Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Radyoterapi > OSMANLI TÜRKÇESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OSMANLI TÜRKÇESİ Birinci düzey İLH113 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ RAMAZAN ÇELİK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ RAMAZAN ÇELİK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Ders teorik olarak anlatılacak, yazı çeşitleri konusunda uygulamalı çalışma yapılacaktır.
Dersin amacı Kültür ve medeniyetimizin bilinmesinde önemli bir yapı taşı olan Osmanlı Türkçesi konusunda öğrenciye gerekli bilgiyi kazandırmaktır.
Dersin tanımı Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli gramer bilgisinin kazandırılması ve farklı yazı çeşitlerinin okunması.

Dersin içeriği
1- Osmanlı alfabesi, Harflerin bitişmeleri, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar ve metin
2- Farsça tamlamalar, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar ve metin
3- İsm-i mensup, Farsça’da İsm-i alet, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar ve metin
4- Farsça İsm-i mekân, Meslek isimleri, Sayılar, Alıştırmalar ve metin
5- Günler, Aylar, Olumsuzluklar, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar ve metin
6- Farsçada son ekler, Yazılışları ve Okunuşları aynı Anlamları farklı kelimeler, Alıştırmalar ve metin
7- Metin Okumaları, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
8- Metin Okumaları, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
9- Paleografi İlmi, Osmanlı Dönemi Türk Yazısı, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
10- Yazı Çeşitleri: Kufi, Nesih, Sülüs, Muhakkak
11- Reyhani, Tevki, Rikâ’, Talik
12- Siyakat, Rik’a, Divani
13- Elyazması Metin Okumaları, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
14- Elyazması Metin Okumaları, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Konuyla ilgili kaynakları tanır.
2- Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
3- Türkçe, Arapça ve Farsça'nın belirli kurallar çerçevesinde birleşmesinden oluşan Osmanlı Türkçesi hakkında temel bilgiler edinir.
4- Türkçe, Arapça ve Farsça kelimeler konusunda tahlil yapabilir.
5- Paleografi ve yazı çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur.
6- Matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- Sorumluluğu altındaki radyoterapi cihazının çalıştırılması, kullanılması ve bakımını bilir. Cihazları kullanıma hazır hale getirir, olası arızaları sorumlu kişiye bildirir.
4- Tedavi öncesi kullanılacak malzemeleri hazır bulundurur.
5- Uzmanın belirlediği tedaviyi belirlenen ölçü ve hesaplara göre uygular. Radyoterapi sırasında hastanın durumunu kontrol eder.
6- Hastalar için her türlü koruma bloklarının hazırlanmasını bilir, hastanın immobilizasyonunun sağlanmasında, termoplastik maske ve aparatlarını uygulamaya hazır hale getirir ve uygulamada görev alır.
7- Otomatik banyo cihazlarının kullanır. Uzmanlarla birlikte simülasyon işlemlerine, port filmlerinin çekimi işlemlerine katılır ve cihazları kullanır.
8- Radyasyon güvenliğini bilir. Yok edilmesi gereken radyoaktif atık malzemenin çevreye zararlı olmasını önlemek için gereken tedbirlerin alınmasında görev alır.
9- Tümör oluşumu ve hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
10- Tehlike durumunda radyasyon güvenliği kurulunca hazırlanmış olan acil durum planını uygular.
11- Işın tedavisi görecek hastaların gereksinim duyabileceği her türlü yardımcı malzemeyi hazırlar.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19- Sosyal hayata fiziksel ve duygusal olarak uyum sağlayarak toplum için sosyal sorumluluğunu yerine getirir.
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 5 1 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     62
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri I
Yardımcı Kaynaklar 1-Ergin, Muharrem. Osmanlıca Dersleri 2-Uçar, Metin, Osmanlı Türkçesi Okuma Metinleri 3-Uğur, Ahmet, Epigrafi ve Paleografi, 4-Aktan, Ali, Osmanlı Paleografyası ve Siyasî Yazışmalar. 5-Baltacı, Cahit, İslam Paleografyası (Diplomatik-Arşivcilik).

Ders ile ilgili dosyalar