Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Radyoterapi > KELAM TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KELAM TARİHİ Birinci düzey İLH415 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MURAT SERDAR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. MURAT SERDAR-Öğretmen RESUL COŞKUN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. MUHAMMED ÇINAR
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Kelam Tarihi dersi, kelam ilminin ortaya çıkışını, tanımını, doğuşuna etki eden nedenleri inceleyerek kavratmayı amaçlar. Ayrıca mezheplerin oluşumuna etki eden faktörleri ele alarak Ehli-Sünnet, Mu’tezile, Haricilik, Şiilik, Mürcie gibi temel kelami ekollerin oluşumu ve başlıca görüşleri hakkında genel değerlendirmelerde bulunur.
Dersin tanımı Kelam ilminin, doğuşu, gelişimi ve geçirdiği evreleri şahıs, grup ve olaylar bağlamında bilimsel ve tarihsel açıdan ele alır.

Dersin içeriği
1- Kelam İlminin Doğuşu ve Doğuşuna Etki Eden Nedenler
2- Kelam İlminin Tanımı ve Gayesi
3- Kelam İlmine Verilen İsimler
4- Kelam İlminin Diğer İlimlerle Mukayesesi
5- Kelam İlminin Genel Muhtevası ve Kaynakları
6- İlk Dönem İtikadi Tartışmalar
7- Haricilik ve Temel Görüşleri
8- Şiilik ve Temel Görüşleri
9- Cebriyye, Kaderiyye ve Temel Görüşleri
10- Mürcie ve Temel Görüşleri
11- Müşebbihe, Mücessime ve Temel Görüşleri
12- Mutezile ve Genel Düşünce Yapısı
13- Eşarilik ve Genel Düşünce Yapısı
14- Maturidilik ve Genel Düşünce Yapısı
15- Yeni İlm-i Kelâm ve Güncel Kelâm Meseleleri
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslam inanç ve düşüncesinin tarihsel olaylarla bağlantısını kavrar.
2- Dini düşüncenin oluşumunda çevresel faktörlerin rolünü anlar.
3- Dini grupların birbiriyle ilişkisi ve karşılıklı bakış açılarındaki dinsel faktörleri fark eder.
4- Din ile mezhep arasındaki ilişkiyi kavrayarak evrensel bir din telakkisi oluşturma imkanını bulur.
5- İslam düşünce tarihindeki farklılıklar ile günümüz düşünce yapıları arasında muhakeme yapabilme kabiliyeti kazanır.
6- Kelam ilmi içerisinde Kelam Tarihi''nin mühim bir yeri kapsadığını fark eder.
7- Tarihte ortaya çıkmış kelam mezheplerini öğrenir.
8- Güncel kelam meselelerine ilişkin bilgiye sahip olur.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- Sorumluluğu altındaki radyoterapi cihazının çalıştırılması, kullanılması ve bakımını bilir. Cihazları kullanıma hazır hale getirir, olası arızaları sorumlu kişiye bildirir.
4- Tedavi öncesi kullanılacak malzemeleri hazır bulundurur.
5- Uzmanın belirlediği tedaviyi belirlenen ölçü ve hesaplara göre uygular. Radyoterapi sırasında hastanın durumunu kontrol eder.
6- Hastalar için her türlü koruma bloklarının hazırlanmasını bilir, hastanın immobilizasyonunun sağlanmasında, termoplastik maske ve aparatlarını uygulamaya hazır hale getirir ve uygulamada görev alır.
7- Otomatik banyo cihazlarının kullanır. Uzmanlarla birlikte simülasyon işlemlerine, port filmlerinin çekimi işlemlerine katılır ve cihazları kullanır.
8- Radyasyon güvenliğini bilir. Yok edilmesi gereken radyoaktif atık malzemenin çevreye zararlı olmasını önlemek için gereken tedbirlerin alınmasında görev alır.
9- Tümör oluşumu ve hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
10- Tehlike durumunda radyasyon güvenliği kurulunca hazırlanmış olan acil durum planını uygular.
11- Işın tedavisi görecek hastaların gereksinim duyabileceği her türlü yardımcı malzemeyi hazırlar.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19- Sosyal hayata fiziksel ve duygusal olarak uyum sağlayarak toplum için sosyal sorumluluğunu yerine getirir.
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     111
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Prof. Dr. Temel Yeşilyurt, Prof. Dr. Murat Serdar, Prof. Dr. Harun Işık: Kelam Tarihi
Yardımcı Kaynaklar Eş’ari, Makâlatu’l-İslamiyyin, İstanbul 1928; Şehristani, El Milel ve’n-Nihal;Şerafeddin Gölcük: Kelam Tarihi; Bekir Topaloğlu: Kelam İlmi Giriş.

Ders ile ilgili dosyalar