Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BANKA HUKUKU |
İkinci düzey |
HKÖT 508 |
Seçmeli |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BURAK ADIGÜZEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. BURAK ADIGÜZEL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araştırma Görevlisi Özgün Karaahmetoğlu ve Aydın Alber Yüce
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze Eğitim
|
Dersin amacı
|
Aralarında ilişki bulunan ve birbirini etkileyen unsurların oluşturduğu bir bütün olan “finansal sistem” içinde yer alan tarafların birinde “fon fazlası olanlar” yani gelirinin belli bir oranını kullanmamış olan tasarruf sahipleri; diğerinde ise, “fon ihtiyacı olanlar” yani tüketici veya yatırımcılar yer almaktadır. Tasarruf sahiplerinden yatırımcı veya tüketicilere “fon aktarımı” ise, “finansal aracılar” eliyle yerine getirilmektedir. İşte bu finansal aracılardan birisini de “bankalar” teşkil etmektedir. Fakültemizin dördüncü sınıfında aktarılan bu dersin başında ele alınan banka hukuku içinde banka kavramı, yapısı ve bankacılık sistemi incelenmektedir. Ancak dersin ağırlıklı bir kısmını banka sözleşmeleri hukuku teşkil eder.Bankalar fon fazlası olanlardan yani tasarruf sahiplerinden fon toplarken, fon ihtiyacı olan yatırımcı ya da tüketicilere fon aktarmaktadır. Bunlardan ilki, “mevduat” olarak anılırken, ikinci durum ise, “kredi” olarak adlandırılmaktadır. Bankaların en popüler işlemleri olan mevduat ve kredi sözleşmeleri ile başlayan banka sözleşmeleri hukuku kısmında ise bankaların müşterileriyle olan ilişkileri incelenmektedir. Bu anlamda havale ve akreditif gibi banka işlemleri, ayrıntılı olarak ele alınmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bankacılık işlemlerinin hukuki boyutu ayrıntılarıyla incelenmektedir.
|
1- |
Banka Hukuku
|
2- |
bankacılığın tarihçesi ve gelişimi
|
3- |
banka hukukunun kaynakları
|
4- |
Türk bankacılık sistemi
|
5- |
bankaların hukukî yapısı, özellikle kuruluşları ve türleri
|
6- |
bankaların malvarlıksal düzenleri, organları
|
7- |
Banka Sözleşmeleri Hukuku
|
8- |
Banka ile müşterileri arasındaki ilişkilerin genel olarak değerlendirilmesi
|
9- |
banka sözleşmelerinin genel özellikleri, genel işlem şartları
|
10- |
Bankacılık İşlemleri; tevdi işlemleri, mevduat kavramı ve niteliği
|
11- |
banka hesabına ilişkin açıklamalar, banka hesabının türleri ve özellikle câri hesap
|
12- |
kredi işlemleri, kredi kavramı, kredi açma sözleşmeleri, kredilerin sınıflandırılması, doğrudan kredi-dolaylı kredi, açık kredi-teminatlı kredi, ticari kredi-bireysel kredi, verilen kredi miktarına göre yapılan ayrım (büyük krediler)
|
13- |
nakdî-gayrınakdî kredi ayrımı ve bunların özel görünümleri
|
14- |
ödeme işlemleri ve özellikle havale, havalenin amacı, genel olarak işleyişi, havalede taraflar, havalenin hukukî niteliği, havalede taraflar arasındaki hukukî ilişkiler
|
15- |
akreditif işlemi, akreditifin amacı, işleyişi, tarafları, akreditif işleminde taraflar arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi, akreditif işleminin işlevleri ve şekilleri, akreditifin hukukî niteliği, akreditifte def’iler sistemi, akreditifin türleri, akreditifin sona ermesi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
In the banking sector, in terms of deposit banks, establish effective working credit system to provide confidence and stability in financial markets that sustain the activities and savings with the rights and largely regular employee can be performed in order to protect the interests of establishing a trusted and reputable banking system is open as possible.
|
2- |
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
2
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
28
|
2
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ünal Tekinalp'in Banka Hukukunun Esasları, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2009.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
TTK, Bankacılık Düzenlemeleri
|
|