Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OSMANLI TÜRKÇESİ |
Birinci düzey |
İLH113 |
|
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ RAMAZAN ÇELİK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ RAMAZAN ÇELİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak anlatılacak, yazı çeşitleri konusunda uygulamalı çalışma yapılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Kültür ve medeniyetimizin bilinmesinde önemli bir yapı taşı olan Osmanlı Türkçesi konusunda öğrenciye gerekli bilgiyi kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli gramer bilgisinin kazandırılması ve farklı yazı çeşitlerinin okunması.
|
1- |
Osmanlı alfabesi, Harflerin bitişmeleri, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar ve metin
|
2- |
Farsça tamlamalar, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar ve metin
|
3- |
İsm-i mensup, Farsça’da İsm-i alet, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar ve metin
|
4- |
Farsça İsm-i mekân, Meslek isimleri, Sayılar, Alıştırmalar ve metin
|
5- |
Günler, Aylar, Olumsuzluklar, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar ve metin
|
6- |
Farsçada son ekler, Yazılışları ve Okunuşları aynı Anlamları farklı kelimeler, Alıştırmalar ve metin
|
7- |
Metin Okumaları, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
|
8- |
Metin Okumaları, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
|
9- |
Paleografi İlmi, Osmanlı Dönemi Türk Yazısı, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
|
10- |
Yazı Çeşitleri: Kufi, Nesih, Sülüs, Muhakkak
|
11- |
Reyhani, Tevki, Rikâ’, Talik
|
12- |
Siyakat, Rik’a, Divani
|
13- |
Elyazması Metin Okumaları, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
|
14- |
Elyazması Metin Okumaları, Kelime hazinesini geliştirmeye yönelik alıştırmalar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Konuyla ilgili kaynakları tanır.
|
2- |
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
|
3- |
Türkçe, Arapça ve Farsça'nın belirli kurallar çerçevesinde birleşmesinden oluşan Osmanlı Türkçesi hakkında temel bilgiler edinir.
|
4- |
Türkçe, Arapça ve Farsça kelimeler konusunda tahlil yapabilir.
|
5- |
Paleografi ve yazı çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
6- |
Matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Sorumluluğu altındaki radyoterapi cihazının çalıştırılması, kullanılması ve bakımını bilir. Cihazları kullanıma hazır hale getirir, olası arızaları sorumlu kişiye bildirir.
|
|
4- |
Tedavi öncesi kullanılacak malzemeleri hazır bulundurur.
|
|
5- |
Uzmanın belirlediği tedaviyi belirlenen ölçü ve hesaplara göre uygular. Radyoterapi sırasında hastanın durumunu kontrol eder.
|
|
6- |
Hastalar için her türlü koruma bloklarının hazırlanmasını bilir, hastanın immobilizasyonunun sağlanmasında, termoplastik maske ve aparatlarını uygulamaya hazır hale getirir ve uygulamada görev alır.
|
|
7- |
Otomatik banyo cihazlarının kullanır. Uzmanlarla birlikte simülasyon işlemlerine, port filmlerinin çekimi işlemlerine katılır ve cihazları kullanır.
|
|
8- |
Radyasyon güvenliğini bilir. Yok edilmesi gereken radyoaktif atık malzemenin çevreye zararlı olmasını önlemek için gereken tedbirlerin alınmasında görev alır.
|
|
9- |
Tümör oluşumu ve hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
|
|
10- |
Tehlike durumunda radyasyon güvenliği kurulunca hazırlanmış olan acil durum planını uygular.
|
|
11- |
Işın tedavisi görecek hastaların gereksinim duyabileceği her türlü yardımcı malzemeyi hazırlar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
Sosyal hayata fiziksel ve duygusal olarak uyum sağlayarak toplum için sosyal sorumluluğunu yerine getirir.
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
5
|
1
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
62
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
5
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri I
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Ergin, Muharrem. Osmanlıca Dersleri
2-Uçar, Metin, Osmanlı Türkçesi Okuma Metinleri
3-Uğur, Ahmet, Epigrafi ve Paleografi,
4-Aktan, Ali, Osmanlı Paleografyası ve Siyasî Yazışmalar.
5-Baltacı, Cahit, İslam Paleografyası (Diplomatik-Arşivcilik).
|
|