Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Beslenme ve Diyetetik (doktora) > CERRAHİ VE TRAVMA HASTALIKLARINDA BESLENME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
CERRAHİ VE TRAVMA HASTALIKLARINDA BESLENME Üçüncü düzey BDY 606 Seçmeli 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bulunmamaktadır
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. HABİBE ŞAHİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze anlatım, tartışma, yorumlama
Dersin amacı Travma veya cerrahi sonrası metabolizmada oluşan değişiklikler, beslenme tedavisinin planlanması ve beslenmenin iyileşme sürecine etkisini öğrenmek
Dersin tanımı Travmalı ve opere olmuş hastalarda beslenme tedavisinin gerekliliği, beslenme desteği yolları ve bu bireylere uygulanacak beslenme tedavisinin amaç ve ilkelerinin tartışıldığı bir derstir.

Dersin içeriği
1- Travmanın patofizyolojisi
2- Travma ve stresin substrat metabolizması üzerine etkisi
3- Beslenme durumunun saptanması
4- Enerji ve besin ögesi gereksinimlerinin belirlenmesi
5- Yetersiz ve aşırı beslenme
6- Yara iyileşmesinde beslenme tedavisinin önemi
7- Ara sınav
8- Preoperatif ve postoperatif beslenme- geçiş diyetleri
9- Fistüller ve ostomilerde beslenme desteği
10- Yanıklı hastalarda beslenme desteği
11- Akut pankreatitli hastalarda beslenme desteği
12- Kafa travmalı hastalarda beslenme desteği
13- İmmünonütrisyon
14- Final sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu dersin sonunda öğrenciler; travma ve stersin metabolizma üzerine etkilerini öğrenecektir.
2- Cerrahi, travma ve stres sırasında besin ögesi gereksinimlerindeki değişiklikleri öğrenecektir.
3- Beslenme durumunun fiziksel, biyokimyasal ve klinik değerlendirmesini öğreneceklerdir.
4- Preoperatif dönemdeki beslenme desteğini öğreneceklerdir.
5- Postperatif dönemdeki beslenme desteğini öğreneceklerdir.
6- Yanık, yoğun bakım gibi özel hasta gruplarının beslenme tedavilerini öğreneceklerdir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
2- Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
3- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
4- Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
5- Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
6- Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
7- Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
8- Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 7 3 21
Sunum / Seminer hazırlama 10 2 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 3 21
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 3 21
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Klinik Nütrisyonun Temelleri, 4 baskı,Sobotka L (Gündoğdu RH, Çeviri Ed.) BAYT Basım Yayın, Ankara, 2013
Yardımcı Kaynaklar 1) Mahan K, Escott- Stump S: Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 12’th Edition, ISBN 0-7216 5835-0, WB Saunders Company, 2008. 2) Shils ME, Shike M, Ross AC, Caballero B, Cousins RJ. Modern Nutrition in Health and Disease. 10’th Edition. ISBN 0781741335, Lippincott Williams Wilkins, 2005. 3)DeBruyne K, Pinna K, Noss Whitney E. Nutrition Diet Therapy, 8th Edition, Wadsworth Publishing, 2012: p 572-590. 4) Modern Nutrition in Health and Disease. 11th ed. / Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2014:p 875-886

Ders ile ilgili dosyalar