Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SPOR TARİHİ |
Birinci düzey |
YSYB 105 |
Zorunlu |
1 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HAKKI ULUCAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞR.GÖR.RAHMİ YALÇIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dünyada beden eğitimi ve sporun geçirdiği aşamaların tarihi ve kültürel yönleriyle incelenmesi
|
Dersin tanımı
|
spor tarihi
|
1- |
İlk insanlar ve spor
|
2- |
Dünya sporunun tarihsel gelişimi: ilk çağlarda spor; Sümerler, Asur-Babiller, Etiler
|
3- |
Mısırlılar, Yahudiler, İranlılar, Çinliler ve Hintlilerde spor
|
4- |
Giritliler, Atinalılar, Ispartalılar ve Yunanlılarda spor
|
5- |
Antik Olimpiyat Oyunları’nın Doğuşu, Uygulanışı ve Sonu,
|
6- |
Romalılarda spor
|
7- |
Orta çağda spor; şövalyelik kurumu, orta çağlarda halk tabakasının vücut alıştırmaları
|
8- |
Orta çağlarda köylü tabakasının vücut alıştırmaları
|
9- |
Hümanizm akımı ve yeni çağların doğuşu, soylu kişi akademilerinde beden eğitimi ve spor + Ara Sınav
|
10- |
18. ve 19. yüzyıllarda Avrupa’da beden eğitimi akımları Alman ve İsveç cimnastiği
|
11- |
İngiltere’de sporun gelişmesi
|
12- |
Eski Türklerde spor
|
13- |
Modern olimpiyat oyunlarının doğuşu ve Baron Pierre De Coubertin
|
14- |
Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi ve gelişimi
|
15- |
Yarıyıl Sınavı
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
İlk çağlarda sporu; orta çağlarda halk tabakasının ve köylülerin vücut alıştırmalarını açıklayabilecek ve analiz edebilecektir
|
2- |
Yeni ve yakın çağlarda sporu, dünya sporunun tarihsel gelişimini ifade edebilecektir
|
3- |
Olimpiyat felsefesini, geçmişten günümüze olimpiyatları analiz edebilecektir ve yorumlayabilecektir
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilgili güncel bilgilere sahip olma
|
|
2- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
|
3- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme,
|
|
4- |
Analiz edebilme, araştırmalara alanı ile ilgili verilere yönelik kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
|
5- |
Alanla ilgili temel spor yönetimi kavramlarını ve prensipleri tanımlayabilme
|
|
6- |
Alan ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
|
|
7- |
Alan ile ilgili bir probleminin çözümünde gerek bireysel gerekse grup elemanı olarak sorumluluk alabilir,
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip ederek, bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir,
|
|
9- |
Bir problem için yapılan analizlere dayalı alternatif çözümler formüle edebilir,
|
|
10- |
Alan ile ilgili konulardaki düşüncelerini ve çözüm önerilerini konunun uzmanı olan veya olmayan kişilerle paylaşabilir,
|
|
11- |
Bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir,
|
|
12- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
|
13- |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
|
|
14- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
|
16- |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
|
|
18- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
2
|
24
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
3
|
3
|
9
|
Ödevler
|
3
|
3
|
9
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
3
|
9
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1- Alpman C. (1972). Eğitim Bütünlüğü İçinde Beden Eğitimi ve Çağlar Boyunca Gelişimi. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
2- Yunus Tayga (1990). Türk Spor Tarihine genel bir bakış, Anakara.
3- Özbay Güven (10992). Türklerde spor kültürü, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
4- Ali Gümüş (1995). Beş dakikalık güreşete teknik taktik
5- Erdem Atilla (1996) İnsan, Spor ve Olimpizm, Sarmal Yayınevi, İstanbul.
|
|