- |
Edebiyat-felsefe ilişkisini farklı boyutlarıyla ortaya koyan önemli eserlerin analizleri üzerinde durulacaktır.
|
6- |
Felsefe ve edebiyatın etkileşiminin kazandırdığı önemli yeni sentezler ve bunlar üzerinde fikir tartışmaları yapılacaktır.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
|
|
2- |
Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
|
|
3- |
İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
|
|
4- |
İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
|
|
5- |
Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
|
|
6- |
İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
|
|
7- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
|
|
8- |
Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
|
|
9- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
|
|
10- |
Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
11- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
|
|
12- |
Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
|
|
13- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
|
|
14- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
|
|
15- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
|
|
16- |
Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
|
|
17- |
Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
|
|
18- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
|
|
19- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
|
|
20- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
1
|
2
|
2
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
10
|
20
|
Ödevler
|
2
|
12
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
10
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
72
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
The Encyclopedia of Philosophy
Edwards, Paul, ed.
8 vols. New York: MacMillan, l967, plus supplement, 1996.
Greek Philosophical Terms: A Historical Lexicon
Peters, F. E.
New York: New York University Press, 1967.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Encyclopedia of Classical Philosophy
Zeyl, Donald J., Daniel T. Devereaux and Phillip T. Mitsis, eds.
4 vols. San Diego, CA: Academic Press, 1998.
Ortaçağda Felsefe,Etienne Gilson
|
|